Καινούργιο κινητό ή ταξιδάκι; Περισσότερα ρούχα ή έξοδοι με τα φιλαράκια; Home cinema ή μαθήματα κατάδυσης;

Σε προσωπικό επίπεδο, η βαρύτητα κάθε διλήμματος είναι διαφορετική, αλλά όλα έχουν κάτι κοινό: στην πράξη, καλούμαστε να αποφασίσουμε μεταξύ ενός υλικού αντικειμένου και μιας εμπειρίας. Τι διαλέγουμε συνήθως όταν αποφασίζουμε να επιβραβεύσουμε τον εαυτό μας;

Στην εποχή της κατανάλωσης όλες οι επιρροές γύρω μας προσπαθούν να μας πείσουν ότι θα είμαστε πιο καλά αν έχουμε το τέλειο αυτοκίνητο, τηλεόραση, ρούχα κ.λπ. και εύκολα υποθέτουμε ότι αν αγοράσουμε το αντικείμενο της επιθυμίας μας θα νιώσουμε ευτυχισμένοι.

Πράγματι, μπορεί αυτό να ανεβάζει την ψυχολογία μας, έχουμε όμως παρατηρήσει σε πόσο χρόνο ξαναγυρίζει στην αρχική της θέση ισορροπίας; Και από την άλλη πλευρά, πόσο καιρό έπειτα από ένα συμβάν η εμπειρία του συνεχίζει να παρέχει χαρά μέσα από μνήμες; Ερευνες, πάντως, έχουν δείξει πως όσοι επενδύουν περισσότερα στις εμπειρίες δηλώνουν στο τέλος πιο χαρούμενοι.

Είναι άλλωστε πιθανό να έχουμε παρατηρήσει ότι ο ενθουσιασμός από την απόκτηση ενός υλικού αγαθού ξεθυμαίνει γρήγορα, επειδή το συνηθίζουμε ή ο πήχης των επιθυμιών ανεβαίνει στο επόμενο σκαλοπάτι.

Η προσμονή ή ανάμνηση μιας θετικής εμπειρίας ωστόσο παρατείνει την ευχάριστη έξαψη και τη γεύση χαράς, ενώ δίνει και μια αίσθηση πληρότητας, αφού μας κάνει πιο κοινωνικούς. Μπορεί ένα καινούργιο τάμπλετ να μας βγάλει από το καβούκι μας ή να μας κάνει να νιώσουμε ζωντανοί;

Φυσικά κάποια αντικείμενα κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη ή πιο όμορφη, αλλά κι αυτό δεν μεταφράζεται σε εμπειρία από τη χρήση τους; Η απόφαση κάθε φορά μπορεί να κλίνει στη μία ή την άλλη πλευρά ανάλογα με τις ανάγκες, τις αξίες και ό,τι έχει σημασία για εμάς εκείνη τη στιγμή.

Αντικείμενα ή βιώματα πάντως, το σίγουρο είναι ότι δεν είμαστε αυτά που κατέχουμε, ενώ οι εμπειρίες είναι μέρος της ταυτότητάς μας.

Η Δέσποινα Δασενάκη είναι life coach, e-mail ddasenaki@hotmail.com