«Σαφάρι» για την απαγόρευση της κυκλοφορίας των οδηγών Ι.Χ στις λεωφορειολωρίδες του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ), ξεκινά ο Οργανισμός με την άμεση επανενεργοποίηση των καμερών που βρίσκονται στις λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας λεωφορείων.

Τις επόμενες ημέρες συνεργεία του ΟΑΣΑ θα προχωρήσουν στην ειδική διαγράμμιση των λεωφορειολωρίδων, μήκους περίπου 53 χιλιομέτρων, ώστε να αποφεύγεται από τους οδηγούς η χρήση τους. Στόχος είναι να μειωθούν οι καθυστερήσεις των λεωφορείων και των τρόλεϊ.

Συγκεκριμένα, με αποφάσεις  που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στη Διαύγεια  εγκρίνεται  η δέσμευση πίστωσης ύψους 1.209 εκατ. ευρώ σε βάρος της  πίστωσης του προϋπολογισμού εξόδων της ΟΑΣΑ Α.Ε. για τη χρήση 2019, που αφορά την προμήθεια θερμογραφικού χαρτιού για την εκτύπωση φωτογραφιών από τις κάμερες παραβιάσεων σε αποκλειστικές λωρίδες λεωφορείων.

Είχε  προηγηθεί και απόφαση σύμφωνα με την οποία η εταιρεία ΟΔΟΣΗΜΑΝΣΗ – Κ.ΧΡΟΝΗΣ ΑΒΕΕ θα αναλάβει την εκτέλεσης εργασιών για την οριζόντια σήμανση των αποκλειστικών λωρίδων λεωφορείων στην περιοχή ευθύνης του ΟΑΣΑ. Η αμοιβή για την παραπάνω εργασία ορίζεται σε 14.794,30 ευρώ πλέον ΦΠΑ.

Πάντως, το πρόβλημα των λεωφρορειολωρίδων δεν είναι η σήμανσή τους, αλλά η αποτελεσματική φύλαξη-αστυνόμευσή τους, κάτι που απαιτεί τη στενή συνεργασία και αποφασιστικότητα της Ελληνικής Αστυνομίας. Είναι χαρακτηριστικό, ότι στον Πειραιά, παρότι υπάρχει ένα εκτεταμένο δίκτυο λεωφορειολωρίδων αντίθετης ροής, αυτό «κανιβαλίζεται» συνεχώς, λόγω της παντελούς έλλειψης αστυνόμευσης.  Μάλιστα, οι παραβάτες οδηγοί διέρχονται ανενόχλητοι ακόμα και μπροστά από τη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Πειραιά (οδός Ηρώων Πολυτεχνείου), παραβιάζοντας συστηματικά την υφιστάμενη λωρίδα αντίθετης ροής!

Όπως επισημαίνουν στελέχη του ΟΑΣΑ, «η αποτελεσματική φύλαξη και η βέλτιστη λειτουργία των λεωφορειολωρίδων, ενισχύει την αξιοπιστία εκτέλεσης των δρομολογίων του δικτύου των οδικών μέσων», προσθέτοντας ότι «με σκοπό τη βελτίωση της εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, ο Οργανισμός προχωρά στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του συστήματος ελέγχου της κυκλοφορίας στις λεωφορειολωρίδες».

Το μέτρο αυτό, εντάσσεται στο πλαίσιο της αναθεώρησης και του ανασχεδιασμού του συγκοινωνιακού έργου, που βασικό στόχο έχει τη βελτίωση της κινητικότητας των πολιτών της Αττικής και την αποδοτική λειτουργία του συστήματος των αστικών συγκοινωνιών.

Μάλιστα, προς την κατεύθυνση αυτή, η  διοίκηση του Οργανισμού έχει προχωρήσει  ήδη σε εκπόνηση μελέτης που θα οριστικοποιήσει τις προδιαγραφές του νέου Γενικού Σχεδίου  Μεταφορών Αττικής, η οποία και εκτιμάται οτι θα ολοκληρωθεί το Φεβρουάριο του 2020.

Η μελέτη κρίθηκε  απαραίτητη μιας μιας και το υφιστάμενο δικτυο αστικών συγκοινωνιών είναι βασισμένο σε στοιχεία μελετών ζήτησης μετακινήσεων και προέλευσης προορισμού προ περίπου 15 ετών, με βάση τις τότε κοινωνικές, οικονομικές, μεταφορικές συνθήκες της Αττικής. Το 2009 εκπονήθηκε  ένα γενικό σχέδιο μεταφορών για την Αττική που περιλάμβανε αριθμό προγραμματισμένων έργων υποδομής και σειρά προτεινομένων συγκοινωνιακών, οργανωτικών, λειτουργικών, θεσμικών μέτρων καθώς επίσης και την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών. Ωστόσο ομως η  οικονομική κρίση ήταν ενας απο τους κύριους λόγους που η πλειοψηφία από τα προτεινόμενα μέτρα δεν υλοποιήθηκαν, εξαιρουμένων  κυρίως των τροποποιήσεων των λεωφορειακών  γραμμών για την τροφοδότηση των μέσων σταθερής τροχιάς, και της υλοποίησης των 2 μεγάλων έργων, του Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου και της Τηλεματικής.

Ειδικότερα, σε ότι αφορά το μέτρο απαγόρευσης των λεωφορειολωρίδων και αυτό είχε  ατονήσει τα τελευταία χρόνια. Οι λεωφορειολωρίδες δεν αστυνομεύονται εδώ και πάρα πολύ καιρό, ενώ σε πολλές από αυτές οι φωτογραφικές μηχανές είναι σε αχρησία με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται από όλα τα οχήματα.

Υπενθυμίζεται, ότι το πρόστιμο εισόδου στις λεωφορειολωρίδες ανέρχεται σε 200 ευρώ, ενώ σε  περίπτωση στάθμευσης, επιπλέον του προστίμου εισόδου, αφαιρούνται και οι πινακίδες και απομακρύνονται τα οχήματα.

Στην Αθήνα, σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ υπάρχουν 14 κάμερες για την παρακολούθηση των λεωφορειολωρίδων, οι οποίες τοποθετούνται σε 40 διαφορετικά σημεία, ανά διαστήματα.

Τα σημαντικότερα οφέλη από την λειτουργία των Αποκλειστικών Λωρίδων Λεωφορείων(ΑΛΛ) συνοψίζονται στα εξής:

-Αύξηση της ταχύτητας των λεωφορείων σε 23 χλμ /ώρα.

-Βελτίωση της ποιότητας μεταφοράς των μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ), κάτι που θα τα καταστήσει περισσότερο ελκυστικά για το επιβατικό κοινό.

-Αύξηση της επιβατικής κίνησης των ΜΜΜ και μείωση της χρήσης των ΙΧ οχημάτων.

-Μείωση της κατανάλωσης καυσίμων για τα ΜΜΜ.

-Βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών.