Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στο… Ελληνικό Δημόσιο. Όχι όλοι βέβαια, αλλά δύο

τουλάχιστον έχουν απασχολήσει και τον Συνήγορο του Πολίτη. Ένας δρόμος που

ξεκινάει από τη Λούτσα, ήταν κάποτε διπλής κατευθύνσεως (μέχρι και το 1998),

τώρα είναι μονόδρομος και αναζητά τον… προορισμό του στους αδιέξοδους

διαδρόμους του Ελληνικού Δημοσίου. Ένας άλλος, κεντρικός δρόμος, στα σύνορα

Βύρωνα και Υμηττού αντιμετωπίζει το ακριβώς αντίθετο πρόβλημα. Είναι διπλής

κατευθύνσεως, ένας δρόμος- καρμανιόλα, και οι κάτοικοι της περιοχής

αγωνίζονται για τη μονοδρόμησή του. Όμως κανένας από τους δύο δήμους δεν

αναλαμβάνει την ευθύνη να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε αλλαγή. Άλλωστε ο

καθένας από αυτούς ευθύνεται για τον… μισό δρόμο!

Μετέτρεψαν ένα στενάκι σε λεωφόρο!

«Από αυτόν τον στενό δρόμο, με την κάκιστη κατάσταση του οδοστρώματος, με τα

σπίτια εκατέρωθεν, περνούν όσα Ι.Χ. θέλουν να κατευθυνθούν προς Σπάτα, Αθήνα,

Βραυρώνα, Μαρκόπουλο» λέει ο κ. Νίκος Μάρκου, ενώ προσπαθεί να περάσει από το

ένα πεζοδρόμιο στο άλλο

Ο Δήμος Αρτέμιδος αποφάσισε να μονοδρομήσει την κεντρική λεωφόρο Αρτέμιδος το

1998, αλλά μια μερίδα κατοίκων δυσανασχετεί και διαφωνεί με αυτή την απόφαση.

Προσφεύγει σε αρκετές δημόσιες υπηρεσίες, συντάσσει επιστολές, επικαλείται

νόμους, αλλά ενάμιση χρόνο τώρα η λεωφόρος παραμένει μονόδρομος και έτσι η

κατάσταση δείχνει να παγιώνεται.

Πρόκειται για τον κεντρικό δρόμο της Λούτσας. Μέχρι και πριν από δύο χρόνια, ο

δρόμος αυτός, ο κεντρικότερος και εμπορικότερος της περιοχής, ήταν διπλής

κατευθύνσεως. Όμως ο Δήμος Αρτέμιδος στις 12 Μαρτίου 1999 με την υπ’ αριθμόν

81/ 12/3/1999 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τον μονοδρόμησε, κατευθύνοντας

έτσι τη ροή των αυτοκινήτων που κινούνται από την Αρτέμιδα προς την Αθήνα σε

παράλληλη προς τη Λ. Αρτέμιδος οδό, που ονομάζεται Αμφιτρίτης. «Έναν δρόμο

στενό, με παρκαρισμένα δεξιά και αριστερά του αυτοκίνητα, που με δυσκολία

χωράει ένα αυτοκίνητο να περάσει», όπως εξηγεί ο κ. Νίκος Μάρκου, που μένει σε

αυτό τον δρόμο. Έτσι, από την παράλληλη στενή οδό, κυκλοφορούν ενάμιση χρόνο

τώρα με δυσκολία αυτοκίνητα, λεωφορεία, πούλμαν, φορτηγά και… πεζοί.

Πυκνοκατοικημένος, αμιγώς αποτελούμενος από οικίες, και σε κακή οδική

κατάσταση, αυτός ο δρόμος έχει μετατραπεί σε κεντρική λεωφόρο. Ένας δρόμος –

σοκάκι, όπως τον χαρακτηρίζει και ο ίδιος ο δήμαρχος της Αρτέμιδος κ. Τυράκης

σε επιστολή του με αριθμό πρωτοκόλλου 5073/11-8-2000.

Οι κάτοικοι από την πρώτη στιγμή ξεκίνησαν έναν αγώνα προκειμένου να επανέλθει

η κατάσταση στην προηγούμενη κατάσταση. Έχουν αποστείλει επιστολή προς τον

δήμαρχο και το δημοτικό συμβούλιο, ενώ έχουν απευθυνθεί και σε δημόσιες

υπηρεσίες και οργανισμούς, σε τμήματα και διευθύνσεις υπουργείων, αλλά και

στον Συνήγορο του Πολίτη. Ματαίως. Η κατάσταση παραμένει ως έχει.

Οι κάτοικοι της οδού Αμφιτρίτης βλέπουν τα δύο τελευταία καλοκαίρια τον δρόμο

όπου μένουν να υποβαθμίζεται, να γεμίζει καυσαέρια, να υπάρχει έντονη

ηχορύπανση. «Όλα αυτά μάλιστα χωρίς καν να υπάρχει μια κυκλοφοριακή μελέτη

όπως ορίζει ο νόμος άλλωστε». Ο δήμαρχος απαντά σε αυτή την κατηγορία με την

απόφαση 123 30/6/2000, η οποία ορίζει τον καθηγητή του ΕΜΠ συγκοινωνιολόγο κ.

