29 ΜΑΪΟΥ, 557 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ

«Κερκόπορτα; Αστεία πράγματα»

Η Ελένη Αρβελέρ διαλύει τους μύθους για την Αλωση

Του ΜΑΝΩΛΗ ΠΙΜΠΛΗ   | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 29/05/2010 07:00 |
 «Κερκόπορτα;  Αστεία πράγματα»
Το Φετιγιέ Τζαμί, πρώην ναός της Παναγίας της Παμμακάριστου

Η Ελένη Γλύκατζη- Αρβελέρ θυμάται παλαιότερα τους- ξένουςφοιτητές της στη Σορβόννη να της στέλνουν... συλλυπητήριο τηλεγράφημα κάθε 29η Μαΐου, την ίδια ώρα που τα περισσότερα Ελληνόπουλα αν τα ρωτούσες τι έγινε τη μέρα εκείνη δεν ήξεραν ακριβώς. Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση αντιστράφηκε. Στην Ελλάδα έγινε, λίγο έως πολύ, μόδα να θυμόμαστε κάθε χρόνο τέτοια μέρα την Αλωση της Πόλης- μερικοί από κεκτημένη ταχύτητα ή άγνοια μιλούν για «εορτασμό», αντί για επέτειο, και να μην αρκούμαστε στον εορτασμό της έναρξης της Επανάστασης, κάθε 25 του Μαρτίου. Μεγάλη η σημασία της Πόλης, θα πει κανείς, για τους Ελληνες. Σωστό. Οπότε και η συμβολική σημασία της Αλωσης είναι εξίσου μεγάλη. Εστω και αν η πολιορκία της από τους Οθωμανούς ήταν απλώς μία από τις πολλές, έστω και αν το κλίμα της εποχής ήταν τέτοιο, η κατάσταση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ήταν τέτοια, που έκπληξη θα ήταν το να μην αλωθεί η Πόλη.

«Βρισκόμαστε στα μέσα του 15ου αιώνα, γύρω στο 1450. Η Πόλη είναι μια μικρή πόλη πια- έχει δεν έχει 70.000 κατοίκους, όταν άλλοτε είχε περάσει το μισό εκατομμύριο» αφηγείται στα «ΝΕΑ» η Ελένη Γλύκατζη- Αρβελέρ, επιχειρώντας να βάλει για λογαριασμό μας τα πράγματα στη θέση τους, να καταγράψει αλήθειες και μύθους της Αλωσης έτσι όπως μόνο μία βυζαντινολόγος με τη δική της διαδρομή μπορεί να κάνει. «Η Πόλη έχει αποδεκατιστεί από την πανώλη και τις αλλεπάλληλες πολιορκίες των Τούρκων. Αλλά και από τις διαμάχες των Δυτικών, αφού οι προστριβές Γενοβέζων και Βενετσιάνων γίνονταν στο λιμάνι της μέσα. Υπήρχε και μια τάση ανεξαρτητοποίησης των λίγων χωρών που παρέμεναν ελεύθερες- όχι μόνο του Μυστρά που παρεμπιπτόντως έπεσε το 1460, επίσης στις 29 Μαΐου! Η κατάσταση ήταν μιας ανασφάλειας γενικής».

Ο διχασμός. Και σαν να μην έφθαναν αυτά, «υπήρχε μια μεγάλη ενωτική και ανθενωτική διαμάχη, υπέρ και εναντίον της Ενωσης των Εκκλησιών. Οι αντίθετοι στην Ενωση συμμαχούσαν και με τους Τούρκουςήταν οι λεγόμενες παρά φύσιν συμμαχίες. Οι υπέρμαχοι της Ενωσης διακήρυσσαν: “Οταν οι δύο Ρώμες ήταν ενωμένες διαφεντεύαμε τον κόσμο. Οταν διχάστηκαν, χάσαμε τα πρωτεία”. Με αυτή την έννοια η πραγματική πτώση της Πόλης χρονολογείται από το 1204 και μετά. Η ανθενωτική διαμάχη πήρε μάλιστα τεράστιες διαστάσεις μετά το 1438 και τη Σύνοδο της Φερράρας. Εκεί ο Αυτοκράτορας Ιωάννης Η΄ ξεσήκωσε την Εκκλησία σε μια τελευταία προσπάθεια Ενωσης, αλλά ενώ η διανόηση ήθελε να είναι αναγεννησιακή, η Εκκλησία παρέμενε προσηλωμένη στα πάτρια κατά τρόπο φανατικό, αν όχι τίποτα παραπάνω», λέει χωρίς να μασάει τα λόγια της η ελληνίδα βυζαντινολόγος, η πρώτη γυναίκα πρύτανης της Σορβόννης στα 700 χρόνια ιστορίας του μεγάλου γαλλικού πανεπιστημίου.

