Ξεπερνάει τα 35 δισ. δραχμές τον μήνα η συνολική επιβάρυνση του κλάδου των

οδικών και εναέριων μεταφορών, λόγω των συνεχών ανατιμήσεων που σημειώνονται

στις τιμές των καυσίμων από τις αρχές του χρόνου.

Το μεγαλύτερο βάρος από τα άλματα των τιμών επωμίζονται περίπου 90.000

επαγγελματίες, που στην πλειονότητά τους είναι ιδιοκτήτες φορτηγών

εθνικών-διεθνών μεταφορών και βυτίων, ταξί, τουριστικών λεωφορείων, καθώς και

λεωφορείων των ΚΤΕΛ. Οι συνδικαλιστικές οργανώσεις που εκπροσωπούν τους

συγκεκριμένους κλάδους έχουν ήδη εξαγγείλει ή ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε

απεργιακές κινητοποιήσεις.

Την ίδια στιγμή, η άνοδος της τιμής των καυσίμων αυξάνει το κόστος λειτουργίας

και των αεροπορικών εταιρειών, καθώς και των οργανισμών του Δημοσίου που

δραστηριοποιούνται κυρίως στον χώρο των αστικών συγκοινωνιών.

Τα φορτηγά

Οι ιδιοκτήτες των περίπου 42.000 φορτηγών εθνικών-διεθνών μεταφορών και των

βυτίων που μεταφέρουν καύσιμα, αποφάσισαν να ξεκινήσουν απεργία διαρκείας από

την ερχόμενη Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου.

Σύμφωνα με τους εκπροσώπους τους, λόγω των συνεχόμενων ανατιμήσεων στα καύσιμα

κάθε φορτηγό το οποίο διανύει κατά μέσο όρο 10.000 χιλιόμετρα τον μήνα,

επιβαρύνεται με 600.000 δρχ. επιπλέον λειτουργικά έξοδα. Το τελευταίο δίμηνο,

λέει ο πρόεδρος της ομοσπονδίας εθνικών μεταφορών κ. Χαρ. Δαδίτσιος, «οι

περισσότεροι ιδιοκτήτες φορτηγών δεν έχουν χρήματα να εξοφλήσουν τα χρέη τους

προς τα βενζινάδικα».

Από τις αρχές του χρόνου μέχρι τώρα, υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι των

ομοσπονδιών των φορτηγών, το κόστος των μεταφορών έχει αυξηθεί περίπου κατά

60%.

Οι ίδιοι ζητούν από τα συναρμόδια υπουργεία να μειώσουν τις τιμές του

πετρελαίου. «Από εταιρεία σε εταιρεία και από βενζινάδικο σε βενζινάδικο

υπάρχουν αποκλίσεις στην τιμή του πετρελαίου που ξεπερνούν τις 15 δρχ. ανά

λίτρο», λέει ο κ. Δαδίτσιος. Και συμπληρώνει: «Πέραν των μέτρων που θα

μπορούσαν να ληφθούν για την εξάλειψη του συγκεκριμένου φαινομένου, η

κυβέρνηση θα μπορούσε να προχωρήσει στη μείωση του φόρου των καυσίμων για όσο

διάστημα διαρκέσει η κρίση».

Τα ταξί

Οι ιδιοκτήτες των ταξί, που ανέρχονται σε περίπου 38.000 σε ολόκληρη τη χώρα,

ετοιμάζονται να προχωρήσουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις καθώς θεωρούν μικρές

τις αυξήσεις των τιμολογίων που εγκρίνει η κυβέρνηση (κατά μέσον όρο

ανέρχονται σε περίπου 8%).

Οι εκπρόσωποι του κλάδου των ταξί, οι οποίοι χακτηρίζουν εξοντωτικές τις

συνεχείς αυξήσεις που σημειώνονται από τις αρχές του χρόνου στις τιμές των

καυσίμων, ζητούν οι συνολικές αυξήσεις των κομίστρων του κλάδου τους να

φθάσουν στο 16%.

Ειδικότερα, ζητούν να αυξηθούν τα κόμιστρα της μικρότερης διαδρομής από 500

δρχ. που είναι σήμερα σε 600 δρχ., της μονής ταρίφας από 71 δρχ. σε 84 δρχ.

