Ειδικές οδηγίες για προσεκτικές μεταφορές επικίνδυνων κρατουμένων με αεροπλάνα, για τις μετακινήσεις κακοποιών σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους συγκεκριμένες ημέρες της εβδομάδας για να μην υπάρχει συνεχής κίνδυνος για τους πολίτες, για έρευνες σε δικαστήρια για τον εντοπισμό όπλων μέχρι και σε ελέγχους τροφίμων σε νοσοκομειακούς θαλάμους όπου κρατούνται ποινικοί, περιλαμβάνουν οι νέες εντολές που δίνει η ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. για τις μεταγωγές φυλακισμένων ή συλληφθέντων για άλλα αδικήματα. Πρόκειται για μια νέα πολυσέλιδη, υπό μελέτη διαταγή που αποκαλύπτουν «ΤΑ ΝΕΑ».

Σε μια διαδικασία που είχε παρουσιάσει σοβαρά προβλήματα τα τελευταία χρόνια λόγω… ΣΥΡΙΖΑ, οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ. είχαν αποψιλωθεί κατά 70%-80% και οι μεταφορές ποινικών, όταν κι όποτε γίνονταν, περιέκλειαν μεγάλο κίνδυνο. Σε μια προσπάθεια της λεωφόρου Κατεχάκη να βάλει τάξη στο χάος που επικρατούσε την τελευταία πενταετία.

Μάλιστα, υπήρχαν δυσχέρειες μέχρι και για τη μεταφορά ασθενών κρατουμένων σε νοσοκομεία γιατί δεν υπήρχε προσωπικό να τους συνοδεύσει ή άλλοι ποινικοί στοιβάζονταν σε αστυνομικές υπηρεσίες και σε άσχετες φυλακές. Με αποτέλεσμα μεγαλύτερους κινδύνους για τη δημόσια ασφάλεια. Και είναι χαρακτηριστικές όχι μόνο οι τρεις μαζικές αποδράσεις κρατουμένων από τη Διεύθυνση Μεταγωγών λόγω των άθλιων εγκαταστάσεων που υπήρχαν την προηγούμενη τετραετία (έχουν ολοκληρωθεί σχεδόν έργα ανακαίνισης επί κυβέρνησης ΝΔ) αλλά και ότι υπήρχε επιβάρυνση με «απώλεια» εκατοντάδων αστυνομικών από διάφορα τμήματα της ΕΛ.ΑΣ. που αντί να περιπολούν ή να βοηθούν στην εξάρθρωση συμμοριών, είχαν κύριο έργο τις… ατελείωτες μεταγωγές. Με κίνδυνο να υπάρξουν τραγωδίες σαν αυτή τον Δεκέμβριο 2005 στην Κατάρα (σ.σ.: κοντά στην Καλαμπάκα) όταν ο 23χρονος επικίνδυνος ρώσος κακοποιός Μαξίμ Ζελίμ σκότωσε δύο αστυνομικούς στη διάρκεια μεταγωγής του, αλλά και την αιματηρή απόδραση τον Φεβρουάριο του 2001 από το Γενικό Κρατικό Αθηνών του περιβόητου κακοποιού Κώστα Πάσσαρη στη διάρκεια της οποίας έχασαν τη ζωή τους επίσης δύο αστυνομικοί.