Φραντζεσκάκη ως μελετητή για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

Αρχίζει από αυτό ακριβώς το σημείο ο μαραθώνιος των κατοίκων αυτής της

περιοχής. Επίσκεψη στο υπουργείο Εσωτερικών, στο γραφείο του κ. Καϊσερλή.

Αυτός παρέπεμψε τους πολίτες στην Περιφέρεια Αττικής (γεν. γραμματέα

Περιφέρειας κ. Κυριακίδη). «Με επιστολή μας στο γραφείο του γεν. γραμματέα

Περιφέρειας κ. Κυριακίδη με αριθμό πρωτοκόλλου 974/27-7-2000 αναφέρουμε για

την παράνομη απόφαση της μονοδρόμησης και ζητάμε την εφαρμογή του Νόμου με

άμεση κατάργησή της ως ότου υπάρξει ολοκληρωμένη μελέτη» αναφέρουν οι ίδιοι σε

επιστολή που έστειλαν στον Συνήγορο του Πολίτη.

Την ίδια στιγμή που συμβαίνουν όλα αυτά, η Τροχαία Αγίας Παρασκευής (στην

οποία υπάγεται η περιοχή της Λούτσας) με έγγραφό της που εστάλη στις 29 του

Ιουλίου του 1999 (αριθμός πρωτοκόλλου 2501/10/14/18Β/29-7-2000) επιστρέφει το

τοπογραφικό σχεδιάγραμμα με υποδείξεις τοποθέτησης πινακίδων σε μονοδρομημένες

οδούς μη αναφερομένης της Αμφιτρίτης και της Κουντουριώτου (παράλληλη της

κεντρικής λεωφόρου Αρτέμιδος) μη αναγνωρίζοντας με αυτό τον τρόπο τη

μονοδρόμηση.

Η αδιαφορία ή καλύτερα η έλλειψη ιδιαίτερου ενδιαφέροντος μιας σειράς δημοσίων

υπηρεσιών πικραίνει τους κατοίκους της Αρτέμιδος. «Έχουμε απευθυνθεί με

επιστολή και στο υπ. Μεταφορών και Επικοινωνιών καθώς επίσης και σε άλλες

υπηρεσίες, και οι υπεύθυνοι έστειλαν την επιστολή μας στον Δήμο Αρτέμιδος,

θεωρώντας προφανώς ότι έτσι συμβάλλουν στη λύση του όποιου προβλήματος

αντιμετωπίζουμε ως πολίτες. Αφού έχει ήδη περάσει ένας ολόκληρος χρόνος, αφού

τείνει να παγιωθεί η κατάσταση ύστερα από μια απόφαση του Δήμου που δεν

πάρθηκε νομότυπα κατά τη γνώμη μας, και εν πάση περιπτώσει δεν εξυπηρετεί και

δεν εκφράζει απόλυτα όλους τους κατοίκους και αφού απευθυνθήκαμε επανειλημμένα

σε υπουργεία, υπηρεσίες, περιφέρεια, Αστυνομικά Τμήματα κ.λπ., δεν πήραμε καν

απάντηση».

Ο δήμαρχος, με επιστολή που είχε στείλει στα «ΝΕΑ» στις 11 Αυγούστου, είχε

υποστηρίξει ότι η τροποποίηση στον δρόμο έγινε αφού είχε κάνει διάλογο πρώτα

με τους ενδιαφερομένους και αφού είχε πάρει έγκριση από όλα τα αρμόδια

υπηρεσιακά όργανα (Δημοτικό Συμβούλιο, Επιτροπή Άρθρου 18, Περιφέρεια Αν.

Αττικής, ΟΑΣΑ). Ο δήμαρχος είχε τονίσει ότι δεν αποδέχεται την άποψη ότι τυχόν

μείωση στην κίνηση οφείλεται στη μονοδρόμηση της Λ. Αρτέμιδος. «Τα προβλήματα

που προέκυψαν από την αλλαγή του κοινωνικού και οικονομικού τοπίου στην

ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Αττικής έγιναν αντικείμενο μελέτης στον

Δήμο μας και σε συνεργασία με την Κεντρική Διοίκηση επιδιώκουμε άμεσες λύσεις» συμπλήρωνε.

Ένας δρόμος με δυο – τρεις… κηδεμόνες

Εντελώς διαφορετική είναι η περίπτωση της οδού Μελίνας Μερκούρη που βρίσκεται

ακριβώς στα όρια των Δήμων Υμηττού και Βύρωνα. Πρόκειται για έναν

δρόμο-καρμανιόλα, έναν κατηφορικό δρόμο, διπλής κατευθύνσεως, χωρίς ορατότητα.

