Με καταιγιστικό ρυθμό πληθαίνουν οι καταγγελίες για τα προβλήματα στην εξέταση ασθενών σε δομές της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, καθώς το πολυδιαφημισμένο σύστημα finddoctors.gov.gr για τα ψηφιακά ραντεβού σε δημόσια δομή ή με ιδιώτη γιατρό αποδεικνύεται ακόμη ένας «Γολγοθάς» για τους πολίτες που έχουν ανάγκη.

Υποτίθεται πως η πλατφόρμα θα βοηθούσε να κλείσει κάποιος εύκολα και γρήγορα το τσεκάπ του, όπως είχε ανακοινώσει τον Απρίλιο του 2020 ο τότε υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, «απαιτείται μόνον η χρήση κωδικών Taxisnet καθώς και η επιβεβαίωση του ΑΜΚΑ.

Ο πολίτης θα επιλέξει γεωγραφική περιοχή και ακολούθως την προτίμησή του για ραντεβού σε δημόσια δομή ή ιδιώτη ιατρό. Μέσα από προσυμπληρωμένα πεδία και δυναμικές λίστες επιλογών, θα έχει τη δυνατότητα να κλείσει ραντεβού με γιατρό της επιλογής του. Θα λαμβάνει SMS επιβεβαίωσης, ενώ θα έχει τη δυνατότητα αλλαγής ή ακύρωσης του ραντεβού έως και την προηγούμενη ημέρα».

Ο ίδιος ο τέως υπουργός Υγείας είχε χαρακτηρίσει το ψηφιακό περιβάλλον πολύ φιλικό, σημειώνοντας παράλληλα: «Ο πολίτης με ελάχιστα κριτήρια αναζήτησης και μόνο με τέσσερα «κλικ», θα έχει τη δυνατότητα να κλείσει ραντεβού με γιατρό σε ημέρα και ώρα που επιθυμεί.

Το τελευταίο όμως διαψεύδεται στην πράξη διαρκώς, εξαιτίας των μεγάλων ελλείψεων σε γιατρούς και του ελλιπούς συντονισμού, ενώ από τις ίδιες τις δημόσιες δομές παροτρύνουν τους πολίτες να «παρανομούν», κλείνοντας μέσω της πλατφόρμας πολλαπλά ραντεβού μέχρις ότου πετύχουν το ένα που τελικά θα ισχύσει, κάτι που επιβαρύνει χιλιάδες πολίτες που εν τέλει αδυνατούν να βρουν διαθέσιμες ώρες και ημέρες για ραντεβού.

«Κλείστε άλλο ραντεβού…»

Μιλώντας στα «ΝΕΑ» η Γεωργία Πάσχου διηγείται την περιπέτειά της, αποδεικνύοντας πως κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της… ψηφιοποίησης: «Στις αρχές Αυγούστου έψαχνα να κλείσω ένα ραντεβού με παθολόγο μέσω του finddoctors.gov.gr, κοντά στον τόπο κατοικίας μου σε κέντρο υγείας ή σε περιφερειακό ιατρείο στα βόρεια προάστια. Τα μόνα διαθέσιμα ραντεβού ήταν για έναν μήνα μετά και έτσι επέλεξα τη 13η Σεπτεμβρίου. Οντως ήταν εύκολη ως διαδικασία, τουλάχιστον σε πρακτικό επίπεδο. Ομως, από ό,τι φαίνεται, υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στον πυρήνα της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας».