ανά χιλιόμετρο και της διπλής ταρίφας από 130 δρχ. σε 150 δρχ. ανά χιλιόμετρο.

Επίσης, ζητούν να αυξηθεί σε 250 δρχ. η «σημαία» που σήμερα είναι 200 δρχ.

Στη σχετική εισήγηση των συναρμοδίων υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και

Μεταφορών-Επικοινωνιών αναφέρεται ότι από 1ης Οκτωβρίου το τιμολόγιο της μονής

ταρίφας θα αυξηθεί στις 78 δρχ. το χιλιόμετρο, της διπλής στις 140 δρχ. και

της ωριαίας αναμονής στις 2.400 δρχ. (από 2.300 δρχ. που είναι τώρα). Επίσης,

προβλέπεται να αυξηθεί η τιμή της «σημαίας» από τις 200 δρχ. στις 250 δρχ.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων του κλάδου, λόγω των αυξήσεων στα

καύσιμα κάθε ταξί επιβαρύνεται τον μήνα με επιπλέον λειτουργικά έξοδα 80.000

δρχ.

Τα ΚΤΕΛ

Οι εκπρόσωποι των περίπου 4.100 ιδιοκτητών των λεωφορείων των ΚΤΕΛ που

εκτελούν υπεραστικά δρομολόγια, αναφέρουν ότι η μηνιαία επιβάρυνση ανά

λεωφορείο ­ λόγω των καυσίμων ­ ανέρχεται σε περίπου 200.000 δρχ. Σύμφωνα με

τον πρόεδρο της ομοσπονδίας τους κ. Σοφοκλή Φάτσιο, από τον περασμένο Απρίλιο

μέχρι τώρα η τιμή του πετρελαίου κίνησης από τις 165 δρχ. το λίτρο έχει

εκτιναχθεί στις 265 δρχ.

Οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων των ΚΤΕΛ ζητούν ή να μειωθεί ο ειδικός φόρος

καυσίμων κατά 20-30 δρχ. το λίτρο ή να αυξηθούν οι τιμές των εισιτηρίων κατά

15%.

Τουριστικά λεωφορεία

Από την πλευρά τους, οι ιδιοκτήτες 5.000 τουριστικών λεωφορείων επισημαίνουν

ότι «οι συνεχείς αυξήσεις της τιμής του πετρελαίου και όλων των

υλικών-παραγώγων του πετρελαίου (ελαστικά κ.λπ.) έχουν φέρει τον κλάδο σε

πλήρες οικονομικό αδιέξοδο».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ομοσπονδίας τους κ. Μάριο Τριβυζά, το κόστος του

πετρελαίου κίνησης από το 1999 μέχρι σήμερα έχει αυξηθεί περίπου κατά 70%. Η

αύξηση αυτή δεν περιλαμβάνεται στα συμβόλαια που έχουν υπογράψει οι ιδιοκτήτες

των τουριστικών λεωφορείων με τους τουροπερέιτορς, με αποτέλεσμα οι

επιχειρήσεις του κλάδου να βρίσκονται ήδη αντιμέτωπες με σημαντικές ζημίες.

Οι ιδιοκτήτες των τουριστικών λεωφορείων που ζητούν να μειωθεί ο φόρος των

καυσίμων κατά 30%, αναμένεται να ανακοινώσουν το χρονοδιάγραμμα των απεργιακών

κινητοποιήσεών τους στο τέλος της εβδομάδας.

Αστικά – Ολυμπιακή

Στο μεταξύ, δυσβάστακτες είναι οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων τόσο για

τις αεροπορικές εταιρείες όσο και για τα αστικά λεωφορεία της Αθήνας.

Η Ολυμπιακή Αεροπορία μέσα σε όλα τ’ άλλα οικονομικά προβλήματα που

αντιμετωπίζει, καλείται να πληρώσει επιπλέον 45 δισ. δρχ. που αντιστοιχούν

στην αύξηση των καυσίμων από τις αρχές του χρόνου.

