Είναι ο εμπνευστής της «πόλης των 15 λεπτών». Μιας πόλης, δηλαδή, όπου οι πολίτες έχουν πρόσβαση, είτε με τα πόδια είτε με το ποδήλατο, σε όλες τις βασικές υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα την υγεία, την παιδεία, την εκπαίδευση, το πράσινο αλλά και την ψυχαγωγία μέσα σε 15 λεπτά.

Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, Κάρλος Μορένο, βρέθηκε στην Αθήνα για λίγα 24ωρα και μιλάει αποκλειστικά στα «ΝΕΑ» για την ιδέα του και για το κατά πόσο η Αθήνα μπορεί να γίνει πόλη των «15 λεπτών».

Τι κοινό μπορεί να έχουν το Παρίσι, το Μιλάνο, το Μπουένος Αϊρες και η Μελβούρνη;

Οι δήμαρχοί τους έχουν εδώ και χρόνια «υιοθετήσει» την πρόταση του γαλλοκολομβιανού ακαδημαϊκού. Μάλιστα, η δήμαρχος του Παρισιού Αν Ινταλγκό κατά τη διάρκεια της εκστρατείας επανεκλογής της το 2019 «αγκάλιασε» την ιδέα και ήδη πλέον την εφαρμόζει.

Την Πέμπτη ο Κάρλος Μορένο συναντήθηκε με τον δήμαρχο Αθηναίων Χάρη Δούκα και συμφώνησαν από κοινού τη συγκρότηση κοινών ομάδων εργασίας, προκειμένου να διερευνηθούν οι δυνατότητες ολιστικών παρεμβάσεων σε πιλοτικό επίπεδο, σε επιλεγμένα σημεία της Αθήνας.

Προτεραιότητα σε έξι τομείς.

«Οταν το 2016 καταλήξαμε σε αυτό το κόνσεπτ, είχαμε κατά νου τη μεταμόρφωση των πόλεών μας με γνώμονα τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Δώσαμε, λοιπόν, προτεραιότητα σε έξι τομείς, στους οποίους θα πρέπει οι πολίτες να έχουν πρόσβαση μέσα σε 15 λεπτά.

Μεταξύ αυτών είναι οι τοπικές δουλειές, οι υπηρεσίες υγείας, η εκπαίδευση, ο πολιτισμός, οι ελεύθεροι χώροι αλλά και οι κοινωνικές κατοικίες. Ξέρετε, στην Ευρώπη οι άνθρωποι «σπαταλούν» 2-3 ώρες για να μετακινηθούν από το σπίτι στο γραφείο και πίσω.

Επίσης, όταν λέμε να έχει ο πολίτης πρόσβαση μέσα στο 15λεπτο σε θέατρα και κινηματογράφους, δεν εννοούμε φυσικά να χτίσουμε μουσεία ή θέατρα κάθε 15 λεπτά, αλλά να δώσουμε τη δυνατότητα για πολιτιστικές εκδηλώσεις πολύ εύκολα προσβάσιμες», εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο Κ. Μορένο, λίγες μόλις ώρες πριν αναχωρήσει και πάλι για τη Γαλλία.

200 «δρόμους για παιδιά».

Μιλώντας για την πόλη του, το Παρίσι, είναι η πρώτη πόλη που υιοθέτησε την πρόταση και, όπως σημειώνει ο καθηγητής της Σορβόννης, η πρώτη απόφαση που πήρε η δήμαρχος ήταν να ανοίξει τις σχολικές αυλές τα Σαββατοκύριακα «για να παίζουν τα παιδιά, ενώ η δεύτερη απόφαση ήταν να βγάλει το αυτοκίνητο από τους δρόμους που περνούν μπροστά από τα σχολεία.

Εχουμε πάνω από 200 σχολεία στην πόλη και πλέον έχουμε πάνω από 200 «δρόμους για παιδιά», από τους οποίους έχουν απαγορευτεί τα αυτοκίνητα». Η ιδέα των «πόλεων των 15 λεπτών» ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο, ιδίως δε την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ηδη το διεθνές δίκτυο πόλεων C40 – μέλος του οποίου είναι και η Αθήνα – έχει αγκαλιάσει την πρωτοβουλία.

Μπορεί, όμως, να μετατραπεί η Αθήνα σε «πόλη των 15 λεπτών»;

Σύμφωνα με τον Κάρλος Μορένο, μπορεί, κι αυτό ήταν και το αντικείμενο της προχθεσινής συνάντησης στο Δημαρχείο.

«Πρώτον πρέπει να δούμε τι είναι αυτό που ταιριάζει στην Αθήνα. Ωστόσο, κατά τη γνώμη μου, θα μπορούσαν εύκολα να γίνουν οι δρόμοι για τα παιδιά, η κοινωνική κατοικία αλλά και οι ανοιχτοί δημόσιοι χώροι.

Το σημαντικό είναι η ιδέα να καλύψει όλη την πόλη και να μην εστιάσει μόνο στο ιστορικό κέντρο».

Ομως, η ιδέα του καθηγητή έχει βρει και πολλούς αρνητές, οι οποίοι υποστηρίζουν πως αυτή η πρόταση είναι «προάγγελος» lockdown που θα γίνονται στο όνομα της κλιματικής αλλαγής.

«Αυτό που θα πρέπει να γίνει κατανοητό είναι πως με αυτό το αστικό μοντέλο έχουμε περιβαλλοντικό όφελος, καθώς θα επιτευχθεί μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, αφού οι πολίτες με τα πόδια ή το ποδήλατο θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε όλες τις βασικές υπηρεσίες, οικονομικό, μιας και θα τονωθούν οι τοπικές/συνοικιακές αγορές, αλλά κυρίως κοινωνικό, αφού οι πολίτες θα ξαναγνωρίσουν τη γειτονιά τους», καταλήγει ο Κάρλος Μορένο.