Ανεξάρτητα από τα θέλω της ελληνικής πλευράς, υπάρχουν και τα θέλω των Κινέζων. Σε κάποια η ατζέντα των δύο πλευρών συμπίπτει, σε αρκετά όμως μέτωπα οι καθυστερήσεις ρίχνουν σκιές στα ελληνοκινεζικά επιχειρηματικά σχέδια.

Πρώτο στη λίστα ζήτημα για το οποίο γκρινιάζει το Πεκίνο είναι ότι εκκρεμεί το μοντέλο συντήρησης και αναβάθμισης του πεπαλαιωμένου ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, αφού ο ΟΣΕ ακόμη να το ανακοινώσει. Γιατί είναι σοβαρό το θέμα; Διότι ενώ η Ελλάδα φιλοδοξεί να μετατραπεί σε κόμβο διαμετακομιστικού εμπορίου, επί τέσσερα χρόνια οι υπουργοί Υποδομών και οι διοικήσεις του ΟΣΕ δεν μπορούν να αποφασίσουν πώς θα εξασφαλισθεί η αναβάθμιση του δικτύου. Ακόμη και σήμερα η διοίκηση του ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών του οποίου προΐσταται ο Χρήστος Σπίρτζης φαίνεται να αμφιταλαντεύονται ανάμεσα σε τρία διαφορετικά μοντέλα συντήρησης και αναβάθμισης του δικτύου, καθυστερώντας να καταλήξουν αν θα πρόκειται για σύμβαση δημοσίου έργου, ΣΔΙΤ ή κάτι άλλο.

ΤΑ ΤΡΕΝΑ. Στην κινεζική όμως πλευρά κάνουν ό,τι μπορούν για να δείξουν με κάθε τρόπο το ενδιαφέρον τους για τη συμβολή της Βαλκανικής στον νέο Δρόμο του Μεταξιού. Δεν βρέθηκε τυχαία στις αρχές Ιουνίου ο κινέζος πρωθυπουργός Σι Τζινπίνγκ στη Σερβία, όπου κινεζικά κεφάλαια προωθούν την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Βελιγραδίου – Βουδαπέστης. Ούτε έχουν σταματήσει οι προτάσεις κινεζικών ομίλων να αναλάβουν την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, αφού διαφορετικά ο ελληνικός Δρόμος του Μεταξιού παραμένει μισός.

Δεύτερο θέμα που αναμένεται να θέσουν στην πρωθυπουργική αποστολή οι Κινέζοι αφορά το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο. Επί μια δεκαετία βρίσκεται στο επίκεντρο κυβερνητικών αστοχιών, εμπλοκών και καθυστερήσεων, προ μηνός η ΓΑΙΑΟΣΕ ανέβαλε για μια ακόμη φορά τον διαγωνισμό, ενώ προ ημερών προέβη σε νέα αλλαγή των τευχών δημοπράτησης, προκειμένου να προσαρτήσει αιτήματα των ενδιαφερομένων, της τελευταίας στιγμής. Υπό κατάλληλες λοιπόν προϋποθέσεις οι Κινέζοι θέλουν ολόκληρη την έκταση των περίπου 2.000 στρεμμάτων, και όχι μόνο τα 588 που αφορά ο τρέχων διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ. Ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών έχει οριστεί η 1η Αυγούστου, δίχως να αποκλείεται και νέα παράταση. Οσο για την COSCO φαίνεται ακόμη να θέτει όρους για τη συμμετοχή της στο σχήμα από κοινού με τις ελληνικές επενδυτικές Grivalia, Πανγαία μαζί με κατασκευαστική εταιρεία.

Οι ειδικές οικονομικές ζώνες

Η συζήτηση για ειδικές οικονομικές ζώνες συναρμολόγησης κινεζικών προϊόντων στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει εδώ και πέντε έξι χρόνια. Εκθέσεις επί εκθέσεων έχουν γραφεί για το φορολογικό – εργασιακό καθεστώς που πρέπει να έχουν αυτές οι οικονομικές ζώνες και πόσο θα συμβάλουν στην απασχόληση, στην ενίσχυση της ελληνικής μεταποίησης και ελαφράς βιομηχανίας. Πολύ μελάνι έχει χυθεί στο παρελθόν και για τη ναυπηγοεπισκευή. Τίποτα απ’ αυτά δεν έχει γίνει και η μόνη επενδυτική δραστηριότητα με τη μεγαλύτερη ένταση ανάμεσα στις δύο πλευρές παραμένει η ναυπήγηση πλοίων ελλήνων εφοπλιστών σε κινεζικά ναυπηγεία. Στο παρελθόν βέβαια η υπόθεση του ΟΛΠ αποτελούσε χρονίζουσα εκκρεμότητα στις ελληνοκινεζικές σχέσεις που πλέον δεν υφίσταται.