«Την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού είχα εθιστεί στα σνακ. Δεν περνούσε μέρα που να μη φάω πατατάκια ή μπισκότα. Εξαιτίας της καραντίνας ήμουν συνεχώς πιεσμένη και στρεσαρισμένη, οπότε η κατανάλωσή τους αποτελούσε για εμένα κάτι σαν ψυχοθεραπεία. Είχα βρει καταφύγιο σε αυτά, ώσπου συνειδητοποίησα πόσο ανθυγιεινά είναι και τα έκοψα μαχαίρι» θυμάται μιλώντας στα «ΝΕΑ» η 23χρονη Γεωργία.

Με τη σειρά του, ο Παναγιώτης παραδέχεται ότι επιλέγει τα σνακ επειδή είναι φθηνά και διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή. «Πολύ συχνά τυχαίνει να προτιμήσω κάποιο σνακ αντί για το μεσημεριανό ή το βραδινό μου γεύμα. Κάνω καθιστική δουλειά γραφείου και περνάω ακόμα και 12 ώρες μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή. Ετσι, το να παραγγείλω κάτι πρόχειρο ή να τσιμπολογήσω ένα κρουασάν ή μια σφολιάτα, ενώ συνεχίζω να εργάζομαι, αποτελεί εύκολη λύση. Φυσικά, με αυτόν τον τρόπο ικανοποιώ την πείνα μου για λίγη ώρα» αναφέρει ο 26χρονος.

Την αγάπη του για τα σνακ δεν κρύβει ούτε ο Θανάσης.

Ο 24χρονος φοιτητής Πληροφορικής, μάλιστα, τονίζει ότι έχει αντικαταστήσει το βραδινό του γεύμα με junk food. «Βρίσκομαι στο τέταρτο έτος των σπουδών μου και μπορώ να πω ότι από τη στιγμή που πέρασα στο πανεπιστήμιο και αναγκάστηκα να μετακομίσω από το πατρικό μου τρώω συνεχώς σνακ. Αφενός δεν ξέρω να μαγειρεύω, αφετέρου είναι αδύνατον να αφιερώνω χρόνο στην προετοιμασία γευμάτων όταν καθημερινά βρίσκομαι στη σχολή για αρκετές ώρες. Ξεγελάω λοιπόν την πείνα μου με πατατάκια, γαριδάκια, γκοφρέτες και το βράδυ προτιμώ να παραγγέλνω σουβλάκι ή πίτσα».

Αγνοούν τις συμβουλές των γονιών τους

Αγνοώντας τις συμβουλές δεκαετιών για μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, πολλοί νέοι στις μέρες μας επιλέγουν σνακ αντί για πλήρη γεύματα.

Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς Circana Group, τα τελευταία δύο χρόνια έχει καταγραφεί αύξηση 8% στην κατανάλωση σνακ στις Ηνωμένες Πολιτείες, με τους μισούς καταναλωτές να προτιμούν καθημερινά τρία ή περισσότερα σνακ. Oι Millennials – οι γεννημένοι μεταξύ 1980 και 1994 – και η Γενιά Ζ – οι γεννημένη μεταξύ 1995 και 2010 – εμφανίζονται να είναι αυτοί που δίνουν το «παράδειγμα». Οπως υπογραμμίζει η Andrea Hernández, ιδρύτρια της πλατφόρμας Snaxshot, που παρουσιάζει τις τάσεις στα τρόφιμα και τα ποτά, «πήραν κάτι που είχε αρνητική χροιά στις παλαιότερες γενιές – οι γονείς μας έλεγαν «μην τρως βλακείες πριν από το φαγητό» – και μετέτρεψαν τα σνακ σε ολόκληρο το γεύμα».

Ολα αυτά διαμορφώνουν και μια διαρκώς επεκτεινόμενη παγκόσμια αγορά, η συνολική αξία της οποίας, σύμφωνα με στοιχεία της Grand View Research, ήταν 1450,4 δισ. δολάρια το 2021, με πρόβλεψη μέσου ετήσιου ρυθμού ανάπτυξης 2,7% για την περίοδο 2022-2030.

