Δεκαπέντε χρόνια μετά τις τελευταίες τους κινητοποιήσεις, οι σεναριογράφοι του Χόλιγουντ κήρυξαν χθες απεργία, διεκδικώντας αυξήσεις στις απολαβές τους.

Τα σωματεία που εκπροσωπούν τους σεναριογράφους στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο στην Αμερική, λίγες ώρες πριν από τη λήξη του τριετούς συμβολαίου που είχαν υπογράψει με τους παραγωγούς, ψήφισαν ομόφωνα υπέρ της κλιμάκωσης των αντιδράσεών τους στη νέα προτεινόμενη συμφωνία.

Σε ανακοίνωσή τους έκαναν λόγο για «συντεχνιακή οικονομία που έχει δημιουργήσει η συμπεριφορά των εταιρειών στο εσωτερικό του εργατικού δυναμικού του συνδικάτου και η αμετακίνητη στάση τους σε αυτή τη διαπραγμάτευση έχει προδώσει τη δέσμευση για περαιτέρω υποτίμηση του επαγγέλματος του σεναριογράφου».

Από την πλευρά της η Συμμαχία Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, που εκπροσωπεί τα στούντιο του Χόλιγουντ, σχολίασε πως η προσφορά της περιελάβανε «γενναιόδωρες αυξήσεις στις αμοιβές για τους σεναριογράφους», ενώ δήλωσε πρόθυμη να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις.

11.500 σεναριογράφοι

Αυτή η εξέλιξη επηρεάζει 11.500 σεναριογράφους που συνεργάζονται με μεγάλες παραδοσιακές εταιρείες παραγωγής όπως οι Universal και Paramount, αλλά και τους νεόφερτους τεχνολογικούς κολοσσούς όπως οι Netflix, Amazon και Apple.

Η απεργία αναμένεται να φρενάρει τα γυρίσματα νέων ταινιών και σειρών ενώ ζωντανές εκπομπές που βασίζονται σε σκετσάκια, όπως τα «Saturday Night Live» και «The Tonight Show Starring Jimmy Fallon», θα διακοπούν με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν διαθέσιμα νέα επεισόδια όχι μόνο στα δίκτυα που τις φιλοξενούν αλλά και στις υπηρεσίες streaming που τις αναμεταδίδουν.

Σημαντικό αντίκτυπο θα έχουν οι κινητοποιήσεις και στις «σαπουνόπερες», αφού οι διάλογοί τους γράφονται λίγο πριν τα γυρίσματα. Αντίθετα, θα τη γλιτώσουν ριάλιτι σειρές και κάποια διεθνή σόου όπως το «Big Brother» και «The Bachelor» των οποίων οι δημιουργοί δεν είναι μέλη στα σωματεία. Στους τηλεθεατές, βέβαια, θα πάρει μήνες να φανεί το αποτέλεσμα της αποχής, καθώς η πλειοψηφία των προγραμματισμένων επεισοδίων έχει ήδη γραφτεί και γυριστεί.

Στην περίπτωση που η απεργία διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα, αναπόφευκτα θα σημειωθούν καθυστερήσεις στην έναρξης της επόμενης τηλεοπτικής σεζόν, το φθινόπωρο όταν τα δίκτυα θα κληθούν να προβάλουν νέο υλικό.

Το Netflix, μια και στον κατάλογό του περιλαμβάνει προγράμματα από όλο τον κόσμο, ανακοίνωσε πως είναι διατιθέμενο να κλείσει τα κενά που ενδεχομένως θα προκύψουν με εκπομπές που παράγονται εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών.

Το ΗΒΟ Max, που στα τέλη του μήνα θα επαναλανσαριστεί ως Max, κρατάει όλες τις πρωτότυπες σειρές του για να κάνουν πρεμιέρα τη συγκεκριμένη περίοδο. Το σίγουρο είναι πάντως ότι μια παρατεταμένη περίοδος αποχής των σεναριογράφων από τα καθήκοντά τους θα προκαλέσει σημαντικό οικονομικά πλήγμα στη βιομηχανία του θεάματος που μετά την πανδημία προσπαθεί να ανακάμψει.

Υπολογίζεται πως το 2007, όταν οι κινητοποιήσεις διήρκεσαν 100 ημέρες, η οικονομία της Καλιφόρνιας έχασε 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αιτία οι αμοιβές

Τα κύρια σημεία διαφωνίας των σεναριογράφων με τους παραγωγούς αφορούν τις πληρωμές τους για την παροχή του έργου τους. Τα σωματεία περιέγραψαν τη διαφορά με πολύ ζοφερούς όρους σημειώνοντας πως η άνοδος των πλατφορμών ροής και η έκρηξη της τηλεοπτικής παραγωγής έχουν διαβρώσει τις συνθήκες εργασίας τους.

Εκαναν λόγο, μάλιστα, για μια «υπαρξιακή» στιγμή αφού «η επιβίωση της συγγραφής σεναρίου ως επαγγέλματος διακυβεύεται σε αυτή τη διαπραγμάτευση».

Αντίθετα, οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας του θεάματος που προηγουμένως υποστήριζαν ότι προσέγγιζαν τις συνομιλίες με «προτεραιότητά μας τη μακροπρόθεσμη υγεία και σταθερότητα του κλάδου» τώρα φαίνεται να αλλάζουν στάση μπροστά στην ταχέως μεταβαλλόμενη εικόνα της αγοράς με την κάθετη πτώση της τηλεθέασης της γραμμικής και καλωδιακής τηλεόρασης.

Την τελευταία δεκαετία που χαρακτηρίστηκε από την αλματώδη αύξηση των τηλεοπτικών παραγωγών, η αμοιβή των σεναριογράφων έχει παραμείνει στάσιμη.

Ομως καθώς έχει μειωθεί ο αριθμός των επεισοδίων που βγαίνουν στον αέρα (8-12, ενώ παλιότερα ήταν τουλάχιστον 20) ανά σεζόν, ο μισθός εκείνων που ασχολούνται με το σενάριο έχει συρρικνωθεί.

Η μισθολογική τους αποκατάσταση περιλαμβάνει επίσης και τα δικαιώματα που προέρχονται από την παραχώρηση προβολής των σειρών σε πλατφόρμες όπως το Netflix και η Amazon, οι οποίες κατέβαλλαν μέχρι σήμερα ένα σταθερό ποσό στους δημιουργούς.

Στο στόχαστρο των σωματείων μπήκαν επίσης και τα minirooms, δηλαδή οι κλειστές ομάδες σεναριογράφων που σχηματίζουν τα μεγάλα στούντιο για τη σύνταξη των κειμένων σειρών πριν πάρουν το πράσινο φως προβολής και συχνά αμείβονται λιγότερο.

Συχνά, τους δίνουν μόλις 10 εβδομάδες για να ολοκληρώσουν τα σενάρια και στη συνέχεια τους στέλνουν σπίτια τους, χωρίς να παίζουν άλλο ρόλο στην παραγωγή της σειράς, υπονομεύοντας την απόκτηση εμπειρίας για ανερχόμενα ταλέντα του χώρου. Γι’ αυτό και οι συνδικαλιστές πλέον αξιώνουν από τα στούντιο να στελεχώσουν τις νέες τηλεοπτικές και κινηματογραφικές δουλειές με συγκεκριμένο αριθμό σεναριογράφων για συγκεκριμένη χρονική περίοδο «είτε χρειάζεται είτε όχι».

Η τεχνητή νοημοσύνη

Τέλος στην ατζέντα των διαπραγματεύσεων μπήκε και ο παράγοντας της τεχνητής νοημοσύνης αφού οι σεναριογράφοι δεν θέλουν να χρησιμοποιηθεί η συγκεκριμένη τεχνολογία για τη συγγραφή κειμένων για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο.

Παράλληλα, αρνούνται οι ίδιοι να διορθώσουν τυχόν σενάρια που έχουν προέλθει από αντίστοιχα προγράμματα, θέλοντας να προστατεύσουν τη δημιουργική συμμετοχή τους στην παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου.

Οσα θέματα κι αν θίξουν πάντως οι σεναριογράφοι, οι αξιωματούχοι των μεγάλων στούντιο χαρακτήρισαν άκαιρη την απεργία τους, μια και αδυνατούν να προχωρήσουν σε αυξήσεις τη στιγμή που έχουν να αντιμετωπίσουν τις μαζικές απολύσεις εργαζομένων τους και τη συσσώρευση των οικονομικών απωλειών των εταιρειών που αντιμετωπίζουν οι επενδυτές τους.