Και συνεχίζει: «Υπήρχε όμως ακόμη ένας παράγοντας παρακμής. Ηταν η γενική δεισιδαιμονία που τρεφόταν από τις προφητείες. Ηδη από τον 6ο αιώνα υπήρχαν προφητείες, τότε ήταν όμως αισιόδοξες. Τώρα προφήτευαν το τέλος της Πόλης και μαζί το τέλος του κόσμου και της Ιστορίας. Αυτό ήταν, λοιπόν, το κλίμα στην Κωνσταντινούπολη της εποχής. Δεισιδαιμονία, διχόνοια, φτώχεια, κακομοιριά. Οι Βυζαντινοί ζούσαν σε μια πόλη ερημωμένη. Και στα ανάκτορα του Πορφυρογέννητου πολύ λίγα δωμάτια χρησιμοποιούνταν. Οπως λέει και ο Παλαμάς στον “Δωδεκάλογο του Γύφτου”: “Και ήταν οι καιροί που η Πόλη/ πόρνη σε μετάνοιες ξενυχτούσε/ και τα χέρια της δεμένα τα κρατούσε/ και καρτέραγ΄ ένα μακελάρη (...) Και καρτέραγε τον Τούρκο να την πάρει”».

Το κλίμα της εποχής ήταν: δεισιδαιμονία, διχόνοια, φτώχεια, κακομοιριά

«Η Πόλη θα μπορούσε να είχε πέσει πολύ νωρίτερα»

Η Πόλη θα μπορούσε να είχε πέσει στα χέρια των Τούρκων πολύ νωρίτερα. «Ο λόγος που δεν έγινε αυτό και ανάσανε για πενήντα χρόνια ήταν ότι ο Βαγιαζίτ έπεσε στα χέρια των Μογγόλων» λέει η Ελένη Γλύκατζη- Αρβελέρ. «Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία δεν μπορούσε να σταθεί μόνη της όρθια. Ο Μανουήλ έτρεχε να δει τους Καρόλους, ο Ιωάννης πήγε στη Φερράρα. Είναι η εποχή των επαιτών αυτοκρατόρων. Πήγαιναν επαίτες στη Δύση, έστω και αν τους δέχονταν εκεί με τιμές και δόξες. Κάτι που συνήθως οι Ελληνες δεν δέχονται είναι ότι ο Πάπας προσπάθησε να βοηθήσει. Διέθεσε τις ιντουλγκέντσιες- τα επί πληρωμή συγχωροχάρτια- του 1450, που ως ιντουλγκέντσιες Ιωβηλαίου ήταν πιο προσοδοφόρες, στον πόλεμο κατά των Τούρκων. Αλλο αν αυτό δεν ήταν αποτελεσματικό, αφού έδωσε τα χρήματα στους Αραγωνέζους που τα χρησιμοποίησαν για δικούς τους σκοπούς.

Πολλοί λένε ότι η Δύση δεν βοήθησε. Οταν όμως μιλάμε για Δύση τι εννοούμε; Οι Βυζαντινοί ήταν όλη η Ανατολή. Η Δύση ήταν πολυδιασπασμένη και ο Πάπας είχε ένα σχίσμα στην πλάτη του και την Ανατολική Εκκλησία εναντίον του. Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν ο Παλαιολόγος πολεμάει τους Τούρκους μαζί με τον απεσταλμένο του Πάπα, Ισίδωρο του Κιέβου, και τους Γενοβέζους, ο Γεννάδιος- ο Γεώργιος Σχολάριος, πρώτος Πατριάρχης μετά την Αλωσητοιχοκολλούσε ανάθεμα εναντίον του Παλαιολόγου. Και επίσης: μετά την πτώση της Πόλης, οι Δυτικοί έτρεμαν. Οταν ανέλαβε Πάπας ο Ενιο Σίβλιο Πικολομίνι, δηλαδή ο Πίος Β΄, έγραψε μια πραγματεία για την Αλωση στην οποία μιλούσε για καταστροφή της Χριστιανοσύνης. Αντίθετα οι Ρώσοι, που είναι μάλιστα φανατικοί ανθενωτικοί, δεν γράφουν σχεδόν τίποτα για την πτώση της Πόλης. Πέρασαν χρόνια για να αρχίσουν οι σλαβικοί θρήνοι. Εκείνοι που θρήνησαν από την αρχή για την Πόλη είναι στην Τραπεζούντα. “Πάρθεν η Πόλη, πάρθεν η Ρωμανία”, έλεγαν».