Τα παιδιά δεν κάθονται πια στο τραπέζι

«Η αλήθεια είναι ότι και η Ελλάδα ακολουθεί την τάση των Ηνωμένων Πολιτειών και των βορειοευρωπαϊκών χωρών, στις οποίες παρατηρούνται τέτοιου είδους διατροφικές πρακτικές. Οι μικρότερες ηλικίες είναι αυτές που τείνουν να αντικαταστήσουν το μεσημεριανό γεύμα ή το δείπνο με σνακ» επιβεβαιώνει ο κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος και πρόεδρος της Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας Δημήτρης Γρηγοράκης.

Οπως εξηγεί, ελλείψει χρόνου τα παιδιά δεν κάθονται πλέον στο τραπέζι, καθώς «είτε βρίσκονται πολλές ώρες στο σχολείο και αμέσως μετά ακολουθούν τα φροντιστήρια, οπότε δεν υπάρχει διαθέσιμος χρόνος για μεσημεριανό και παίρνουν κάτι πρόχειρο να φάνε στον δρόμο, είτε συμμετέχουν σε διάφορες δραστηριότητες, οι οποίες με τη σειρά τους δημιουργούν μια δυσχέρεια στην κατανάλωση του γεύματος, είτε δεν υπάρχει μαγειρεμένο φαγητό στο σπίτι» υπογραμμίζει.

Το ίδιο συμβαίνει και με το δείπνο: «Ο χρόνος μεταξύ της διακοπής των υποχρεώσεων μέχρι την κατάκλιση είναι περιορισμένος. Ετσι, επικρατεί η λύση ενός σνακ που είναι ναι μεν πρόχειρο, γρήγορο και εύκολο αλλά μη διατροφικά αποδεκτό». Πάντως, ο ειδικός επισημαίνει ότι το φαινόμενο αυτό παρατηρείται κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα. «Στις μικρές κωμοπόλεις τηρούνται ακόμη το παραδοσιακό τραπέζι και η διατροφική ελληνική κουλτούρα» λέει.

Ο ρόλος της πανδημίας

Η πανδημία συνέβαλε στο να αυξηθεί η κατανάλωση σνακ και στο σπίτι, ιδίως από νεαρότερα άτομα. Ερευνα που πραγματοποίησε στη χώρα μας η Ierax Analytix και παρουσιάστηκε στο Food Retail Summit κατέγραψε ότι το 90% καταναλώνει σνακ κατ’ οίκον, 49% στη δουλειά και 28% στον δρόμο.

Μάλιστα, το 35% των ερωτηθέντων παραδέχθηκε ότι τρώει σνακ σχεδόν καθημερινά, το 25% τρεις με τέσσερις φορές την εβδομάδα και το 30% μία με δύο φορές την εβδομάδα. Οσο για τους λόγους; Η πλειονότητα (35%) για να καταπολεμήσει τη… βαρεμάρα, ενώ ακολουθεί η αντιμετώπιση του άγχους (23%) και η χαρά (19%).

«Η πανδημία λειτούργησε διττά σε διάφορες ομάδες πληθυσμού. Κάποιοι – οι λιγότεροι – βρήκαν την ευκαιρία να αυξήσουν τη φυσική τους δραστηριότητα και να ασχοληθούν ιδιαίτερα με τη ρύθμιση του σωματικού τους βάρους, αλλά οι περισσότεροι, δυστυχώς, πήραν κιλά» επισημαίνει ο διαιτολόγος-διατροφολόγος και κάνει ειδική μνεία στα παιδιά, τα οποία «σε αντίθεση με τον βιολογικό τους ρόλο, που είναι το παιχνίδι, η κίνηση και η αυξημένη φυσική δραστηριότητα, κλείστηκαν σε ένα σπίτι με αποτέλεσμα να βρίσκονται πολύ πιο έντονα σε επαφή με διάφορα πρόχειρα σνακ».