«Τυφλές» παραµένουν οι κάµερες στις λεωφορειολωρίδες κεντρικών δρόµων της Αθήνας και του Πειραιά, οι οποίες κατά τις ώρες της κυκλοφοριακής αιχµής µετατρέπονται σε υπαίθριες θέσεις «πάρκινγκ», προκαλώντας προβλήµατα στο συγκοινωνιακό έργο του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) και τεράστια ταλαιπωρία στους επιβάτες των λεωφορείων και τρόλεϊ. Το σύστημα ελέγχων των λεωφορειοδρόμων ατόνησε πλήρως κατά την περίοδο του κορωνοϊού, ενώ σήμερα πλέον υπολειτουργεί, με αποτέλεσμα αρκετές λεωφορειολωρίδες στο κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά να μετατρέπονται σε δωρεάν πάρκινγκ… μικρής διάρκειας κυρίως για ΙΧ και φορτηγά τροφοδοσίας καταστημάτων.

Το συνολικό μήκος του δικτύου των λωρίδων αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων στην Αθήνα και στον Πειραιά ανέρχεται σε 52,3 χιλιόμετρα. Ωστόσο, «ενεργά» είναι ελάχιστα, καθώς σχεδόν όλοι οι λεωφορειόδρομοι παραβιάζονται καθημερινά λιγότερο ή περισσότερο.

Διαγωνισμός

Σύμφωνα με πηγές του ΟΑΣΑ, ο πολυπόθητος διαγωνισμός που προκηρύχθηκε πριν από περίπου έναν χρόνο για την προμήθεια ψηφιακών καμερών απέβη άγονος και ήδη προωθείται η επαναπροκήρυξή του. Ετσι, για τον έλεγχο των λεωφορειοδρόμων έχουν απομείνει κάποιες λίγες συμβατικές κάμερες με φιλμ, οι οποίες όμως για να λειτουργήσουν απαιτούν χρόνο και εξειδικευμένο προσωπικό.

Οπως αποκαλύπτουν στα «ΝΕΑ» αρμόδιες πηγές, στη διάθεση του ΟΑΣΑ και της Τροχαίας υπάρχουν μόλις 12 συμβατικές κάμερες, «από τις οι οποίες είναι ζήτημα εάν καθημερινά τίθενται σε λειτουργία κατά µέσο όρο οι πέντε έως επτά»!

Συγκεκριμένα τονίζουν ότι σήμερα λείπει πλέον και το κατάλληλο προσωπικό. Στην Αθήνα υπάρχουν συνολικά 43 στύλοι στους οποίους µπορούν να τοποθετηθούν κάµερες. Ωστόσο το πρόβλημα είναι ότι αδυνατούν να λειτουργούν καθηµερινά για πολλές ώρες όλες οι κάµερες, διότι δεν υπάρχει το προσωπικό να επεξεργαστεί και να διεκπεραιώσει τις κλήσεις.

Χρειάζονται εκατοντάδες εργατοώρες για τη γραφειοκρατική δουλειά της ταυτοποίησης στοιχείων και της υπόλοιπης διαδικασίας. Ετσι, οι κάµερες χρησιµοποιούνται µε φειδώ σε δρόµους µε τεράστια προβλήµατα και µόνο τις ώρες κυκλοφοριακής αιχµής. Η τελική ευθύνη για τη διαχείριση των καµερών στις λεωφορειολωρίδες είναι της Αστυνοµίας, ενώ η συντήρησή τους, που είναι και το κοστοβόρο κοµµάτι, ανήκει στις αρµοδιότητες του ΟΑΣΑ.

Οι κάµερες δεν βρίσκονται πάντα στα ίδια σηµεία. Τεχνικοί του ΟΑΣΑ τις επανατοποθετούν ανάλογα µε τις υποδείξεις της Τροχαίας και µε γνώµονα το ποιοι δρόµοι αντιµετωπίζουν πιο οξυµένα προβλήµατα από τις παραβάσεις των οδηγών.

Η ελλιπής επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων, οι οποίες µετατρέπονται σε «πάρκινγκ» συνήθως από τις 07.00 ως τις 10.00, από τις 13.00 µέχρι τις 15.00 και από τις 18.00 µέχρι τις 20.00, δηµιουργεί καθυστερήσεις στα δροµολόγια των λεωφορείων και των τρόλεϊ.

Εμπόδια

Οπως εξηγούν οι οδηγοί του ΟΑΣΑ, τα οχήµατα βρίσκουν διαρκώς εµπόδια, ενώ τις ώρες µε κίνηση αναγκάζονται να πηγαίνουν με μόλις 7 χιλιόμετρα την ώρα! Στο παρελθόν, στις λωρίδες που φυλάσσονταν αποτελεσματικά τα αστικά λεωφορεία μπορούσαν να αναπτύσσουν ταχύτητες έως και 23-25 χιλιομέτρων την ώρα!

«Βλέπουµε καθηµερινά παράνοµα παρκαρισµένα φορτηγά, αυτοκίνητα, µηχανάκια και, φυσικά, οδηγούς να κινούνται είτε µπροστά µας είτε πίσω µας» λένε χαρακτηριστικά οι οδηγοί της ΟΣΥ. Το αποτέλεσµα, τονίζουν, είναι να δηµιουργούνται καθυστερήσεις για το κοινό. Για παράδειγµα, το δροµολόγιο της γραµµής 608 Ζωγράφου – Γαλάτσι κατά τις ώρες αιχμής επιβαρύνεται με 20 λεπτά παραπάνω. Οι οδηγοί αναγκάζονται να αλλάζουν λωρίδες κυκλοφορίας ακόµα και 10 φορές μόνο σε ένα δροµολόγιο!

Πρόστιμα

Υπενθυμίζεται ότι στις αποκλειστικές λωρίδες λεωφορείων παράλληλης ροής επιτρέπεται η κίνηση και η στάση των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία και τρόλεϊ), ιδιωτικών μέσων μαζικής μεταφοράς (τουριστικά λεωφορεία, σχολικά κ.λπ.), δικύκλων και οχημάτων άμεσης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, αστυνομικά κ.λπ.).

Απαγορεύεται η κίνηση και η στάση κάθε άλλου οχήματος (ΕΙΧ, ΤΑΧΙ, ημιφορτηγών ή φορτηγών). Στις ειδικές λωρίδες αντίθετης ροής απαγορεύεται η κίνηση και των δικύκλων (με εξαίρεση την οδό Κυψέλης). Το πρόστιμο εισόδου στις λεωφορειολωρίδες είναι 200 ευρώ, ενώ σε περίπτωση στάθμευσης, επιπλέον του προστίμου εισόδου, αφαιρούνται οι πινακίδες και απομακρύνονται τα οχήματα.