Μεγάλο Αδερφό για καταθέσεις και δάνεια φυσικών και νομικών προσώπων που ελέγχονται από όλες τις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, το ΣΔΟΕ, την Οικονομική Αστυνομία, τον Οικονομικό Εισαγγελέα, τον Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς αλλά και την Αρχή για την καταπολέμηση μαύρου χρήματος ενεργοποιεί από την ερχόμενη Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου το υπουργείο Οικονομικών.
Πρόκειται για το Σύστημα Μητρώου Τήρησης Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών που ανοίγει τα «μάτια» των ελεγκτικών μηχανισμών σε καταθέσεις και δάνεια φορολογουμένων υπό έλεγχο εντός 24 ωρών από την υποβολή του σχετικού αιτήματος στις τράπεζες. Οι ελεγκτές δεν θα έχουν on line πρόσβαση σε καταθέσεις και δάνεια. Θα έχουν όμως στις οθόνες των υπολογιστών τους το πλήρες τραπεζικό προφίλ με όλες τις κινήσεις δανείων, καταθέσεων, επενδυτικών ή άλλων λογαριασμών σε βάθος δεκαετίας σε μία μόλις ημέρα από την ώρα που θα ζητήσουν σχετικές πληροφορίες.
Την απόφαση υπέγραψε ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Μαυραγάνης και όπως επισημαίνουν πηγές του ΣΔΟΕ «θα μας λύσει τα χέρια». Σήμερα οι ελεγκτικές Αρχές περιμένουν έως και τέσσερις μήνες να διαβιβαστούν χειρόγραφα τα σχετικά στοιχεία.
Επί της ουσίας, εξηγούν πηγές της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, το συγκεκριμένο σύστημα δεν είναι τίποτε άλλο από ένα κλειστό κύκλωμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας ανάμεσα στον ελεγκτικό μηχανισμό και τις τράπεζες με όλες εκείνες τις απαραίτητες διαδικασίες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων.
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν με επτά ερωτήσεις – απαντήσεις τα βασικά σημεία της υπουργικής απόφασης.
1. Πώς λειτουργεί το Σύστημα Μητρώου. Η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων μέσω ειδικής εφαρμογής λειτουργεί ως μοναδικός κόμβος διασύνδεσης και επικοινωνίας μεταξύ των ελεγκτικών Αρχών και των τραπεζών. Αντίστοιχα ως κόμβος διασύνδεσης των τραπεζών με τη ΓΓΠΣ λειτουργεί η διατραπεζική εταιρεία Τειρεσίας ΑΕ.
2. Πώς υποβάλλεται το αίτημα. Απαραίτητο στοιχείο για την υποβολή αιτήματος άρσης τραπεζικού απορρήτου είναι ο ΑΦΜ του φυσικού ή νομικού προσώπου που ελέγχεται. Επιπλέον όμως συμπληρώνονται τα στοιχεία του χρήστη – ελεγκτή (ΑΦΜ, όνομα, υπηρεσία όπου ανήκει), στοιχεία υπόθεσης (αριθμός υπόθεσης, νομοθετική διάταξη βάσει της οποίας υποβάλλεται το αίτημα), πρόσθετα στοιχεία μητρώου τα οποία αφορούν στο φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ελέγχεται καθώς και τα στοιχεία έγκρισης του προϊσταμένου.
3. Τι θα βλέπουν οι ελεγκτές. Με την υποβολή αιτήματος με τον κωδικό «Αίτημα 01» ζητείται από τα πιστωτικά ιδρύματα να απαντήσουν για συγκεκριμένο ΑΦΜ φυσικού ή νομικού προσώπου, αρχικά αν ο κάτοχος του ΑΦΜ είναι πελάτης του πιστωτικού ιδρύματος με οποιαδήποτε σχέση. Αν είναι πελάτης, θα παρατίθεται κατάλογος με τα δεδομένα για καταθετικό λογαριασμό πρώτης ζήτησης, καταθετικό προθεσμιακό λογαριασμό, χορηγητικό, επενδυτικό ή άλλο λογαριασμό που τηρείται στην τράπεζα.
4. Ποιοι θα έχουν πρόσβαση στα στοιχεία. Πρόσβαση στα αποτελέσματα, πέρα από τον χρήστη – ελεγκτή, θα έχει και ο προϊστάμενος του χρήστη.
5. Πότε απαντούν οι τράπεζες. Ως ανώτατος χρόνος διαβίβασης των αποτελεσμάτων ορίζεται η 12η μεσημβρινή της επόμενης εργάσιμης ημέρας από την ημέρα υποβολής του αιτήματος.
6. Πότε ανοίγει το Σύστημα. Από τις 12 Δεκεμβρίου. Μετά την ημερομηνία αυτή όλα τα ερωτήματα που καλύπτονται από τους φορείς οι οποίοι έχουν ενταχθεί στο σύστημα υποβάλλονται αποκλειστικά ηλεκτρονικά.

7. Ποιος είναι υπεύθυνος. Υπεύθυνος διαχείρισης είναι ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Υποστήριξης Ηλεκτρονικά Συναλλασσομένων της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.

Τι θα βλέπουν

Οι ελεγκτές δεν θα έχουν online πρόσβαση, όμως θα βλέπουν στις οθόνες των υπολογιστών τους μέσα σε μία ημέρα από την ώρα που θα ζητήσουν τις πληροφορίες το πλήρες τραπεζικό προφίλ με όλες τις κινήσεις δανείων, καταθέσεων, επενδυτικών ή άλλων λογαριασμών σε βάθος δεκαετίας, φυσικών και νομικών προσώπων.