Μείωση του ποσοστού των Ελλήνων που δηλώνει ότι «έχει χρεωθεί» δείχνει έκθεση του ΙΟΒΕ, ενώ το  το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα» περιορίστηκε οριακά τον Φεβρουάριο στο 59%, ενώ παράλληλα αυξήθηκε στο 14% (από 12%) το ποσοστό όσων αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους. Οι καταναλωτές που δηλώνουν ότι αποταμιεύουν λίγο ή πολύ, αποτελούν εκ νέου το 17% του συνόλου, ενώ όσοι δηλώνουν ότι «έχουν χρεωθεί» μειώνονται από 9% στο 12%.

Πάντως, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ανήλθε αισθητά τον Φεβρουάριο και διαμορφώθηκε στις –4,8 (από –10,0) μονάδες, πολύ υψηλότερα από ότι πριν ένα έτος (-33,3 μονάδες) και η καταναλωτική εμπιστοσύνη διαμορφώθηκε στο μέγιστο επίπεδο των τελευταίων 19,5 ετών, από τον Αύγουστο του 2000.

Αυτή η εξέλιξη θεωρείται πως οφείλεται σε σημαντικό βαθμό, αλλά όχι αποκλειστικά, στην έμπρακτη βελτίωση των αποτιμήσεων για την ελληνική οικονομία διεθνώς την πρόσφατη περίοδο, από τις αγορές κεφαλαίου και εξειδικευμένους οργανισμούς (η πρόσφατη αναβάθμιση έγινε κατόπιν της προηγούμενης έρευνας), που ενίσχυσε και εγχωρίως την εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία.

Πάντως, ο ΙΟΒΕ, βάζει την παράμετρο της επιδημίας, λέγοντας πως είναι αβέβαιο σε ποιο βαθμό θα επηρεάσουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη πρόσφατες εστίες ισχυρής αβεβαιότητας, όπως η προσφυγική και μεταναστευτική κρίση, η επιδημία κορονοϊού, καθώς το μεγαλύτερο τμήμα της πρωτογενούς έρευνας πραγματοποιήθηκε πριν την έξαρσή τους.

Η αισθητή βελτίωση εδραιώνει τους Έλληνες καταναλωτές σε απόσταση από τους περισσότερο απαισιόδοξους καταναλωτές στην ΕΕ. Την πρώτη θέση στη σχετική κατάταξη συνεχίζει να κατέχει η Βουλγαρία, με -21,2 μονάδες, περίπου όσες τον προηγούμενο μήνα, και την πέμπτη το Βέλγιο (-8,6 από -11,0). Η Ελλάδα βρίσκεται στην 12η θέση από το τέλος, πέντε θέσεις υψηλότερα από ότι τον προηγούμενο μήνα. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις – 5,9 μονάδες στην ΕΕ και στις -6,6 μονάδες στην Ευρωζώνη. Ανοδική τάση σημειώθηκε τον Φεβρουάριο σε 19 χώρες, ενώ θετικό πρόσημο διατηρούν πλέον μόνο 3 χώρες: Λιθουανία, Μάλτα και Δανία.

Σημαντική άνοδο σημειώνει τον Φεβρουάριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος, καθώς ανήλθε στις 113,2 μονάδες, έναντι 109,5 μονάδων τον προηγούμενο μήνα, στην υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 19 ετών. Οι επιχειρηματικές προσδοκίες βελτιώνονται έντονα στη Βιομηχανία και ηπιότερα στις Υπηρεσίες, ενώ σημαντική ενίσχυση παρουσιάζει και η καταναλωτική εμπιστοσύνη, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2000.

Ανάκαμψη της πρόθεσης για αποταμίευση

Στο μηνιαίο δελτίο για το Φεβρουάριο, ο ΙΟΒΕ, δείχνει ανάκαμψη της πρόθεσης για αποταμίευση. Ο δείκτης της πρόθεσης για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες ενισχύθηκε τον Φεβρουάριο, καθώς διαμορφώθηκε στις -58,4 μονάδες (από -61,2). Το 79% των νοικοκυριών δεν θεωρεί πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο, ενώ το 20% τη θεωρεί πιθανή ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +0,4 και +0,1 μονάδες αντίστοιχα.

Οριακή κάμψη στις προβλέψεις για την ανεργία

Ο δείκτης πρόβλεψης για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες παρουσίασε οριακή μείωση τον Φεβρουάριο, στις -0,9 μονάδες, έναντι +0,1 μονάδων τον Ιανουάριο. Το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπει μικρή ή αισθητή άνοδο της ανεργίας αυξήθηκε στο 29% (από 28%), με το 35% των ερωτηθέντων να αναμένει ελαφρά μείωσή της. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +12,7 και +12,9 μονάδες αντίστοιχα.

Αισθητή βελτίωση προβλέψεων για την οικονομική κατάσταση της χώρας

Ο δείκτης των προβλέψεων των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο κινήθηκε ανοδικά τον Φεβρουάριο και διαμορφώθηκε στις +14,1 (από +9,4) μονάδες. Το 20% των καταναλωτών (από 22%) προβλέπει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας, έναντι του 31% το οποίο αναμένει σταθερότητα. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -13,1 και -13,5 μονάδες αντίστοιχα.

Σημαντική ενίσχυση πρόθεσης για μείζονες αγορές

Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) ενισχύθηκε, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -25,7 (από – 33,8) μονάδες. Το 42% των καταναλωτών (από 49%) προέβλεψε ότι θα προβεί σε λιγότερες ή πολύ λιγότερες δαπάνες, ενώ το 11% (από 10%) αναμένει το αντίθετο. Οι ευρωπαϊκοί δείκτες διαμορφώθηκαν στις -11,5 μονάδες στην ΕΕ και στις -12,0 μονάδες στην Ευρωζώνη.

Βελτίωση των εκτιμήσεων των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους τελευταίους 12 μήνες

Οι εκτιμήσεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προηγούμενους 12 μήνες ενισχύθηκαν ήπια τον Φεβρουάριο, με το σχετικό ισοζύγιο να διαμορφώνεται στις -10,1 (από -13,9) μονάδες. Το 27% των νοικοκυριών εκτίμησε ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 12% θεωρεί πως επήλθε μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις -1,2 και -2,4 μονάδες αντίστοιχα.

Ενίσχυση στις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών

Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώθηκαν τον Φεβρουάριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις +2,5 (από -1,6) μονάδες. Το 21% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 23% προβλέπει μικρή βελτίωση. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώθηκαν στις +2,1 και +1,4 μονάδες αντίστοιχα.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από