Αυτό που ξεχνάει κανείς όταν μιλάει με τον Ζιλ Κεπέλ, από τους κορυφαίους ισλαμολόγους της εποχής μαζί με τον Ολιβιέ Ρουά, είναι ότι ζει ως καταδικασμένος σε θάνατο, υπό αστυνομική προστασία, στο Παρίσι. Αυτή ήταν η απόφαση ενός γαλλοαλγερινού τζιχαντιστή εις βάρος του, τον Ιούνιο του 2016, μέσω μάλιστα του facebook.live. Το παγκοσμιοποιημένο και διασυνδεδεμένο πολιτικό Ισλάμ δεν ανεχόταν τις αναλύσεις του μάχιμου μελετητή, ο οποίος υποδεικνύει τη ρητορική των σαλαφιστών ως ρητορική μίσους. Την καταδικαστική απόφαση υπενθυμίζει και ο ίδιος στο βιβλίο του «Εξοδος από το χάος», που κυκλοφόρησε πρόσφατα στα ελληνικά (εκδ. Κλειδάριθμος, μτφ. Αριστέα Κομνηνέλλη), δύο χρόνια μετά τη γαλλική έκδοση. Σε αυτό διατρέχει την πολιτική ιστορία συγκρούσεων τεσσάρων δεκαετιών στη Μέση Ανατολή εξετάζοντας τις επιπτώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Από τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ του 1973 μέχρι την «κληρονομιά» της Αραβικής Ανοιξης. Μία από τις βασικές αρχές του στην ανάλυση του φαινομένου είναι η περίφημη «ριζοσπαστικοποίηση του Ισλάμ» (σε αντιδιαστολή με την «ισλαμοποίηση του ριζοσπαστισμού»). Ο Κεπέλ πιστεύει πως η κοινωνική περιθωριοποίηση των μουσουλμάνων της Γαλλίας συνέβαλε στην «τρίτη γενιά τζιχαντιστών» (μεταξύ 2005 και 2015). Η περιθωριοποίησή τους είναι αυτή που τους έχει εξωθήσει προς ακραίες μορφές του Ισλάμ όπως ο σαλαφισμός. Μιλήσαμε μαζί του με αφορμή το νέο βιβλίο, αλλά και τις εστίες έντασης στην ευρύτερη περιοχή.

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tanea.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Είστε συνδρομητής; Συνδεθείτε

Ή εγγραφείτε

Αν θέλετε να δείτε την πλήρη έκδοση θα πρέπει να είστε συνδρομητής. Αποκτήστε σήμερα μία συνδρομή κάνοντας κλικ εδώ