Σειρά αλλαγών στην παιδεία από το επόμενο έτος προανήγγειλε, μιλώντας στη Βουλή, ο Κώστας Γαβρόγλου. Σημαντικότερη είναι η κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων, η οποία όμως θα αφορά τους μαθητές που θα μπουν του χρόνου στην Α’ Λυκείου.

«Είναι απαραίτητο το λύκειο να απονέμει ένα αξιόπιστο εθνικό απολυτήριο που θα αποτελέσει και τη βάση για το νέο σύστημα εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Αμεσα η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, αξιοποιώντας τις προτάσεις που διαμορφώθηκαν στη διάρκεια του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου, τις επεξεργασίες του ΙΕΠ, τις απόψεις εμπειρογνωμόνων, εκπαιδευτικών φορέων, αλλά και προτάσεων που έχουν διατυπωθεί τα τελευταία 20 χρόνια, μέσα από έναν διάλογο που θα μεταδίδεται και από το Κανάλι της Βουλής, καλείται να καταλήξει σε πλαίσιο προτάσεων για το τετράπτυχο «αναβάθμιση τελευταίων τάξεων του λυκείου, αξιόπιστο εθνικό απολυτήριο, κατάργηση Πανελλαδικών και αναμόρφωση των πρώτων ετών των ΑΕΙ«. Ελπίζουμε μέχρι τον Μάρτιο να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις ώστε να ληφθούν οι απαραίτητες πολιτικές αποφάσεις και να γνωρίζουν όσοι θα είναι στην Α’ Λυκείου ποιο θα είναι το νέο σύστημα. Να προγραμματίσουμε δηλαδή σε βάθος τριετίας. Μέχρι τότε θα ισχύουν οι Πανελλαδικές με τη σημερινή τους μορφή» είπε χαρακτηριστικά.

Αλλη σημαντική αλλαγή αφορά τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών σε δημοτικά και γυμνάσια. Σε ολόκληρη την Υποχρεωτική Εκπαίδευση ξεκινά πιλοτικό πρόγραμμα περιγραφικής αξιολόγησης που σταδιακά θα επεκταθεί σε όλα τα σχολεία το 2018-19. Η πιλοτική φάση, σύμφωνα με προκήρυξη επιμόρφωσης εκπαιδευτικών που δημοσιοποιήθηκε ήδη, θα αφορά τουλάχιστον 65 δημόσιες σχολικές μονάδες (13 νηπιαγωγεία, 26 δημοτικά, 26 γυμνάσια), οι οποίες θα λειτουργήσουν ως «πιλοτικά σχολεία».

Αυτοαξιολόγηση. Το 2017 αναμένεται να ξεκινήσει και η αυτοαξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, κάτι που αποτελεί εξάλλου και συμφωνία με τους θεσμούς, προκειμένου να εξεταστούν μόνιμες προσλήψεις και να αυξηθεί η χρηματοδότηση στην παιδεία. Οπως υποστήριξε ο Κώστας Γαβρόγλου, οι «διαδικασίες σχεδιασμού και της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου» (σ.σ. έτσι θα ονομάζεται η αξιολόγηση) θα εισαχθούν σταδιακά και θα αποτελούν εσωτερική υπόθεση των σχολείων: «Σε καμία περίπτωση δεν θα έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα, ούτε βέβαια θα συνδέονται με μισθούς ή απολύσεις. Στόχος είναι να δημιουργηθεί κουλτούρα συνεργατικού σχεδιασμού με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας της παιδαγωγικής πράξης μέσα σε κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας. Τέτοιου τύπου αυτοαξιολογήσεις θα αναδείξουν τις πρωτοποριακές δράσεις που γίνονται ήδη με πρωτοβουλία εκπαιδευτικών σε πολλά από τα σχολεία μας. Στις αυτοαξιολογήσεις θα καταγραφούν και οι υποχρεώσεις της πολιτείας που σε πολλούς τομείς υπολείπονται» τόνισε ο υπουργός Παιδείας.

Επέκταση του Ολοήμερου. Τέλος, στα δημοτικά σχολεία προβλέπεται επέκταση λειτουργίας του ενιαίου τύπου Ολοήμερου ώστε να συμπεριλάβει και μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικά σχολεία, καθώς και βελτίωση της υλοποίησης του προγράμματος κατά τις απογευματινές ώρες, ώστε η φοίτηση των μαθητών σε αυτά –η οποία σήμερα μοιάζει, στις περισσότερες περιπτώσεις, με απλή φύλαξη –να αποκτήσει ουσιαστικό παιδαγωγικό χαρακτήρα.