Κάτι που συνήθως οι Ελληνες δεν δέχονται είναι ότι ο Πάπας προσπάθησε να βοηθήσει

Η συμφωνία του σουλτάνου με τον Πατριάρχη

Το Ρούμελι Χισάρ, το κάστρο που έχτισε ο Μωάμεθ το 1452 για να ελέγχει το πέρασμα ανάμεσα στη Μαύρη Θάλασσα και τη Θάλασσα του Μαρμαρά, διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην έκβαση της πολιορκίας, λέει η Ελένη Γλύκατζη- Αρβελέρ. «Διούλκησε και τον στόλο περνώντας τα πλοία του στον Κεράτιο. Από την άλλη πλευρά, μόνο 3-4 πλοία γενοβέζικα πέρασαν και αυτά για να φέρουν τροφή στους πολιορκημένους». Βέβαια, δεν ήταν μόνο αυτή η αιτία της ήττας των Βυζαντινών. «Ο Μωάμεθ είχε μαζέψει Σέρβους, Αλβανούς, Τούρκους. Απέναντι στους τουλάχιστον 100.000 άντρες του- μερικοί μιλούν για 120.000, άλλοι τους ανεβάζουν σε 200.000- αντιπαρατάσσονταν περίπου 4.500 άνθρωποι το πολύ, μαζί με τους ξένους. Και πολλοί ήταν παιδιά και γυναίκες που πολεμούσαν με αγκωνάρια. Μεγάλη ήταν η βοήθεια των Γενοβέζων, αλλά όταν σκοτώθηκε ο Τζουστινιάνι έχασαν το ηθικό τους και υποχώρησαν. Οσοι πολέμησαν, πάντως, πολέμησαν ηρωικά. Οταν ο Μωάμεθ έστειλε αποκρισάριο στον Παλαιολόγο ζητώντας του να παραδώσει την Πόλη, πήρε την απάντηση ότι η Πόλη δεν είναι δικό του πράγμα και πως “με τη δική μας θέληση αποφασίσαμε να πεθάνουμε”. Ακόμη και ο περίφημος Νοταράς που είχε τρεις υπηκοότητες και όλη του την περιουσία στο εξωτερικό, και που είπε ότι είναι καλύτερο το τουρκικό καφτάνι από τη λατινική τιάρα, πολέμησε και εν τέλει εκτελέστηκε από τους Τούρκους. Χαρακτηριστικό του ηρωισμού είναι ότι όταν στην Πύλη του Ρωμανού οι Τούρκοι άρχισαν να ανεβαίνουν πάνω και πέρασαν μέσα, έψαχναν τους αντίπαλους πολεμιστές και δεν πίστευαν ότι ήταν τόσοι λίγοι. Και πρέπει να πούμε και για τον Μωάμεθ, που συνηθίζουμε να τον ταυτίζουμε με τη βαρβαρότητα, ότι δεν ήταν βάρβαρος ή δεν ήταν μόνο βάρβαρος. Ηταν από τους μεγαλύτερους μεταρρυθμιστές της Τουρκίας. Ηξερε τι ήθελε και πώς να το κάνει». Οσο για την Κερκόπορτα... «Ανοιγμένη ή ξεχασμένη. Αστεία πράγματα. Ηταν χιλιάδες έξω, τα καράβια τους στον Κεράτιο, οι Γενοβέζοι έφευγαν. Τι να πεις για την Κερκόπορτα; Σε συμβολικό επίπεδο μόνο μπορείς κάτι να πεις. Αλλά είναι σαν να λέμε ότι αντί να σκοτώνονταν τρεις Τούρκοι κατά την είσοδό τους στην Πόλη, θα σκοτώνονταν δέκα αν η πόρτα ήταν κλειστή. Και λοιπόν; Αφού είχαν ανεβάσει σκάλες και έμπαιναν από όπου ήθελαν».

«Ο Μωάμεθ έδωσε το πατριαρχικό αξίωμα στον Γεννάδιο Σχολάριο, ορίζοντάς τον αμέσως αρχηγό του Μιλιέτ, δηλαδή όλων των ορθοδόξων. Κάπως έτσι ξέρουμε γιατί η Εκκλησία κράτησε όλα τα κτήματά της και η αυτοκρατορία τα έχασε», λέει δηκτικά η Ελένη Γλύκατζη- Αρβελέρ. «Κάπως έτσι φτάσαμε και στα σημερινά βατοπεδινά βακούφια. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε, σε αντίθεση με άλλες συμπεριφορές της πολιτείας, ότι όταν ο Μανουήλ Παλαιολόγος είναι στη Θεσσαλονίκη και υπάρχει κίνδυνος καταστροφής, δημεύει όλα τα κτήματα του Αθω. Και ότι ο Κομνηνός δημεύει όλη την εκκλησιαστική περιουσία για να αντιμετωπίσει τους Σελτζούκους». Την εποχή της Αλωσης, εξάλλου, υπήρχε έξαρση του μοναχισμού. «Σε όλη τη διαμάχη των ανθενωτικών οι καλόγεροι στα μοναστήρια της Πόλης και του Αθω ήταν πρώτοι. Είναι πολλοί και δεν πολεμούν. Αντίθετα με τους δυτικούς μοναχούς που μπορούν να φέρουν όπλα, οι ορθόδοξοι δεν μπορούν», σημειώνει η ελληνίδα βυζαντινολόγος.