Αντίστοιχες είναι οι αυξήσεις και για τις άλλες αεροπορικές εταιρείες που

δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (Aegean, Cronus, Axon κ.λπ.). Επίσης, η κίνηση

των αστικών λεωφορείων της ΕΘΕΛ επιβαρύνεται κατά περίπου 300 εκατομμύρια τον

μήνα. Κάθε δραχμή αύξησης στην τιμή του πετρελαίου επιβαρύνει την ΕΘΕΛ με

περίπου 10.000.000 δρχ. ημερησίως.

Πού θα επικεντρωθούν οι έλεγχοι του ΣΔΟΕ

Εντατικούς ελέγχους σε πέντε κατευθύνσεις στον χώρο της διακίνησης και

κατανάλωσης καυσίμων θα κάνει το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος τους

προσεχείς μήνες, προκειμένου να εντοπιστούν οι περιπτώσεις κερδοσκοπίας και

αισχροκέρδειας, καθώς και λαθρεμπορίου, που παίρνουν μεγάλες διαστάσεις κατά

τη χειμερινή περίοδο, λόγω της κυκλοφορίας του πετρελαίου θέρμανσης.

Ειδικότερα, οι τομείς στους οποίους θα επικεντρωθούν οι έλεγχοι είναι οι

ακόλουθοι:

* Στις αποθήκες καυσίμων των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών.

* Στα πρατήρια καυσίμων, στα οποία εκτός από τους αποθηκευτικούς χώρους θα

γίνεται έλεγχος και στο επίπεδο των τιμών.

* Στα φορτηγά, από τον Οκτώβριο, όταν θα εισαχθεί στην αγορά το φθηνότερο

πετρέλαιο θέρμανσης.

* Στις κλινικές, όπου στο παρελθόν έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις παράνομης

χρήσης πετρελαίου θέρμανσης.

* Στα ξενοδοχεία, για τον ίδιο λόγο, καθώς και στους φούρνους και τα εργοτάξια.

Παγωμένες τιμές για βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης έως την προσεχή Τετάρτη

Το πάγωμα στις τιμές των καυσίμων (βενζίνες, πετρέλαιο κίνησης) αποφασίσθηκε

σε χθεσινή σύσκεψη στο υπουργείο Ανάπτυξης υπό την προεδρία του υπουργού κ. Ν.

Χριστοδουλάκη με τη συμμετοχή εκπροσώπων των διυλιστηρίων, των εταιρειών

εμπορίου και των βενζινοπωλών.

Οι τιμές θα μείνουν ίδιες με βάση τη σχετική συμφωνία μέχρι την προσεχή

Τετάρτη και όπως έγινε γνωστό δεν θα εκδοθεί δελτίο ενδεικτικών τιμών, αφού θα

ισχύουν οι τιμές της περασμένης Πέμπτης.

Όπως τόνισε σε δηλώσεις του μετά τη σύσκεψη ο κ. Χριστοδουλάκης:

«Με τον τρόπο αυτό αποφεύγονται οι όποιες αυξήσεις θα υπήρχαν διαφορετικά και

μπορούν να αντιμετωπισθούν οι δυσκολίες και να περιοριστούν οι αρνητικές

επιδράσεις.

Όλες οι πλευρές φροντίζουν, με μια συστηματική συνεργασία την οποία έχουν με

την κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης, ώστε ο καταναλωτής να μη δέχεται το

μπαράζ των ανατιμήσεων. Πρέπει όμως επίσης να επισημάνουμε ότι και οι

καταναλωτές θα πρέπει να έχουν πληροφόρηση και να ψάχνουν για τα πρατήρια που

πωλούν σε λογικές τιμές. Θα πρέπει επίσης, στο μέτρο του εφικτού, ο

καταναλωτής να κρίνει ποιες δαπάνες και ποιες καταναλώσεις είναι απαραίτητες

και ποιες δεν είναι. Με έναν τέτοιο τρόπο υπεύθυνης αντιμετώπισης σε όλα τα

επίπεδα, και στο επίπεδο της αγοράς και στο επίπεδο της χρήσης ενέργειας, θα

μπορέσουμε ως ελληνική οικονομία και ως ελληνική κοινωνία να αντιμετωπίσουμε

το πρόβλημα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με τις λιγότερες δυνατές συνέπειες».