Τα πάνω κάτω στον υπολογισμό της αξίας των πλοίων και τις αγοραπωλησίες φέρνει ένας νέος περιβαλλοντικός δείκτης που υιοθέτησε από τις αρχές του τρέχοντος έτους ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ).

Ο λειτουργικός δείκτης Εντασης Ανθρακα (Carbon Intensity Indicator – CII) επηρεάζει όλο και περισσότερο τις αγοραπωλησίες πλοίων, καθώς πλοία με χαμηλό δείκτη θεωρείται ότι επιβαρύνουν περισσότερο το περιβάλλον άρα είναι λιγότερο ελκυστικά από τους ναυλωτές, ενώ απαιτούν μετά την αγορά τους επιπλέον επενδύσεις για να βελτιώσουν το περιβαλλοντικό τους προφίλ. Μάλιστα για πρώτη φορά φαίνεται ότι η ηλικία του πλοίου, που ήταν μέχρι τώρα ένα κριτήριο υπολογισμού της αξίας του, φαίνεται να μπαίνει σε δεύτερη μοίρα, αφού ως έναν βαθμό δεν παίζει ιδιαίτερο ρόλο στην περιβαλλοντική συμπεριφορά του πλοίου.

Η μελέτη

Η εταιρεία αποτίμησης πλοίων VesselsValue κατέγραψε με πρόσφατη μελέτη της πώς κινήθηκαν οι αγοραπωλησίες πλοίων με βάση τον δείκτη CII.

Η VesselsValue σημειώνει ότι το 2022 ολοκληρώθηκαν συναλλαγές που αφορούσαν περίπου το 10% (9,9%) του στόλου των πλοίων μεταφοράς φορτίων (δηλαδή των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, των δεξαμενοπλοίων και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων).

Τα πλοία που βρίσκονται στη ζώνη Β του CII εμφάνισαν τις περισσότερες συναλλαγές (12,8%), ακολουθούμενα από εκείνα που δραστηριοποιούνται στη ζώνη C (11,6%). Η VesselsValue χαρακτηρίζει περίεργο το γεγονός ότι τα πλοία που βρίσκονται στη ζώνη Α εμφάνισαν λιγότερες συναλλαγές (9,2%). Οπως εκτιμά, οι ιδιοκτήτες των πλοίων αυτών δύσκολα θα τα αποχωριστούν καθώς είναι ιδιαίτερα αποδοτικά και συνεπώς ενδέχεται να αναμένουν μια υψηλότερη τιμή από τους εν δυνάμει αγοραστές.

Στα πλοία της ζώνης D οι συναλλαγές αφορούσαν το 8,6%, ενώ στα πλοία της ζώνης Ε μόλις το 4,2%. Αυτά τα πλοία φέρουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο και ενδέχεται να καταστούν οικονομικά μη βιώσιμα ως αποτέλεσμα των αλλαγών που απαιτούνται για την εκπλήρωση των απαιτήσεων CII. Οι αγοραστές μπορεί να αναμένουν μια έκπτωση στα συγκεκριμένα πλοία για να ληφθεί υπόψη αυτός ο κίνδυνος.

Αποδοτικότητα

Υπενθυμίζεται ότι ο CII έχει στόχο τη βελτίωση της μεταφορικής αποδοτικότητας η οποία υπολογίζεται βάσει των ανθρακικών εκπομπών ανά τονομίλι φορτίου. Ο CII που έχει δεχθεί αυστηρή κριτική από τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα, καθώς παρουσιάζει πολλές αδυναμίες στην ακριβή αποτύπωση της κατάστασης ενός πλοίου, υποχρεώνει τα πλοία χωρητικότητας από 5.000 GT και άνω να επιτυγχάνουν ένα μίνιμουμ επίπεδο ετήσιας περιβαλλοντικής απόδοσης (μειωμένους ρύπους CO2 ανά τονομίλι φορτίου) το οποίο αποτυπώνεται σε βαθμίδες από το Α έως το Ε, με κάθε πλοίο να «περνάει τη βάση» αν λάβει αξιολόγηση από C και άνω. Εάν ένα πλοίο λάβει αξιολόγηση D επί τρία συνεχόμενα έτη ή αν λάβει αξιολόγηση Ε, θα πρέπει να υλοποιήσει ένα διορθωτικό σχέδιο δράσης που εγκρίνεται από τη σημαία ή τον νηογνώμονα.