Η Εκκλησία κράτησε όλα τα κτήματά της και η αυτοκρατορία τα έχασε...

16
Tzoutzis
09/06/2010 19:54
Είναι κρίμα που η κα. Αρβελέρ δεν προτάθηκε για Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας...

Δύο αποτυχημένοι βουλευτές των δύο "μεγάλων" κομμάτων, οι δύο πρόσφατοι Πρόεδροι Δημοκρατίας της Ελλάδος!

ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Νota Kimothoi
31/05/2010 14:40
@29 ΜΑΪΟΥ 2010,557 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΚΣΤΗΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ. Είμαι Ελληνίδα και όταν έγινε η κατάκτηση της Πόλης των πόλεων από τους Τούρκους, το 1953...δεν ήμουν εκεί...Ήταν εκεί όμως Έλληνες, ήταν εκεί Ελληνίδες κι άλλοι άνθρωποι των οποίων η ζωή αναποδογυρίστηκε γιατί η Κωνσταντινούπολη κατακτήθηκε με βία από τους Τούρκους. Την ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ ΤΟ 1953 και ΤΗ ΒΙΑ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ, ήρθε να υπενθυμίσει ο σημερινός Τούρκος Δήμαρχος της Κωνστανινούπολης, στον φετινό εορτασμό αυτής της κατάκτησης. Διότι, αντί να τελεστούν μνημόσυνα για τις αδικοχαμένες ψυχές χιλιάδων ανθρώπων και αντί να θρηνήσει ο λογικός άνθρωπος που σήμερα είναι Ευρωπαίος Πολίτης, μιας Ελεύθερης Ευρώπης- η Τουρκία αδράτωντας την ευκαιρεία της Πολιτιστικής Πρωτεύουσαν της Ευρώπης, δημιούργησε μια σειρά από καταστάσεις ΒΙΑΣ: 1)Επίδειξη ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ δίχως να λογαριάσει τα παιδιά στα οποία διδάσκει τη ΒΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΠΟΛΕΩΝ, παραβιάζοντας τα ανθρώπινα δικαιώματα 2)Επίδειξη τούρκικης ΔΥΝΑΜΕΩΣ ΣΤΗΝ ΑΔΡΙΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΤΑ ΔΙΕΘΝΗ ΥΔΑΤΑ, δημιουργώντας προβλήματ ακι αναστάτωση σε γείτονες λαούς. 3) Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ 29ΗΣ ΜΑΪΟΥ 2010 ΣΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΗΤΑΝ ΜΙΑ ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΒΙΑΣ, ΜΙΑ ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ ΠΟΛΕΩΝ, ΜΙΑ ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΗΓΕΣΙΑ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΑΣ ΧΩΡΑΣ. Διότι αν κρίνουμε από τα όσα γράφονται από τους ιστορικούς για την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης και συγκρίνουμε την όλη συμπεριφορά και πολιτική της Τουρκίας στα δικά μας χρόνια, εξάγεται το εξής συμπέρασμα: ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΣΗΜΕΡΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΠΟΥ ΕΠΕΔΕΙΞΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ ΤΟ 1453 ΚΑΙ ΔΕΝ ΧΑΝΟΥΝ ΕΥΚΑΙΡΕΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΟΥΝ ΣΤΟΥς ΕΠΙΣΗΜΟΥΣ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥΣ. ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΤΟΥΣ ΔΙΑΘΕΣΗ ΩΣ ΜΕΣΟΝ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ ΠΟΛΕΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΕΩΝ. ΚΑΤΑΔΙΚΑΖΟΥΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΤΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΝΑ ΩΦΕΛΕΙ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ. ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΜΕ ΤΗ ΒΙΑ ΠΟΛΕΙΣ, ΚΑΙ ΝΑ ΩΦΕΛΟΥΝΤΑΙ... Με αγάπη για την Αγάπη και αγάπη για το Φως της Αγάπης! Νότα Κυμοθόη Ζωγράφος-Συγγραφέας-Μέλος της UNESCO-
