Για ακόμη μία χρονιά ούτε η Αθήνα ούτε η Θεσσαλονίκη αλλά ούτε κάποια άλλη ελληνική μεγαλούπολη περιλαμβάνεται στη λίστα με τις πιο φιλικές πόλεις για ποδήλατο στον κόσμο, την «Copenhagenize Index 2019».

Οι υπεύθυνοι της λίστας κατατάσσουν τις πόλεις ανά τον κόσμο με βάση τις προσπάθειες που κάνουν προκειμένου να βάλουν ξανά το ποδήλατο στη ζωή των κατοίκων και να το κάνουν ένα πρακτικό μέσο μετακίνησης.

Πολλές μεγαλουπόλεις προχωρούν σε τέτοια σημαντικά βήματα κάθε χρόνο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη λίστα του 2019 μπήκε για πρώτη φορά η Μπογκοτά, η Πρωτεύουσα της Κολομβίας με σκορ 58,1%. Η Μπογκοτά εξακολουθεί να έχει ακόμη έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα και πολλά αυτοκίνητα. Εντούτοις εδώ και αρκετά χρόνια το ποδήλατο αποτελεί μέρος της καθημερινότητας των κατοίκων. Αυτό βέβαια δεν έγινε ως διά μαγείας. Κατασκευάστηκαν συνολικά 540 χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων. Και βέβαια η Μπογκοτά κάθε Κυριακή κλείνει το Κέντρο της και απαγορεύει τη διέλευση αυτοκινήτων για να δώσει την ευκαιρία στους πεζούς και τα ποδήλατα να κυκλοφορήσουν την πόλη. Είναι η γνωστή παγκοσμίως “ciclovia”.

Μία ακόμη πόλη που περιλαμβάνεται στον κατάλογο με τις πιο φιλικές πόλεις στον κόσμο για το 2019 είναι το Όσλο. Οι υπεύθυνοι χαρακτηρίζουν τη νορβηγική Πρωτεύουσα αστέρι που ανατέλλει διότι έχει κάνει τεράστια άλματα στο πεδίο της ένταξης του ποδηλάτου στην καθημερινότητα των πολιτών. Αλλά βέβαια οι αρχές στο Όσλο έχουν πλάνο. Πρόκειται για ένα σχέδιο 10ετίας για το ποδήλατο, 2015-2025 – αυτό θα πει σχεδιασμός. Αφαίρεσαν εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά μέτρα είναι ότι το Όσλο εγκατέστησε ένα σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων τα οποία είναι εξοπλισμένα με τα κατάλληλα λάστιχα για να ανταποκρίνονται στις συνθήκες χιονιού του νορβηγικού χειμώνα.

Εννοείται ότι στη πρώτη 5άδα πιο φιλικών για το ποδήλατο πόλεων στον κόσμο είναι κυρίως πόλεις από την Ολλανδία και τη Δανία.

Όμως η λίστα περιλαμβάνει και πόλεις όπως η Λιουμπλιάνα, η Βρέμη, η Βαρκελώνη. Ας παραδειγματιστούν λοιπόν οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες μας αλλά και οι υπουργοί μας.

Περισσότερα για όλη την 20άδα των πόλεων που είναι οι πιο φιλικές στο ποδήλατο εδώ.

Χρειάζεται μία συνολική, μία ενιαία πολιτική για το ποδήλατο. Χρειάζεται σχέδιο. Έτσι θα γίνουν οι μεγάλες ελληνικές πόλεις φιλικές για το ποδήλατο.