Ακόμη ένα σημαντικό βήμα για την κατασκευή του δικτύου ποδηλατόδρομων του Δήμου Αθηναίων στις γειτονιές αλλά και στο Κέντρο της πόλης αναμένεται να γίνει την Τρίτη 16 Οκτωβρίου, καθώς η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής θα κληθεί να αποφασίσει για την έγκριση της σχετικής μελέτης.

Συγκεκριμένα, η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου Αθηναίων είναι προγραμματισμένο να συνεδριάσει στις 10:30 π.μ. στο Δημαρχιακό Κατάστημα, Λιοσίων 22, 4ος όροφος, προκειμένου να λάβει απόφαση περί της έγκρισης της μελέτης διαμόρφωσης δικτύου ποδηλατοδρόμων στις 1η , 3η , 6η και 7η Δημοτικές Κοινότητες. Το ραντεβού είναι καθοριστικό για το μέλλον του ποδηλάτου στην Αθήνα. Κι αυτό διότι είναι η πρώτη φορά που ο Δήμος Αθηναίων επιχειρεί εμπράκτως και με τόση θέρμη – πρέπει να αναγνωριστεί αυτό στη θητεία Καμίνη – την ένταξη του ποδηλάτου στη ζωή των κατοίκων.

Υπενθυμίζεται ότι οι «Ορθοπεταλιές» και τα «ΝΕΑ» είχαν γράψει από το καλοκαίρι ότι η μελέτη περνούσε εκείνη την περίοδο από την έγκριση των δημοτικών κοινοτήτων και τώρα βρισκόμαστε στην επόμενη φάση.

Εφόσον η μελέτη εγκριθεί τότε θα δούμε λωρίδες αποκλειστικής κυκλοφορίας για το ποδήλατο ή δρόμους όπου το ποδήλατο θα συνυπάρχει με τα αυτοκίνητα (cycle street).

Επιπλέον, η Αθήνα θα αποκτήσει υποδομές για το ποδήλατο που διαθέτουν εδώ και χρόνια πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως ειδικά φανάρια για ποδήλατα, πικτογράμματα, και Cycle Box στις διασταυρώσεις με φανάρια.

Θεωρώ εκ των ων ουκ άνευ ότι σ’ αυτό το σημαντικό ραντεβού θα δώσουν δυναμικό «παρών» ποδηλατικοί σύλλογοι, κοινότητες και ομάδες προκειμένου να εγκριθεί η μελέτη και έτσι να υλοποιηθεί το δίκτυο ποδηλατόδρομων της Αθήνας.

Οι «Ορθοπεταλιές» παρουσιάζουν σήμερα όλους τους δρόμους και της περιοχές όπου θα δημιουργηθούν ποδηλατόδρομοι υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η μελέτη θα εγκριθεί.

Η μελέτη

Για τη σύνταξη της μελέτης δημιουργίας ενός δικτύου ποδηλατόδρομων σην πόλη της Αθήνας εργάστηκε η ομάδα έργου της «LEVER Σύμβουλοι Ανάπτυξης AE» με την υποστήριξη του Δρ Ευθύμιου Μπακογιάννη Συγκοινωνιολόγου – Πολεοδόμου από τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ και των συνεργατών του. Στόχος της πρότασης – όπως τονίζεται – είναι το δίκτυο «να συμβάλλει στην αύξηση αρχικά της ελκυστικότητας του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης και κατ’ επέκταση στην αύξηση της χρήσης του από τους μετακινούμενους».

Το δίκτυο θα διαρθρωθεί σε δύο επίπεδα.

Το πρώτο περιλαμβάνει έναν σχεδιασμό υποδομών ποδηλάτου σε επίπεδο πόλης, που συνδέεται με το Μητροπολιτικό Δίκτυο Ποδηλατόδρομων, όπως προβλέπεται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας.

Το δεύτερο επίπεδο περιλαμβάνει συγκεκριμένες πιλοτικές παρεμβάσεις άμεσης υλοποίησης σε 4 περιοχές του Δήμου Αθηναίων στην 1η, την 3η, την 6η και την 7η Δημοτικές Κοινότητες.

1η Δημοτική Κοινότητα: Πρόκειται για δρόμους της περιοχής Εξαρχείων, Νεάπολης και Κολωνακίου

6η Δημοτική Κοινότητα: Πρόκειται για δρόμους στην περιοχή που ορίζεται μεταξύ των οδών 3ης Σεπτεμβρίου-Μιχαήλ Βόδα-Αγίου Μελετίου-Ηπείρου.