Μιχάλης
31/05/2010 11:11
Υπάρχουν ανακρίβειες στα λεγόμενα της κας Αρβελέρ. Α. Ο Ιουνστινιάνης πράγματι τραυματίστηκε βαρειά και διέφυγε, δεν σκοτώθηκε. Β. Οι μοναχοί του Πάπα βεβαίως και έφεραν όπλα, πώς άλλωστε συμμετείχαν στις ληστρικές και καταστροφικές Σταυροφορίες της Δύσης; Γ. Γιατί να γίνει αποδεκτή η ένωση/υποταγή της Εκκλησίας στη Δύση; Αυτό σε τι θα βοηθούσε; Δ. Επίσης, υπερτιμά την όποια βοήθεια από τη Δύση, τη στιγμή που υπήρχε αβυσσαλέο μίσος εναντίον των ανατολικών ορθοδόξων. Μόνος φόβος των Δυτικών ήταν να μην προελάσουν στην Ιταλία οι Τούρκοι. Ε. Η Εκκλησία κράτησε τα κτήματά της, όχι από ατιμία, όπως υπονοειται εδώ, αλλά διότι ο Μωάμεθ άλωσε ένα κράτος, όχι ένα θρήσκευμα. Γι'' αυτό και επέτρεψε ελεύθερη λατρεία των Χριστιανών και ξεμπέρδεψε διοικητικά με αυτούς αφού κράτησε τις εκκλησιαστικές τους δομές εντός του νέου, δικού του κράτους. Στ. Μεταξύ των 100-180.000 στρατιωτών του υπήρχαν πολλοί αλλαξοπιστήσαντες και γενίτσαροι. Μάλιστα, οι γενίτσαροι ήταν από τους πρώτους που εισήλθαν στην Πόλη. ακόμη και η μάνα του Μωάμεθ του Πορθητή είχε αλλαξοπιστήσει, λεγόταν Μάρω.
Κυριάκος Παπαδόπουλος
30/05/2010 20:04
Η κυρία Αλβελερ κάνει πολλά σφάλματα. Έχει αφήσει σημαντικό έργο, σε συγκεκριμένους τομείς, όπως σε αυτόν που αφορά στην διπλωματία στην Ρωμανία και στην σχέση των Ρωμαίων με την θάλασσα. Κατά τα άλλα, δεν είναι κορυφή, και κάνει λάθη όταν προσπαθεί να πιάσει (επιδερμικά συνήθως) θέματα τα οποία δεν έχει μελετήσει σε βάθος. Πρώτα απ'' όλα αντιφάσκει μιλώντας για το 1204 και ταυτοχρόνως υποστηρίζοντας ότι οι Ρωμαίοι του 15ου αιώνα έχασαν την ευκαιρία να γίνουν τμήμα της δυτικής "αναγέννησης", των Ιταλών αρπάγων! Διότι οι "αναγέννηση" για την Δύση δεν ήταν παρά ο χρυσός και τα κειμήλια που πήραν από την Ανατολή, σαν αδίσταχτοι ληστές. Το σφάλμα στον συλλογισμό της είναι τόσο μεγάλο, που απορώ αν όντως είπε τέτοια πράγματα στην συνέντευξή της, ή αν απλά η συνέντευξη αυτή κατατεμαχίστηκε (όπως συνηθίζεται!) από τον δημοσιογράφο, και παρουσιάστηκε παραλλαγμένη...δηλαδή μας λέει ότι οι Ρωμαίοι θα έπρεπε να φιλήσουνε την παντόφλα του Φράγκου Πάπα, της υποδουλωμένης από τον 8ο αιώνα Παλαιάς Ρώμης, να πετάξουνε την Ρωμαιοσύνη στα σκουπίδια, και την ζωντανή Παράδοση, που αποτελεί συνέχεια των αποστολικών χρόνων. Εμείς είμαστε οι πραγματικοί Ρωμαίοι, και η κυρία Αλβελερ παίζει το παιγνίδι των Φράγκων εργοδοτών της: άλλωστε πάνω σε αυτό στήριξε την καριέρα της!
grand duke mixalis
30/05/2010 16:38
ΚΑΝΑΚΑΚΗ ΕΛΕΝΗ 29/5/2010 19:35