«Υποβαθμίζεται η ποιότητα της ζωής μας και τίθεται σε κίνδυνο η σωματική μας

ακεραιότητα», λέει ο Φώτης Δημολάκος, που μένει σε ένα διαμέρισμα επί της οδού

αυτής. Τόσο ο ίδιος όσο και η γυναίκα του εκπροσωπώντας και άλλους κατοίκους

της περιοχής έχουν απευθυνθεί επανειλημμένως στον Συνήγορο του Πολίτη ζητώντας

του να επέμβει στους Δήμους Υμηττού, Βύρωνα, και στο Αστυνομικό Τμήμα Βύρωνα

ώστε να λυθεί με κάποιον τρόπο το πρόβλημα.

«Εκείνο που θα θέλαμε, εκείνο που ζητούμε είναι η μονοδρόμηση του

συγκεκριμένου δρόμου. Υπάρχουν μέρες που είναι ανυπόφορη η κατάσταση», λέει ο

κ. Δημουλάκος. «Η ατυχία μας είναι ότι αυτός ο δρόμος αποτελεί διοικητικά όρια

μεταξύ δύο δήμων. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να απευθυνθούμε και να πείσουμε δύο

δήμους για να ληφθούν κάποια μέτρα», συμπληρώνει. «Από το 1999 παλεύουμε ώστε

να δικαιωθούμε. Το μόνο που έχουμε καταφέρει μέχρι τώρα είναι μια εκτεταμένη

υπηρεσιακή αλληλογραφία μεταξύ των δήμων και του Συνηγόρου του Πολίτη. Μόνο

χαρτιά, με αριθμούς πρωτοκόλλων, με νούμερα νόμων και άρθρων. Αλλά ο δρόμος

παραμένει στην ίδια κατάσταση».

Οι κάτοικοι παραθέτουν μια σειρά από λόγους για τους οποίους πρέπει να ληφθούν

άμεσα μέτρα σε αυτόν τον δρόμο. «Το πλάτος είναι μικρό για έναν δρόμο διπλής

κατευθύνσεως». Η παρουσία σταθμευμένων αυτοκινήτων από τη μια πλευρά του

δρόμου δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο την κατάσταση. Από αυτό τον δρόμο περνούν

κάθε πρωί φορτηγά και απορριμματοφόρα του Δήμου Υμηττού. Το οδόστρωμα είναι

ολισθηρό και ο δρόμος έχει μεγάλη κλίση. «Η κλίση αυτή προκαλεί αυξημένους

αέριους ρύπους», λέει ο κ. Δημολάκος.

«Κανένας από τους δύο δήμους δεν έχει πάρει οποιοδήποτε μέτρο και δεν έχει

απαντήσει στις προτάσεις και διαμαρτυρίες μας», λέει ο κ. Δημολάκος. Ο

Συνήγορος του Πολίτη έστειλε επανειλημμένως επιστολές τόσο στον ένα όσο και

στον άλλο δήμο.

Οι δήμοι με τη σειρά τους σε απαντητικές επιστολές προς τον Συνήγορο του

Πολίτη επισημαίνουν ότι το γεγονός πως η οδός Μελίνας Μερκούρη αποτελεί οριακό

δρόμο δυσχεραίνει την κατάσταση. «Πρόκειται για έναν δρόμο που εξυπηρετεί τη

διέλευση οχημάτων που κατευθύνονται από τον Δήμο Ηλιούπολης προς τον Δήμο

Βύρωνα και αντίστροφα. Ύστερα από λεπτομερείς συγκοινωνιακές μελέτες

καταλήξαμε στο ότι δεν υπάρχει καμία εναλλακτική λύση. Τοποθετήσαμε

προειδοποιητικές πινακίδες, καθιερώσαμε χαμηλή μέγιστη ταχύτητα (30 χλμ/ώρα),

δημιουργήσαμε διαβάσεις πεζών, ενώ έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να

ενταχθεί το σχολικό συγκρότημα στο πρόγραμμα του σχολικού τροχονόμου», ανέφερε

μεταξύ άλλων σε επιστολή του ­ με αριθμό πρωτοκόλλου 771 ­ ο διευθυντής

Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Υμηττού Αθανάσιος Γκομόζιας.

«Ένας δρόμος με δύο… κηδεμόνες. Και οι δύο συμφωνούν με τις διαπιστώσεις

μας, και οι δύο πιστεύουν ότι χρειάζεται μια άμεση παρέμβαση ώστε να βελτιωθεί

η κατάσταση, αλλά κανένας από τους δύο δεν παίρνει την πρωτοβουλία», τονίζει ο

κ. Δημολάκος. «Εμπλέκονται τρεις δήμοι και όχι δύο» επισημαίνει ο Δήμος

Υμηττού σε απάντησή του στον Συνήγορο του Πολίτη. «Η μονοδρόμηση του δρόμου ή

η εκτροπή της κυκλοφορίας προς την οδό Αλ. Παναγούλη αφορά τους Δήμους Βύρωνα

και Ηλιούπολης, τους οποίους άλλωστε συνδέει ο εν λόγω δρόμος».