7η Δημοτική Κοινότητα: Στην Μομφεράτου που είναι δρόμος μεγάλου πλάτους.

3η Δημοτική Κοινότητα: Στην Αλκμήνης που είναι δρόμος μεγάλου πλάτους.

Πού θα γίνουν οι ποδηλατόδομοι – Οι παρεμβάσεις ανά περιοχή

1η Δημοτική Κοινότητα

Λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτου: Η οδός Στουρνάρη είναι ο μοναδικός δρόμος όπου προτείνεται η κατασκευή (τουλάχιστον σε ένα τμήμα της) λωρίδας αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτου. Το επιτρέπει το μεγάλο της πλάτος και τα γεωμετρικά της χαρακτηριστικά.

Συνύπαρξη ποδηλάτου και ι.χ. στην ίδια οδό (cycle street): Στουρνάρη, Αραχώβης, Σολωμού, Ανδρέα Μεταξά, Διδότου, Ναυαρίνου, Σκουφά, Σόλωνος, Μασσαλίας, Ηρακλείτου, Μαυρομιχάλη, Ζωοδόχου Πηγής.

Προτεινόμενες παρεμβάσεις στη διασταύρωση Μαυρομιχάλη – Ναυαρίνου όπου συναντώνται δύο δρόμοι ποδηλάτου.

3η Δημοτική Κοινότητα

Λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτου: Η οδός που προτείνεται είναι η Αλκμήνης.

Συνύπαρξη ποδηλάτου και ι.χ. στην ίδια οδό (cycle street): Οδός Σφηττίων. Προτείνεται η μετατροπή της σε cycle street στο τμήμα από Αλκμήνης έως Κειριαδών προκειμένου ο ποδηλατόδρομος της Αλκμήνης να ενωθεί με τον υλοποιημένο ποδηλατόδρομο της οδού Θεσσαλονίκης.

6η Δημοτική Κοινότητα

Λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτου: Μιχαήλ Βόδα στο τμήμα από Ηπείρου έως Αγορακρίτου

Συνύπαρξη ποδηλάτου και ι.χ. στην ίδια οδό (cycle street): Προτείνεται στα οδικά τμήματα της περιοχής που περικλείεται από τις οδούς Μιχαήλ Βόδα, 3ης Σεπτεμβρίους, Αγίου Μελετίου και Ηπείρου.

Παρεμβάσεις για το ποδήλατο που προτείνονται στην περιοχή Πλ.Αττικής

7η Δημοτική Κοινότητα

Λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτου: Οδός Καλλιγά.

Λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας ποδηλάτου contra flow: Οδός Μομφεράτου. Θα είναι μονής κατεύθυνσης και η άλλη κατεύθυνση θα εξυπηρετείται από cycle street.

Συνύπαρξη ποδηλάτου και ι.χ. στην ίδια οδό (cycle street): Περιοχή Αργεντίνικης Δημοκρατίας. Μαυρομιχάλη, Ζωναρά, Διγενή Ακρίτα, Μομφεράτου.

Σημειώνεται ότι όλες οι δημοτικές κοινότητες έχουν συμφωνήσει με το προτεινόμενο σχέδιο με την εξαίρεση της 3ης, η οποία τον περασμένο Ιούλιο αποφάσισε ότι διαφωνεί. Βέβαια, για να εγκριθούν οι προτεινόμενες παρεμβάσεις θα πρέπει να εγκριθούν και από τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών αλλά και τον ΟΑΣΑ.

Τι παρεμβάσεις θα γίνουν

-Προέκταση πεζοδρομίων

-Τοποθέτηση πικτογράμματος με το σήμα ποδηλάτου ανά 15μ. ανά 4 μ. στις διασταυρώσεις

-Διαγράμμιση σε σχήμα τετραγώνου κόκκινου χρώματος (Cycle Box) στις διασταυρώσεις με φανάρια για την αναμονή των ποδηλάτων

-Τοποθέτηση πρόσθετου σηματοδότη για το ποδήλατο στα φανάρια. Η πράσινη ένδειξή του θα ανάβει 5 δευτερόλεπτα νωρίτερα για τα ποδήλατα σε σύγκριση με το πράσινο για τα οχήματα.