Νέα έργα για την ενίσχυση της αξιοπιστίας και της ανθεκτικότητας του Συστήματος Μεταφοράς και την εξυπηρέτηση της αυξανόμενης διείσδυσης ΑΠΕ (χερσαίων και υπεράκτιων) περιλαμβάνονται στο προκαταρκτικό σχέδιο του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης (ΔΠΑ) 2025-2034 του ΑΔΜΗΕ, με τον συνολικό προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 5,5 δισ. ευρώ. Επίσης, στο νέο ΔΠΑ περιλαμβάνονται για πρώτη φορά οι νέες διασυνοριακές διασυνδέσεις Green Aegean Interconnector και Saudi Greek Interconnection, που ξεκίνησε να ωριμάζει ο ΑΔΜΗΕ κατά τη χρονιά που πέρασε.

Τα νέα έργα

Οπως επισημαίνεται, μια σειρά από σημαντικά νέα έργα έχουν ενταχθεί στο προκαταρκτικό σχέδιο ΔΠΑ 2025-2034, που εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΑΔΜΗΕ και θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση προτού οριστικοποιηθεί και υποβληθεί προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΕΕΥ).

Σε αυτά περιλαμβάνεται η δημιουργία νέου Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης στη Θεσσαλία και η σύνδεσή του με το Σύστημα 400 kV.

Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται και η κατασκευή νέας Γραμμής Μεταφοράς Υπερυψηλής Τάσης ΚΥΤ Τρικάλων – ΚΥΤ Λάρισας, παρέχοντας πρόσθετες εναλλακτικές δυνατότητες διακίνησης ισχύος.

Παράλληλα, προβλέπεται η ανάπτυξη νέου ΚΥΤ στην περιοχή της Λαμίας και η σύνδεσή του με το Σύστημα Υπερυψηλής και Υψηλής Τάσης, καθώς και νέο ΚΥΤ στα Μεσόγεια, που θα επιτρέψει την ενίσχυση τροφοδότησης της ευρύτερης περιοχής (που εμφανίζει τάσεις αύξησης των φορτίων) και την αξιόπιστη διοχέτευση της παραγωγής του Θερμοηλεκτρικού Σταθμού του Λαυρίου, των σταθμών ΑΠΕ που συνδέονται στο Λαύριο και επιπλέον παραγωγής από ΑΠΕ στην Εύβοια.

Τέλος, σχεδιάζεται η δημιουργία νέου ΚΥΤ στο Ρουφ, το οποίο θα επιτρέψει την αντικατάσταση των εναέριων γραμμών 150 KV που ξεκινούν από το Ρουφ και διασχίζουν τα δυτικά προάστια, με νέες υπόγειες καλωδιακές γραμμές 400 KV, όπως επίσης και η προσθήκη εξοπλισμού Υπερυψηλής Τάσης στα ΚΥΤ Καρδιάς, Θεσσαλονίκης και Υψηλής Τάσης στα ΚΥΤ Αμυνταίου, Λαυρίου και Παλλήνης.

Διεθνείς διασυνδέσεις

Εξέχουσα θέση και στο νέο ΔΠΑ καταλαμβάνουν οι διεθνείς διασυνδέσεις που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ. Συνολικά ο Διαχειριστής μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης διασύνδεσης με τη Βουλγαρία ωριμάζει νέες διασυνδέσεις με την Ιταλία (1.000 MW), την Αλβανία (1.600 MVA) και την Τουρκία.

Πρόκειται για έργα στα βόρεια σύνορα, που πλαισιώνουν τις μεγάλες διασυνδέσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη: Ελλάδα – Κύπρος – Ισραήλ (Great Sea Interconnector) και τη νέα ηλεκτρική λεωφόρο μεταξύ Ελλάδας – Γερμανίας (Green Aegean Interconnector).  Οπως αναφέρεται στο σχέδιο ΔΠΑ, ο σχεδιασμός για το GAI αφορά συνολική δυναμικότητα μεταφοράς 3 GW και σε δεύτερο χρόνο την περαιτέρω ανάπτυξη σε 6-9 GW.  Η προτεινόμενη όδευση του έργου, που έχει αρχική εκτίμηση προϋπολογισμού 8,1 δισ. ευρώ, αφορά υποθαλάσσια διέλευση από την Ελλάδα μέσω Αδριατικής μέχρι τη Σλοβενία και στη συνέχεια μέσω χερσαίας διαδρομής προς Αυστρία και Νότια Γερμανία.

Κρίσιμη ενεργειακή υποδομή που δρομολογείται στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου είναι και η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου GREGY, η οποία θα επιτρέψει τη μεταφορά καθαρής ενέργειας που παράγεται στη Βόρεια Αφρική προς την Ευρώπη, με πύλη εισόδου την Ελλάδα. Ο ΑΔΜΗΕ σε συνεργασία με τον project promoter ELICA SA και τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς της Αιγύπτου EETC συμβάλλει ενεργά στην ωρίμαση της νέας διασύνδεσης με επόμενο βήμα την εκπόνηση μελετών σκοπιμότητας ως προς τη βέλτιστη τεχνική λύση. Επιπλέον, ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει και την επενδυτική συμμετοχή του στο έργο, με την έναρξη αποκλειστικών συζητήσεων για την αξιολόγηση της εισόδου στο μετοχικό κεφάλαιο του SPV που αναπτύσσει το έργο.