Η ξανθη φυλη, δηλ. η Ρωσια θα μας παραδωσει την Πολη,χωρις η Ελλαδα να εμπλακει σε μαχη...

Αμα δεν έχεις νύχια να ξυστείς....

Αιωνια η μνημη του Κωνσταντινου Δραγατση Παλαιολογου και του Δουκα Λουκα Νοταρα...

Καλυτερα το φεσι του σουλτανου παρα το στετσον του καουμποη!!!
k konstantopoylos
30/05/2010 13:02
ασχολουμενοσ με την αναζητηση τησ πραγματικησ ιστοριασ απο 20ετιασ κ οσον αφορα την αλωση ηθελα να αναφερω μερικα γεγονοτα που η κ. αρβελερ χαριν εθνικησ ομοψυχιασ προφανωσ δεν αναφερει 1 αθηναιοι πριγκιπατο νικαιασ και αλλοι καταπιεσμενοι εθνικοι απο το ιερατειο ποεμουσαν υπερ του μωαμεθ β, 2 2-3 μερεσ πριν την αλωση 300 περιπου μοναχοι εξηλθαν τησ πολεωσ ρασοφορεμενοι κ λιγεσ ωρεσ αργοτερα εφερναν ολοι βολτεσ γυρω απο τα τειχη φορωντασ τουπκικο σαρικι ετσι ωστε να καταλαβουν ολοι οτι ο κληροσ κ οι ανθενωτικοι ειναι με τουσ τουρκουσ κατι που αναγκαστηκε να παραδεχτει μετα κ ο νοταρασ 3 ο ηρωασ αυτοκρατωρ παλαιολογοσ πολεμωντασ μονοσ σχεδον ηρωικα με δεκαδεσ αντιπαλουσ επεσε σαν νεοσ λεωνιδαζ
Αντι
30/05/2010 02:29
Σώπαινε Κυρά- Δέσποινα και μην πολυδακρύζεις, πάλι με χρόνια με καιρούς, πάλι δικά μας θά''ναι...
ΚΑΝΑΚΑΚΗ ΕΛΕΝΗ
29/05/2010 19:35
Oι προφητειες αναφερουν οτι θα ερθει ο καιρος που το Τουρκικο εθνος θα αφανιστει για τις πολλες του αποτροπαιες πραξεις ...
Η ξανθη φυλη, δηλ. η Ρωσια θα μας παραδωσει την Πολη,χωρις η Ελλαδα να εμπλακει σε μαχη...
Πολλες φορες αξιωθηκα να βρεθω στην Πολη των ονειρων μου και να προσκυνησω στην Αγια Σοφια...
Απεριγραπτη η συγκινηση μου αντικρυζοντας την συγκλονιστικη αυτη Εκκλησια που ειναι η καρδια του Βυζαντιου και του Χριστιανισμου...
''''Παλι με χρονους και καιρους παλι δικα μας θα ειναι...Σωπασε κυρα Δεσποινα και μη πολυδακρυζεις...
Αιωνια η μνημη του Κωνσταντινου Δραγατση Παλαιολογου και του Δουκα Λουκα Νοταρα...
Αιωνια η μνημη αυτων που επεσαν για την υπερασπιση της Βασιλιδος Πολεως...
Ο ΚΥΡΙΟΣ ΕΓΓΥΣ...ΜΑΡΑΝ ΑΘΑ...
ΝΟΤΙΟΜΑΚΕΔΟΝΑΣ
29/05/2010 16:53
Η Ρωμανία πέρασε, η Ρωμανία πάρθεν...

