WhatsApp απενεργοποίησε 6,8 εκατομμύρια λογαριασμούς κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025, στο πλαίσιο εκτεταμένης εκστρατείας κατά της διαδικτυακής απάτης. Σύμφωνα με τη μητρική του εταιρεία Meta, πολλοί από αυτούς τους λογαριασμούς συνδέονταν με οργανωμένα εγκληματικά δίκτυα που δρούσαν κυρίως στη Νοτιοανατολική Ασία.

Οργανωμένα Εγκληματικά Δίκτυα με Έδρα τη Νοτιοανατολική Ασία

Τα κέντρα απάτης αυτά συχνά χρησιμοποιούσαν καταναγκαστική εργασία, αναγκάζοντας στρατολογημένα άτομα να συμμετέχουν σε δόλιες δραστηριότητες. Η Meta δήλωσε ότι πολλοί από τους απενεργοποιημένους λογαριασμούς σχετίζονταν με τέτοια κέντρα, ενώ έδρα τους φέρονται να είναι χώρες όπως η Μιανμάρ, η Καμπότζη και η Ταϊλάνδη.

Νέα Μέτρα Ασφαλείας από την  WhatsApp

Ως απάντηση στην αυξανόμενη απειλή, το WhatsApp εισήγαγε νέα μέτρα προστασίας των χρηστών. Μεταξύ άλλων, πλέον ειδοποιεί τον χρήστη όταν προστίθεται σε μια ομαδική συνομιλία από άτομο που δεν βρίσκεται στη λίστα επαφών του, ένα συχνό κόλπο που χρησιμοποιούν απατεώνες για να διαδώσουν ψεύτικα επενδυτικά σχέδια και άλλες μορφές απάτης.

Συνεργασία με Meta και OpenAI για την Καταπολέμηση της Απάτης

Σε μια αξιοσημείωτη περίπτωση, το WhatsApp συνεργάστηκε με τη Meta και την OpenAI, δημιουργό του ChatGPT, για να αποτρέψει απάτη που συνδεόταν με καμποτζιανή εγκληματική ομάδα. Οι απατεώνες υπόσχονταν χρήματα για likes σε αναρτήσεις, προωθώντας ένα ψεύτικο πυραμιδικό σχέδιο ενοικίασης σκούτερ.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με τη Meta, οι απατεώνες χρησιμοποίησαν το ChatGPT για να δημιουργήσουν τις οδηγίες που έδιναν στα θύματα.

Συνήθως, η προσέγγιση ξεκινά με γραπτό μήνυμα και στη συνέχεια η επικοινωνία μεταφέρεται σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ή εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων. Στόχος είναι να πεισθούν τα θύματα να επενδύσουν ή να μεταφέρουν χρήματα μέσω πλατφορμών πληρωμών ή κρυπτονομισμάτων.

Σύμφωνα με τη Meta, «υπάρχει πάντα μια παγίδα», και το γεγονός ότι ζητείται προκαταβολική πληρωμή για υποσχόμενα κέρδη θα πρέπει να αποτελεί σαφές προειδοποιητικό σημάδι.

Αντιδράσεις και κριτική στη Meta

Η βρετανική οργάνωση καταναλωτών Which καλωσόρισε την πρωτοβουλία της Meta, όμως δήλωσε ότι πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειες. Όπως τόνισε η ειδικός σε θέματα καταναλωτικού δικαίου Λίζα Γουέμπ, οι χρήστες των πλατφορμών Facebook, Instagram και WhatsApp «κατακλύζονται από ψευδείς διαφημίσεις, ανύπαρκτες δουλειές και αμφίβολα προϊόντα».

Επιπλέον, ζητήθηκε από την Ofcom, την αρμόδια ρυθμιστική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου, να εφαρμόσει αυστηρότερους κανόνες σύμφωνα με τον Νόμο για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, ώστε οι τεχνολογικές εταιρείες να αναλάβουν πλήρη ευθύνη για το περιεχόμενο που φιλοξενούν.

Σύσταση των Αρχών: Προστατεύστε τους Λογαριασμούς σας

Οι αρχές στην Ασία και αλλού καλούν τους χρήστες να είναι επιφυλακτικοί απέναντι σε ύποπτα μηνύματα και να ενεργοποιούν λειτουργίες ασφαλείας όπως η επαλήθευση δύο βημάτων στο WhatsApp. Στη Σιγκαπούρη, η αστυνομία έχει εκδώσει οδηγίες για την αποφυγή ανταπόκρισης σε ασυνήθιστα ή ύποπτα αιτήματα μέσω εφαρμογών.

Με πληροφορίες από BBC