Την πρόθεση και υπόσχεση της αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair να φέρει στην Ελλάδα 10 εκατομμύρια τουρίστες, τα επόμενα τρία χρόνια, τόνισε σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και διευθυντής επιχειρησιακής λειτουργίας της εταιρείας Μάικλ Κόλεϊ.

Εξηγώντας την πρόταση του για την αύξηση του ελληνικού τουρισμού, ο Μάικλ Κόλεϊ ζήτησε να πέσει στα 5 ευρώ ο φόρος ανά επιβάτη στο «Ελ. Βενιζέλος», που σήμερα ανέρχεται σε 12 ευρώ, ενώ για τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας ο φόρος ανά επιβάτη να μηδενιστεί, αναφερόμενος στα νέα δρομολόγια της εταιρείας. Πρότεινε, την ίδια στιγμή, να παραμείνει ως έχει ο φόρος ανά επιβάτη στο «Ελ. Βενιζέλος», για τα υφιστάμενα δρομολόγια.

Σημειώνεται ότι η αεροπορική εταιρεία θα παρουσιάσει αυτές τις προθέσεις και προτάσεις της την Πέμπτη στον αρμόδιο υπουργό, Κωστή Χατζηδάκη, ενώ αναμένεται να υπάρξουν συναντήσεις και με φορείς του κλάδου.

Ο κ. Κόλεϊ ήταν επικριτικός για την πολιτική του αεροδρομίου στην Αθήνα, καθώς «παραμένει πολύ ακριβό και μη ανταγωνιστικό, με άλλες ευρωπαϊκές χώρες».

Η αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους υπόσχεται, ότι εφόσον γίνουν αποδεκτές οι προτάσεις της από την αρμόδια πολιτική ηγεσία, θα μεταφερθούν την επόμενη τριετία τέσσερα εκατομμύρια τουρίστες στην Αθήνα, δύο εκατομμύρια στη Θεσσαλονίκη και τέσσερα εκατομμύρια στην υπόλοιπη Ελλάδα. Σε έναν υπολογισμό που έκανε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, αυτές οι αφίξεις μεταφράζονται σε τουριστικό συνάλλαγμα ύψους 4,5 δισ. ευρώ και 10.000 νέες θέσεις εργασίας.

Αυτή τη στιγμή, η Ryanair έχει βάση το αεροδρόμιο των Χανίων. Η εταιρεία, μέσω των 25 προορισμών της, συμπεριλαμβανομένων και 10 νέων, εκτιμά ότι θα μεταφέρει πάνω από 500.000 επιβάτες ετησίως από και προς το αεροδρόμιο «Ιωάννης Δασκαλογιάννης». Αυτό, σύμφωνα με τη Ryanair, θα προσθέσει στη χώρα τουριστικά έσοδα πάνω από 160 εκατ. ευρώ, καθώς και τη διατήρηση περισσότερων από 500 θέσεις εργασίας στο νομό Χανίων.

Ωστόσο η Ryanair, που ετησίως διακινεί 79 εκατ. επιβάτες σε όλον τον κόσμο, διατηρώντας 55 βάσεις στην Ευρώπη και εκτελώντας 1.500 διαδρομές, έχει ένα «επεισοδιακό» παρελθόν με προορισμούς υπογράφοντας συμβάσεις που διακόπτονται απότομα εξαιτίας νέων διεκδικήσεων. Πολιτική της εταιρείας άλλωστε είναι να υπογράφει συμβάσεις με τοπικές αρχές και όχι με αεροδρόμια, καθώς τα τελευταία με βάση το κοινοτικό δίκαιο δεν μπορούν να διαμορφώνουν τις τιμές τους προς όφελος αεροπορικών ούτε να επιδοτούν ξεχωριστά.

