Κάθε μέρα σε όλον τον κόσμο χάνονται στους δρόμους 3.500 ζωές. Οι περισσότεροι είναι νέοι ηλικίας 15 έως 29 ετών, ενώ έως το 2030, εάν δεν ληφθούν μέτρα, πρώτη αιτία θανάτου παγκοσμίως θα είναι τα τροχαία δυστυχήματα! Η Ελλάδα, με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», συμμετέχει για πρώτη φορά στην παγκόσμια εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης #3500LIVES (3500 Ζωές) της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) και της Formula 1, η οποία αντιπροσωπεύει 245 λέσχες παγκοσμίως. Σκοπός της συγκεκριμένης εκστρατείας είναι να ευαισθητοποιήσει οδηγούς και πεζούς να εφαρμόζουν τους «χρυσούς κανόνες» για ασφαλείς μετακινήσεις.

Στην εκστρατεία αυτή μετέχουν αστέρια από τον κόσμο των σπορ και του θεάματος, μεταξύ των οποίων οι οδηγοί της Formula 1 Fernando Alonso, Felipe Massa και Nico Rosberg, καλλιτέχνες όπως οι Pharrell Williams και Michelle Yeoh και αθλητές όπως οι Antoine Griezman, Haile Gebrselassie, Rafael Nadal και Yohan Blake. Από ελληνικής πλευράς, το μανιφέστο της FIA για την Οδική Ασφάλεια υποστηρίζουν ο ηθοποιός Πασχάλης Τσαρούχας, η παραολυμπιονίκης Δήμητρα Κοροκίδα, η δημοσιογράφος Αντριάνα Παρασκευοπούλου και ο οδηγός καρτ Θωμάς Φώτης. «Κοινό σημείο των ελλήνων «πρεσβευτών» είναι η επιβίωσή τους έπειτα από κάποιο σοβαρό ατύχημα», ανέφερε στη χθεσινή παρουσίαση της εκστρατείας στην Ελλάδα η πρόεδρος του ΙΟΑΣ «Πάνος Μυλωνάς» Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά.

Στοιχίζουν ζωές. Οπως τονίστηκε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, μία από τις τρεις βασικές αιτίες θανάτου στον δρόμο (η πρώτη), μαζί με το αλκοόλ και τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας – κράνους, είναι η ταχύτητα. Εάν όλοι οι οδηγοί μείωναν τη μέση ταχύτητά τους μόλις κατά 5%, τα θανατηφόρα τροχαία συμβάντα θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 30%. Επίσης, οι πεζοί έχουν πιθανότητες 90% να επιβιώσουν έπειτα από σύγκρουση με όχημα που κινείται με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα, αλλά λιγότερο από 50% πιθανότητες επιβίωσης αν το όχημα κινείται με 45 χλμ./ώρα.

Ακόμα, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας είναι η δεύτερη αιτία θανάτου στους δρόμους μετά την ταχύτητα στις χώρες-μέλη της ΕΕ. Η χρήση ζώνης ασφαλείας μειώνει τον κίνδυνο θανατηφόρου τραυματισμού κατά 40%-50% στους μπροστινούς επιβάτες και κατά 25%-75% στους επιβάτες που κάθονται στα πίσω καθίσματα.

Επίσης, η σωστή χρήση κράνους μειώνει τον κίνδυνο θανάσιμου τραυματισμού κατά 40% και σοβαρού τραυματισμού κατά 70%. Στην Ελλάδα, οι θανάσιμοι τραυματισμοί από τροχαία δυστυχήματα με μοτοσικλέτες είναι πάνω από το διπλάσιο του ευρωπαϊκού μέσου όρου.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), 3.500 άνθρωποι σκοτώνονται κάθε μέρα στους δρόμους παγκοσμίως, εκ των οποίων τα 500 είναι παιδιά. Συνολικά, πάνω από 1,25 εκατ. άνθρωποι στον κόσμο πεθαίνουν κάθε χρόνο εξαιτίας τροχαίων δυστυχημάτων, με τους αφρικανικούς δρόμους να παραμένουν οι πιο επικίνδυνοι. Ο αριθμός των νεκρών από τα τροχαία παραμένει σταθερός από το 2007, παρά την αύξηση του πληθυσμού και του αριθμού των οχημάτων στον κόσμο, επισημαίνει ο ΠΟΥ, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι η Αφρική έχει τον μεγαλύτερο αριθμό νεκρών από τροχαία. Σε αυτή την περιοχή του κόσμου, ο αριθμός των νεκρών είναι ο πιο υψηλός στον κόσμο, 26,6 κάτοικοι ανά 100.000, σε σύγκριση με 9,3 κατοίκους ανά 100.000 στην Ευρώπη, η οποία βρίσκεται στην άλλη άκρη της κλίμακας.