«Μια μικρή δόση ειλικρίνειας είναι επικίνδυνη. Σε μεγάλες δόσεις γίνεται θανατηφόρα». Η γνωστή ατάκα του Οσκαρ Ουάιλντ ταιριάζει πολύ στην τελευταία περιπέτεια της Wall Street. Οι μεγάλοι επενδυτές τη συζητάνε ακόμα, περίπου σαν την ημέρα που άλλαξε την παγκόσμια οικονομία.

Τι συνέβη: όλα ξεκίνησαν από ένα tweet, στις 21 Φεβρουαρίου, στο οποίο μια εικοσάχρονη, η Κάιλι Τζένερ, ανακοίνωσε ότι δεν χρησιμοποιεί πια τη δωρεάν εφαρμογή ανταλλαγής φωτογραφιών και βίντεο Snapchat. Εγραψε για την ακρίβεια: «Υπάρχουν και άλλοι που δεν ανοίγουν το Snapchat πια; Ή είμαι μόνο εγώ;… αυτό είναι τόσο λυπηρό».

Μέσα σε λίγες ώρες, η μετοχή της αμερικανικής μητρικής τής Snapchat έχασε 6% της αξίας της, δηλαδή πάνω από 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια από την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας. Ενα μικρό τσουνάμι εξαιτίας μιας μεγάλης δόσης ειλικρίνειας, αφέλειας ή όπως αλλιώς θέλετε πείτε το. Αυτή η εξέλιξη, όμως, έχει μια εξήγηση.

Μπορεί να μην την ξέρουμε όλοι καλά, αλλά η Κάιλι Τζένερ δεν είναι άγνωστη στο νεανικό κοινό. Ψάχνοντας λοιπόν, βρήκαμε ότι από τα 10 της χρόνια εκθέτει τη ζωή της (και την οικογένειά της) σε μια γνωστή αμερικανική τηλεοπτική σειρά, των Kardashians, και στα κοινωνικά δίκτυα. Εχει μάλιστα τεράστια επιρροή, με τους 24,5 εκατομμύρια ακολούθους της στο twitter (σ.σ.: για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, ο Τραμπ έχει 48,3 εκατομμύρια).

Οταν ανακάλυψε την αναταραχή που προκάλεσε στο χρηματιστήριο, η Κάιλι Τζένερ έγραψε ένα απολογητικό tweet, ωστόσο το κακό είχε γίνει. Διότι το Snapchat χρησιμοποιείται από το 78% των νεαρών Αμερικανών (18-24 χρόνων) σύμφωνα με το Pew Research Center και χάρη στην εφαρμογή αυτή η Τζένερ μπόρεσε να μετατρέψει την εικόνα της σε επιχείρηση. Το περιοδικό «Forbes» εκτιμά την περιουσία της στα 41 εκατομμύρια ευρώ. Είναι η πιο νέα της λίστας των πλουσίων του κόσμου.

Το συμπέρασμα απ’ όλα τα παραπάνω; Οπως θα αντιληφθούμε με καθυστέρηση στην Ελλάδα, περάσαμε πλέον στα χρηματοοικονομικά της εντύπωσης. Για να επηρεάσει κανείς τις αγορές, πρέπει να τραβήξει την προσοχή. Μια μορφή του «ψυχικού καπιταλισμού» του καθηγητή Georg Franck. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Οτι στην ουσία οι μεγάλες καταναλωτικές εταιρείες αγοράζοντας διαφήμιση στην τηλεόραση ή στα ριάλιτι αγοράζουν λίγο χώρο από τον εγκέφαλό μας. Αν το καλοσκεφτείτε, αυτό ισχύει και στην πολιτική. Με τα άμεσα ή έμμεσα μηνύματα που διαχέονται, «φανερά» ή «κρυφά» μέσω των κλασικών μέσων επικοινωνίας και κυρίως των μέσων κοινωνικής δικτύωσης…