Την προηγούμενη εβδομάδα η εταιρεία ανακοίνωσε την απόφασή της να σταματήσει όλες τις πτήσεις από τη Νέα Αγχίαλο από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Αφορμή ήταν η υπογραφή της ανανέωσης της σύμβασης με την Περιφέρεια Θεσσαλίας, που ξεπερνούσε το 1 εκατ. ευρώ και θα είχε τριετή ισχύ. Σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κώστα Αγοραστό, η αεροπορική εταιρεία ζητούσε η υπογραφή να γίνει άμεσα, αντιδρώντας στο αίτημα του περιφερειάρχη να ακολουθήσει τη νόμιμη διαδικασία, η οποία απαιτούσε ένα χρονικό διάστημα και παρ’ ότι υπήρχε συμφωνία για το περιεχόμενο. «Ηθελαν μέσα σε λίγα 24ωρα να υπογράψω μια τέτοια συμφωνία υψηλού κόστους» αλλά «υπάρχουν διαδικασίες» υπογραμμίζει ο κ. Αγοραστός.

Αντίστοιχα το καλοκαίρι του 2012 η Ryanair διέκοψε τις πτήσεις της από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης που εγκαινίασε στις 12 Απριλίου 2011. Η συμφωνία ανάμεσα στη Ryanair και στον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης ήταν για τέσσερα δρομολόγια (Λονδίνο, Βρυξέλλες, Στοκχόλμη και Οσλο), ενώ η εταιρεία προσέθεσε κι άλλους προορισμούς δίχως επιδότηση φτάνοντας τους 13. Στις αρχές καλοκαιριού ζήτησε χρήματα για αυτούς από τον Οργανισμό, ο οποίος είχε ήδη καταβάλει 350.000 ευρώ.

Παρόμοια είναι και η περίπτωση στη Ρόδο και στην Κω. Τον Μάιο του 2012 η ιρλανδική εταιρεία ακύρωσε 82 εβδομαδιαίες πτήσεις από τον Οκτώβριο του 2012 και μετά στα δύο νησιά επιρρίπτοντας ευθύνες κατ’ αρχήν στην προηγούμενη τουριστική ηγεσία, τη Δωδεκανησιακή Εταιρεία Ανάπτυξης και Προόδου (ΔΕΤΑΠ) και στον δήμαρχο Κω κ. Κωνσταντίνο Καϊσερλή, ότι «δεν ακολούθησαν τη συμφωνημένη καμπάνια μάρκετινγκ» με τη Ryanair για την προώθηση των πτήσεων στα δύο νησιά το περασμένο καλοκαίρι. «Η αρχική συμφωνία είχε γίνει με το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου» ορίζοντας το ποσόν των 100.000 ευρώ τον χρόνο για ενέργειες συνδιαφήμισης, λέει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου (ΕΒΕΔ) κ. Γιάννης Πάππου.

Ο ίδιος όμως σημειώνει ότι «εξωθεσμικοί παράγοντες υποσχέθηκαν ένα ποσό της τάξεως του 1,5 εκατ. ευρώ» που δεν μπορούσε να καλυφθεί από τα δύο νησιά. Η διένεξη αποκαταστάθηκε όταν στις αρχές του 2013 η Ryanair επανήλθε και «συζήτησε τους όρους που είχαμε θέσει» επισημαίνει ο κ. Πάππου, τονίζοντας ότι η νέα σύμβαση της Ryanair με τη Ρόδο και την Κω έχει ισχύ δύο χρόνια, για την περίοδο από Απρίλιο ως Οκτώβριο, με καταβολή του ποσού των 250.000 ευρώ ετησίως (500.000 ευρώ συνολικά). Υποχρέωση της εταιρείας είναι να πραγματοποιεί πάνω από 17 πτήσεις την εβδομάδα σε κάθε νησί και, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, ήδη το πτητικό πρόγραμμα περιλαμβάνει πάνω από 20 πτήσεις για κάθε νησί και ξεπερνά τις 25 τους μήνες αιχμής.