Ενισχύσεις

Για να γίνουν αντιληπτά τα μεγέθη των προβλημάτων αναφέρεται ότι κάθε χρόνο στην Ελλάδα γίνονται περίπου 250.000 έως 300.000 μεταγωγές κρατουμένων (από αυτές περίπου 70.000-90.000 από τις υπηρεσίες της Αττικής). Και είναι χαρακτηριστικό ότι οι υπηρετούντες αστυνομικοί της αρμόδιας Διεύθυνσης Μεταγωγών στην Αθήνα από περισσότερα από 500 άτομα που ήταν την περίοδο 2014-2015 είχαν καταλήξει να αριθμούν μέχρι και τις αρχές του προηγούμενου καλοκαιριού 90 έως 110. Το υπουργείο Δημόσιας Τάξης ενισχύει σταδιακά τις αρμόδιες υπηρεσίες μεταγωγών με 200 άτομα για να αποσυμφορηθούν αστυνομικά τμήματα, δικαστήρια αλλά και για να μη συγχρωτίζονται επικίνδυνοι κρατούμενοι στις φυλακές Κορυδαλλού. Σε ένα από τα μεγαλύτερα όσο και άγνωστα προβλήματα που συντελούν στην αύξηση της βίας και στην αναδιοργάνωση και την ανασυγκρότηση των συμμοριών. Ηδη μάλιστα από το μεγάλο σωφρονιστικό κατάστημα της Αττικής έχουν μεταφερθεί περίπου 320 κρατούμενοι. Ωστόσο η κυβέρνηση δεν αρκείται μόνο στην ενίσχυση της Διεύθυνσης Μεταγωγών και των σχετικών υπηρεσιών, αλλά επιχειρεί να θέσει συγκεκριμένους κανόνες στις μεταγωγές για να αποφεύγονται καταστάσεις.

Οπως σημειώνεται λοιπόν στο πολυσέλιδο έγγραφο της ΕΛ.ΑΣ. «οι μεταγωγές, σε καμία περίπτωση δεν είναι και δεν πρέπει να θεωρούνται μια διαδικασία ρουτίνας. Αντιθέτως, θα πρέπει να λογίζονται ως οργανωμένες επιχειρήσεις που απαιτούν σωστό σχεδιασμό, ψυχοδιανοητική προετοιμασία και κατανομή ρόλων στους συνοδούς, εκπόνηση εναλλακτικού σχεδίου (για κάθε ενδεχόμενη περίπτωση) και καταγραφή των παρουσιαζομένων προβλημάτων (αποδράσεις, στάσεις κρατουμένων, επίθεση κατά τη διάρκεια της μεταγωγής), ώστε αυτά στη συνέχεια να αξιολογηθούν και εκτιμηθούν από την Υπηρεσία που εκτελεί τις μεταγωγές, προς αποφυγή παρομοίων προβλημάτων στο μέλλον».

Απρόοπτα εν πτήσει

Μία από τις κύριες εντολές που δίνονται είναι να αποφεύγονται οι μεταγωγές επικίνδυνων κρατουμένων με αεροπλάνο για να μη δημιουργούνται απρόοπτα και καταστάσεις τρόμου εν πτήσει, που θυμίζουν κινηματογραφική ταινία. Οπως σημειώνεται, «μεταγωγές με αεροπορικά μέσα στο εσωτερικό της χώρας δύνανται να πραγματοποιηθούν σε εξαιρετικές περιπτώσεις (μη εκτέλεση θαλασσίων δρομολογίων λόγω καιρικών συνθηκών, απεργίας, προβλήματος υγείας του μεταγομένου, μεταγωγή ιδιαίτερα επικινδύνου κρατουμένου, κ.λπ.)».

Εντύπωση προκαλεί ακόμη η εντολή να συντάσσεται από τους αστυνομικούς μέχρι και δελτίο συμπεριφοράς των κρατουμένων στη διάρκεια της μεταφοράς τους με τις κλούβες της ΕΛ.ΑΣ. Οπως ενδεικτικά υπογραμμίζεται, «ο επικεφαλής της μεταγωγής, με το πέρας αυτής, συντάσσει σχετική αναφορά για τη συμπεριφορά του κρατουμένου καθ’ όλη τη διάρκεια της μεταγωγής, την οποία παραδίδει στην υπηρεσία προορισμού του μεταγόμενου, αντίγραφο δε αυτής τηρεί και ο ίδιος για το αρχείο της Υπηρεσίας του». Μάλιστα προβλέπεται να υπάρχει ειδική αρχική έγγραφη ενημέρωση των αστυνομικών για το ποινικό παρελθόν των κρατουμένων, την επικινδυνότητά τους αλλά και για τα τεχνάσματα που χρησιμοποιούν!

Ακόμη υπάρχουν υποδείξεις, αν κρίνουν οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ.-υπεύθυνοι μεταγωγής να υπάρχει σωματικός έλεγχος όλων των προσερχομένων στις δικαστικές αίθουσες.