(Αλλο Ρωμανία αλλο Ρουμανία όπως άλλο Μακεδονία κι αλλο "Μακεδονία")
Παναθηναικος
29/05/2010 12:26
Ο Ιουστινιανι,νομιζω,πληγωθηκε και αποχωρησε (με τελικο προορισμο την Λημνο)τραυματιμενος με οσους ειχαν μεινει απο τους 700 στρατιωτες του.Αυτο προκαλεσε πανικο,και γι αυτο πηγε τρεχοντας ο Δραγατσης να τον "αντικαταστησει "στα τειχη.
Η δε πολη ηταν σε τετοιο βαθμο ερειπωμενη,που "μεσα της" ουσιαστικα υπηρχαν χωρια-οικισμοι,τα οποια πριν την αλωση ειχαν στειλει αντιπροσωπους στον φατιμ(=εκπορθητη),για να του δηλωσουν υποταγη.Γι αυτο αλλωστε,μολις μπηκε ο τουρκος,ο Μωαμεθ τοποθετησε φρουρους στους οικισμους αυτους με την εντολη να σκοτωσουν οποιον οθωμανο(η "φοιδερατο") επιχειρησει να τους λεηλατησει.Αυτο εχει να κανει με το κορανι,που οριζει οτι πολη που παραδινεται με την θεληση της παραμενει ανεγγιχτη,ενω πολη που αντιστεκεται λεηλατηται για 3 μερες και 3 νυκτες. Ειχε δωσει λοιπον τις εντολες του,και ο ιδιος μπηκε την 4η μερα της πτωσης,οπου ειδε μια κατεστραμμενη πολη,και οχι αυτο που φανταζοταν.Και μη ξεχναμε οτι μαζι του πολεμησαν ελληνες(δια της βιαιης επιστρατευσης,η,πλιατσικολογοι) ενω στα τειχη ηταν τουρκοι εμπιστοι του πρωθυπουργου του χαληλ του 2ου,και του ξαδελφου του Μωαμεθ,του Οχραν.Με αλλα λογια,Ελληνες προσπαθουσαν να παρουν την Πολη,και τουρκοι τους απωθουσαν.Ο δε αρχιστρατηγος του Μωαμεθ,ηταν ελληνας,ονοματι Εβρεν(ος).Ο προεδρος τους μετα το πραξικοπημα του 1980 καταγετο απο γνωστη παλια στρατιωτικη οικογενεια,και ονομαζοταν Εβρεν.....
Παντως,δημοσιος πλουτος δεν υπηρχε πλεον,παρα μονο ιδιωτικος.Η λεηλασια της 4ης σταυροφοριας ειχε ρημαξει την Πολη ανεπανορθωτα.Ο καταστροφεας της ηταν ο Δανδαλος και δεν καταφερε να αναρρωσει ποτε της...
Κωνσταντίνος
29/05/2010 12:15
"Η Εκκλησία κράτησε όλα τα κτήματά της και η αυτοκρατορία τα έχασε... " Ασφαλώς. Και σήμερα οι Ιεράρχες της Κρήτης δέχονται την "προσφορά" (sic) του Έρντογαν (έτσι τονίζεται το όνομα σωστά) να γίνουν Τούρκοι υπήκοοι προκειμένου να μπορούν να γίνουν Πατριάρχες Κων/λεως. Το ότι με τον τρόπο αυτό αποκτούν κάποια εξάρτηση από την Τουρκία (π.χ. δεν θα μπορούν να εκφραστούν ελεύθερα για Κύπρο, Θράκη, Αγαίο κλπ), μάλλον δεν φαίνεται να τους απασχολεί καθόλου.
Δημοσθενης Μπογδης
29/05/2010 11:15
Είχα την τύχη να παρακολουθήσω προχθες σε πρωιναδικο την συζήτηση των Καμπουρακη -Οικονομεα με την κ. Ελένη Γλυκατζή Αβελερ . Θεέ της Ελλάδας ! τι απόλαυση και πνευματική τροφή να ακούει κάνεις αυτήν την Ελληνίδα !
Την κάλεσαν να πει κάτι για την επέτειο της πτώσης της πόλης (29 Μαΐου) και κάθε της λέξη και πρόταση που έβγαινε από το στόμα της ήταν και μια δύναμης ψυχής , ανθρωπισμού και ελπίδας όχι μόνον για την Ελλάδα αλλά για την οικούμενη ολόκληρη .
Να ! το απανταχού πνεύμα , η αιώνια κληρονομιά μαζί και το νεανικό μέλλον της γενιάς μας που κουβαλήσει και μεταφέρει στην Ευρώπη και στον κόσμο η έφηβη αυτή ηλικιωμένη Ελληνίδα .

Η προσπάθεια των Δημοσιογράφων να την εμπλέξουν στην Ελληνική πολίτικη επικαιρότητα έπεσε στο τσουχτερό της << Εγω ήρθα να σας μιλήσω για την Πόλη , όχι από την Πόλη έρχομαι και στην κορυφή κανέλλα ! >>
Και είπε τόσα πολλά και σωστά για το Βυζάντιο και την Εκκλησία για ανθρώπους και για θεσμούς . Για την Σορβόννη και τους φίλους της εκεί , για τους φοιτητές της …

Τελικά οι δημοσιογράφοι κατάφεραν να της αποσπάσουν την γνώμη της , που όπως είπε την ακούει και από όσους ηγέτες του πνεύματος της πολίτικης και της οικονομίας της Ευρώπης και του κόσμου με τους οποίους έρχεται σε επαφή :
<<Ο Γιώργος Παπανδρέου που είχε το θάρρος να περιγράψει με σαφήνεια και ειλικρίνεια την κατάσταση της χώρας και της οικονομίας της . Να περιγράψει ακόμη το πως και με ποιες θυσιες των Ελλήνων θα βγούμε από την στενωπό . Του έχω εμπιστοσύνη >>.
pan
29/05/2010 10:59
Δέν χρειάζεται πολύ ανάλυση γιά νά κατλάβη κανείς γιατί έπεσε η Πόλη: _Ρωμαίικος καυγάς, Τούρκικος χαλβάς, λένε οι γείτονες. ΕΛΕΟΟΟΟΣ! ΕΛΕΟΟΟΟΣ! Υπάρχουν άνθρωποι πού στά σοβαρά τά βάζουν μέ τήν Ορθόδοξη Εκκλησία , πού ...φταίει γιατί έπεσε η Πόλη? Γιατί οι Ορθόδοξοι δέν είχαν φτιάξει ..Τάγματα όπως οι Σταυροφόροι? Γιατί ..άνοιξαν τήν Κερκόπορτα -γιατί άραγε γιά νά τούς σφάξουν σάν αρνιά οι Τούρκοι μέσα στίς εκκλησιές? Γιά νά παραδώσουν τήν Αγιά Σοφιά στόν Πορθητή. Θεέ μου βόηθα νά μήν χαθούμε από...βλακεία
Aχαιός
29/05/2010 10:22
`Αντίθετα με τους δυτικούς μοναχούς που μπορούν να φέρουν όπλα, οι ορθόδοξοι δεν μπορούν, σημειώνει η ελληνίδα βυζαντινολόγος. `

Να τους θυμηθούμε, πρόκειται για τους `Πτωχούς Στρατιώτες του Χριστού και του Ναού του Σολομώντα` γνωστοί ώς Ναίτες, τους `Στρατιώτες του Νοσοκομείου του Αγίου Ιωάννη της Ιερουσαλήμ`΄γνωστοί ώς Ιωαννίτες, και το `Τάγμα του Γερμανικού Νοσοκομείου της Αγίας Μαρίας της Ιερουσαλήμ` γνωστοί ώς Τεύτονες Ιππότες.

