Στην εργολαβική εταιρεία συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου της γραμμής 1 του Μετρό (πρώην ΗΣΑΠ) καταλογίζει το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων τις κύριες ευθύνες για το  τραγικό δυστύχημα που σημειώθηκε τον περασμένο Νοέμβριο και είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας εργοδηγός της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), ύστερα από την τρελή πορεία μιας λοκομοτίβας λείανσης των γραμμών.

Διαβάστε επίσης: ΗΣΑΠ: Χωρίς τις αισθήσεις του ανασύρθηκε ο άνδρας που έπεσε στις ράγες

Ειδικότερα, το πόρισμα που εκδόθηκε αυτήν την εβδομάδα, παραδόθηκε ήδη στο υπουργείο Μεταφορών, αλλά και στον αρμόδιο εισαγγελέα και τις ανακριτικές αρχές που ερευνούν την υπόθεση.

Με βάση τα συμπεράσματα του πορίσματος, λόγω ελλειπούς τεχνικής συντήρησης, σημειώθηκε πλήρης κατάρρευση των συστημάτων πέδησης (φρεναρίσματος) της μηχανής λείανσης (λοκομοτίβας) της γραμμής του ΗΣΑΠ, η οποία κινούνταν ανεξέλεγκτη σε ξέφρενη πορεία μέχρι να σταματήσει σε συρμό που είχε τοποθετηθεί μεταξύ των σταθμών Αττικής και Αγίου Νικολάου ως ανάχωμα γι΄αυτό το σκοπό.

Τόσο το κύριο όσο και το εφεδρικό (χειροκίνητο) σύστημα πέδησης, όπως προκύπτει από το πόρισμα, δεν δούλεψαν με αποτέλεσμα η λοκομοτίβα να μην μπορέσει να σταματήσει παρά τις προσπάθειες του χειριστή της.

Οι πέντε επιβαίνοντες στη μηχανή χρειάστηκε να πηδήξουν από αυτήν, ενώ βρισκόταν εν κινήσει και έχοντας αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα εξαιτίας της κατηφορικής κλίσης, με αποτέλεσμα να βρει τραγικό θάνατο ο 41χρονος εργοδηγός της ΣΤΑΣΥ, Πέτρος Γιάμαλης, που δούλευε στην εταιρεία τα τελευταία 13 χρόνια.

Ειδικότερα, η κατάρρευση των συστημάτων πέδησης της λοκομοτίβας αποδίδεται σε ελλιπή συντήρηση εκ μέρους της γερμανικής εργολαβικής εταιρίας, στην οποία ανήκε το μηχάνημα λείανσης των γραμμών και είχε και την ευθύνη συντήρησής του. Μάλιστα, όπως αναφέρεται στο πόρισμα, το ίδιο μηχάνημα είχε εκτροχιαστεί λόγω βλάβης στα συστήματα πέδησής του κι άλλες φορές από τον Αύγουστο του 2021 έως το τραγικό συμβάν του Νοεμβρίου, χωρίς ωστόσο τα τεχνικά προβλήματα να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά.

Η ΣΤΑΣΥ

Πάντως, δευτερεύουσες ευθύνες καταλογίζονται και στη ΣΤΑΣΥ και αφορούν κυρίως τον τρόπο με τον οποίο η εταιρεία παρακολουθούσε και ήλεγχε τις διαδικασίες συντήρησης των μηχανημάτων του ιδιώτη εργολάβου, στα οποία επέβαιναν και δικοί της εργαζόμενοι. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι η ΣΤΑΣΥ υποστήριξε πως επιλέγονται πιστοποιημένες εταιρίες για τέτοιες εργασίες, οι οποίες φέρουν την ευθύνη για τη συντήρηση και τον έλεγχο των μηχανημάτων τους, καθώς στη ΣΤΑΣΥ δεν υπάρχει η σχετική τεχνογνωσία ούτε για να ελεγχθεί εάν η συντήρηση είναι πλημμελής.

Στην 3μελή επιτροπή που ερεύνησε το δυστύχημα συμμετείχαν ένας αναπληρωτής καθηγητής της σχολής Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ στον τομέα των Μηχανολογικών Κατασκευών και του Αυτομάτου Ελέγχου, ένας μηχανικός σιδηροδρομικών κατασκευών, ο οποίος έχει συμμετάσχει ως εμπειρογνώμονας σε αντίστοιχες επιτροπές για σιδηροδρομικά ατυχήματα στο εξωτερικό κι ένας πολιτικός μηχανικός, μέλος του ΤΕΕ, με εμπειρία σε σιδηροδρομικά έργα, καθώς και σε έργα λείανσης γραμμών.

Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, με βάση το πόρισμα της επιτροπής προχώρησε σε οριστική καταγγελία της σύμβασης με τη γερμανική εργολαβική εταιρεία, ενώ προετοιμάζει την προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάδειξη νέου αναδόχου του έργου συντήρησης των γραμμών.