Η βιομηχανία του κινηματογράφου σήμερα είναι ένας από τους χώρους που δοκιμάζονται περισσότερο από την πανδημία. Πριν, ωστόσο, ο κορωνοϊός χτυπήσει την Ευρώπη, η έβδομη τέχνη βρισκόταν σε τροχιά ανάπτυξης, καταγράφοντας σημαντικά έσοδα. Οπως αποκαλύπτει η ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Οπτικοακουστικού Παρατηρητηρίου Focus - World Film Market Trends, που θα παρουσιαστεί αυτές τις ημέρες στην Αγορά του Φεστιβάλ των Καννών, ο κινηματογράφος ενισχύθηκε το 2019 σχεδόν σε όλες τις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, εκτοξεύοντας τόσο τα εισιτήρια όσο και τις εισπράξεις.

 

Η Ελλάδα

Ανάμεσα στις χώρες όπου το σινεμά είχε θετική πορεία την περσινή χρονιά ήταν και η Ελλάδα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα δεδομένα που παραχώρησε στο Παρατηρητήριο το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, κόπηκαν 9,6 εκατομμύρια εισιτήρια, αυξημένα κατά 2,1% σε σχέση με τα 9,4 εκατομμύρια του 2018. Η αύξηση των εισιτηρίων αντικατοπτρίστηκε και στα έσοδα που βελτιώθηκαν κατά 1,6%. Συγκεκριμένα, πέρυσι οι αίθουσες έκαναν εισπράξεις 61 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2018 το αντίστοιχο ποσό ήταν ένα εκατομμύριο λιγότερο. Ωστόσο, μειώθηκε το ποσοστό των ελληνικών παραγωγών που έκαναν πρεμιέρα στη μεγάλη οθόνη. Ετσι, από το σύνολο των ταινιών που είδε το ελληνικό κοινό τους περασμένους 12 μήνες, μόνο το 5,3% είχε γυριστεί εντός συνόρων, τη στιγμή που το 2018 το αντίστοιχο ποσοστό έκλεισε στο 7,1%.

Οι υψηλές πτήσεις που κατέγραψε η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου στις υποψηφιότητες για Οσκαρ συνεχίστηκαν, όπως φαίνεται, και στο box office. Η βρετανική ταινία του έλληνα σκηνοθέτη βρέθηκε στην έκτη θέση της λίστας των ευρωπαϊκών ταινιών με τα περισσότερα εισιτήρια, αφού έκοψε 5.186.255 σε όλη την ήπειρο. Στην κορυφή βρέθηκε το γαλλικό φιλμ «Θεέ μου, τι σου κάναμε» του Φιλίπ ντε Σοβερόν με 9,28 εκατ. εισιτήρια, ενώ ακολούθησαν το «Bohemian Rhapsody» τoυ Μπράιαν Σίνγκερ με 7,99 εκατ. Την πρώτη τριάδα κλείνει το «Downton Abbey» του Μίχαελ Ενγκλερ με 7,89 εκατ., με τις επόμενες θέσεις να πηγαίνουν στο «Rocketman» του Ντέξτερ Φλέτσερ με 6,46 εκατ. και «Last Christmas» του Πολ Φέιγκ με 5,52 εκατ. εισιτήρια.

 

Περισσότερα εισιτήρια

Στρέφοντας το βλέμμα στη συνολική εικόνα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας του κινηματογράφου, οι εισπράξεις από τα εισιτήρια αυξήθηκαν κατά 6,3% ξεπερνώντας τα 7 δισεκατομμύρια ευρώ για πρώτη φορά στα τελευταία τέσσερα χρόνια. Συγκεκριμένα, τα έσοδα ήταν 7,2 δισεκατομμύρια ευρώ, 430 εκατομμύρια περισσότερα σε σχέση με το 2018. Η καλή αυτή επίδοση δικαιολογείται αφενός από τη μεγάλη προσέλευση των θεατών στις αίθουσες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που αυξήθηκε κατά 5,3% ξεπερνώντας το ένα δισεκατομμύριο εισιτήρια. Αφετέρου, η τιμή των ίδιων των εισιτηρίων πήρε την ανιούσα κατά 1% και το μέσο κόστος τους διαμορφώθηκε στα 7,2 ευρώ για τις χώρες-μέλη.

Σε αντίθεση με τις προηγούμενες χρονιές, που η καλή επίδοση του σινεμά ήταν ανομοιογενής, πέρυσι ήταν περισσότερο μοιρασμένη η κατάσταση. Είκοσι μία χώρες βελτίωσαν την πορεία της βιομηχανίας εντός των συνόρων τους, τρεις μόλις κατέγραψαν ζημιές, ενώ δύο κράτησαν σταθερή την κατάσταση. Η Γερμανία είχε τη μεγαλύτερη αύξηση με 125 εκατομμύρια περισσότερα στις εισπράξεις (+13,9%) κι ακολούθησε η Γαλλία με 110 εκατομμύρια (+8,3%) και η Ιταλία με 88 εκατομμύρια (+15,3%). Τη μεγαλύτερη απώλεια είχε η Βρετανία με 21 εκατομμύρια λιγότερα (-1,4%).

 

Τα μπλοκμπάστερ

Η θετική εικόνα του κινηματογράφου στη Γηραιά Ηπειρο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις θεαματικές επιδόσεις των αμερικανικών μπλοκμπάστερ. Το remake της Disney «The Lion King» ήταν η ταινία με τη μεγαλύτερη επιτυχία πουλώντας 48,7 εκατ. εισιτήρια στις 23 χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ακολουθεί το τελευταίο μέρος του saga των «Εκδικητών» με πάνω από 41 εκατ. εισιτήρια. Πολύ καλά τα πήγαν επίσης τα «Joker» (34,6 εκατ.), «Frozen 2» (31,6 εκατ.), «Toy story 4» (22,5 εκατ.), «Star Wars Episode ΙΧ» (22,1 εκατ.) και «Aladdin» (20,2 εκατ.).

Οι αμερικανικές ταινίες έφτασαν να αντιπροσωπεύουν το 62,9% της ευρωπαϊκής αγοράς κινηματογράφου, το υψηλότερο ποσοστό από το 2013 και μετά. Αντίστοιχα, τα ευρωπαϊκά πρότζεκτ συρρικνώθηκαν από 29,2% το 2018 στο 25,7% της αγοράς πέρυσι, το χαμηλότερο από το 2005. Η παραγωγή βέβαια ευρωπαϊκών έργων πέρυσι ήταν αυξημένη, με 1.881 τίτλους να κάνουν πρεμιέρα. Το 60% ήταν μυθοπλασία (1.135) και το 40% ντοκιμαντέρ, είδος που ανθεί χάρη στις διεθνείς συμπαραγωγές. Οι χώρες που αγκάλιασαν τον εγχώριο κινηματογράφο ήταν οι Βρετανία (47,1% της αγοράς), Γαλλία (34,8%), Πολωνία (28,2%), Δανία (27,4%) και Τσεχία (26,5%).