Και τα τρία Τάγματα υπηρέτησαν τα συμφέροντα της Καθολικής Εκκλησίας και -καμμιά φορά- τα συμφέροντα των Εθνών απο τα οποία προέρχονταν οι Μεγάλοι Μάγιστροι τους (Γαλλία για τους Ναίτες και Ιωαννίτες και Γερμανία για τους Τεύτονες).

Οι Αραβες χρονικογράφοι ομόφωνα θεωρούν τα τρία Μοναχικά Τάγματα ώς τους καλύτερους και γενναιότερους Χριστιανούς στρατιώτες, και ορισμένοι Αραβες Εμίρηδες τους εκτελούσαν αμέσως στην περίπτωση που τύχαινε να συλληφθούν αιχμάλωτοι. (Ο κανόνας των Ναιτών τους απαγόρευε να συλληφθούν αιχμάλωτοι).

Εδώ στην Ελλάδα βέβαια κανείς δεν μπορούσε να πείσει τους Αγιους Καλογήρους να πάνε φαντάροι `υπέρ πίστεως και πατρίδος`

Μοίραζες εσύ σπαθιές στα ξερορούμανα για την Πατρίδα, μοίραζε ο Καλόγηρος πίσω `Αγια Λείψανα`, `Λιβανι Μυρωδικόν` και `Σταυρούς εκ Τιμίου Ξυλου Θαυματουργού` για να τα κονομάει και για να γεμίζει την κοιλάρα του με οίνον.

`Αρπαζες εσύ πλήγές για την Πατρίδα, άρπαζε οΕλληνας Καλόγερος είς το `ονομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος` βεβαίως βεβαίως.

Ετρεχες εσύ να συμμαζέψεις τα ασυμμάζευτα και να κάνεις την Ενωση των Εκκλησιών μπάς και τη γλυτώσει η Πατρίδα, τρέχανε οι Αγιοι Καλόγεροι στις συνοικίες και φανατίζανε τις γυναικούλες και τον κοσμάκη κατά του Βασιλιά του Παλαιολόγου του `Παπιστή Αιρετικού Εξωλέστατου και Ασεβέστατου τούτου Βασιλέως`.

Βράστα κι άστα.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΛΕΣΙΔΗΣ
29/05/2010 10:05
από την Πόλη, σήμερα της επετείου - εξαιρετικό το άρθρο και η εξιστόρηση από την υπέροχη Ελληνίδα - ένα μεγάλο ευχαριστώ για την πολύπλευρη αυτή και πολύτιμη για όλους μας εξιστόρηση Κωνσταντινούπολη, 29 Μαϊου, 2010
Αλεξανδρος Αθ.
29/05/2010 08:43
Ευχαριστουμε για την ευκαιρια που μας δωσατε να διαβασουμε τις αποψεις μιας ειδικου για την ιστορια μας...
Θα ηθελα να προσθεσω μια λεπτομερεια για την αλωση της Θεσσαλονικης απο τους Τουρκους. Οπως αναφερει η κυρια Γλυκατζη - Αρβελερ, για την αντιμετωπιση των εχθρων δημευθηκε η εκκλησιαστικη περιουσια στην Θεσσαλονικη. Αυτο μαλλον ερεθισε τους παπαδες μας, γιατι τελικα αυτοι προδωσαν την πολη και την παρεδωσαν στους Τουρκους. Σε ανταμοιβη για την προδοσια αυτη, πηραν πισω την περιουσια τους, και η Μονη Βλαταδων που τους παρεδωσε την πολη πηρε και πολλα περισσοτερα κτηματα...
Το ιδιο συνεβει και στην Πολη, καθως συμφωνα με τις μαρτυριες οι ανθενωτικοι παρεδωσαν την Πολη στους Τουρκους. Και αυτο επιβεβαιωθηκε λιγα μολις χρονια μετα την Αλωση, οταν οι Τουρκοι θελησαν να κανουν τζαμι μια εκκλησια και ο Πατριαρχης πηγε σε δικη, οπου τουρκοι και ελληνες αυτοπτες μαρτυρες εξηγησαν πως η Κερκοπορτα παραδωθηκε με προδοσια...