Δύο ημέρες πριν από το προκαθορισμένο ραντεβού, συνεχίζει η καταγγέλλουσα, την κάλεσαν από το Κέντρο Υγείας και την ενημέρωσαν πως ο γιατρός τη συγκεκριμένη ημέρα θα κάνει εφημερία σε νοσοκομείο και ως εκ τούτου θα πρέπει να κλείσει νέο ραντεβού. «Στην αρχή δεν καταλάβαινα, μου το έλεγαν σαν κάτι απολύτως φυσιολογικό: «Κλείστε άλλο ραντεβού…». Λες και το να περάσει ακόμη ένας μήνας είναι μικρή υπόθεση, ιδίως τη στιγμή που η πρόληψη παρουσιάζεται ως κεντρική στρατηγική. Πράγματι, λοιπόν, τα επόμενα διαθέσιμα ραντεβού ήταν και πάλι τον επόμενο μήνα, τον Οκτώβριο. Όταν τους είπα ότι δεν γίνεται αυτό, να πάω δηλαδή πάλι τόσες ημέρες μετά, άκουσα κάτι τρελό. Μου είπαν εντελώς αυθόρμητα, σαν να είναι μέρος της προβλεπόμενης διαδικασίας, «γιατί κυρία μου δεν κλείσατε δύο ή τρία ραντεβού την ίδια εβδομάδα για να είστε σίγουρη». Νόμιζα ότι δεν άκουσα καλά, αλλά αυτό ήταν. Με συμβούλευσαν, μάλιστα, να το πράξω όταν ξαναμπώ στην πλατφόρμα για να κατοχυρώσω το νέο ραντεβού μου «για να μη συμβεί πάλι το ίδιο». Δηλαδή, με τις ευλογίες των αρμοδίων, ο κάθε πολίτης-ασθενής πρέπει να κλείνει πολλαπλά ραντεβού; Τι να πω; Κάτι πάει σίγουρα στραβά, απλά ελπίζω να κάνω τη δουλειά μου και να μην ξαναχρειαστεί άμεσα να μπλέξω με αυτό το χάος».

Η καταγγελία της Γεωργίας Πάσχου, ωστόσο, δεν είναι η μοναδική. Με μια απλή περιήγηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μπορεί κάποιος να αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος που επικρατεί στις μονάδες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.

«Με μάλωσαν που δεν είχα κλείσει 3-4»

«Έπειτα από ταλαιπωρία βρήκα για μένα και όχι για τον σύζυγό μου. Όλα καλά μέχρι εδώ. Ο γιατρός από το κέντρο υγείας. Κλείνω το πρώτο ραντεβού, όλα καλά. Μία ημέρα πριν μου το ακυρώνουν. Ο γιατρός δεν θα βρίσκεται στο κέντρο υγείας, μου είπαν. Μπαίνω και κλείνω άλλο ραντεβού για 10 μέρες μετά. Μία ημέρα πριν από το ραντεβού πάλι τα ίδια. Ακύρωση. Ο γιατρός είναι άρρωστος. Κλείνω νέο ραντεβού ηλεκτρονικά πάλι και αφού έχουν περάσει άλλες 15 ημέρες από το προηγούμενο. Το ραντεβού ήταν για σήμερα και ω, τι παράξενο, το ακύρωσαν το πρωί», γράφει χαρακτηριστικά η Α.Κ., για τις «εντυπώσεις» της.

Την ίδια ώρα, ο Β.Π. αναφέρει: «Μόλις 11.30 που μου τηλεφώνησαν από το Νοσοκομείο Χαλκίδας για ακύρωση ραντεβού που ήταν για τις 8.30 σήμερα το πρωί επειδή δεν ήρθε ο γιατρός, λέει. Συνεπέστατοι». Αλλος χρήστης, ο Γ.Π., κάνει ακόμη μια καταγγελία για το finddoctors: «Εκλεισα ραντεβού έπειτα από ενάμιση μήνα, μου το ακύρωσαν και με μάλωσαν που δεν είχα κλείσει 3-4 ραντεβού για να μην ταλαιπωρηθώ. Είστε για λύπηση…».

Εξετάζοντας την ορθότητα των καταγγελιών, «ΤΑ ΝΕΑ» περιηγήθηκαν στην πολυδιαφημισμένη πλατφόρμα και διαπίστωσαν ότι, όντως, υπάρχει αυτό το «κενό» στο σύστημα που επιτρέπει σε κάποιον να κλείνει έως και… 30 ραντεβού τον μήνα για κάθε ιατρική ειδικότητα. Κάθε (εργάσιμη) ημέρα της εβδομάδας και του μήνα. Και μπορεί όποιος ακολουθεί την… προτεινόμενη πρακτική να είναι «σίγουρος ότι θα εξυπηρετηθεί», όπως χαρακτηριστικά διαβεβαίωναν την καταγγέλλουσα από το κέντρο υγείας των βορείων προαστίων, κάποιος άλλος συμπολίτης του όμως – πιθανότατα με μεγαλύτερη ανάγκη – θα μείνει επ’ αόριστον στην αναμονή.

Πηγή: Εντυπη εκδοση ΤΑ ΝΕΑ