Ο Μαραθώνιος Αθήνας – Ο Αυθεντικός αποτελεί το κορυφαίο μαζικό γεγονός της χώρας που προσελκύει κάθε χρόνο όλο και περισσότερους δρομείς και απλούς πολίτες από όλη την Ελλάδα και τον κόσμο. Διοργανώνεται κάθε δεύτερη Κυριακή του Νοεμβρίου και αποτελεί, εκτός από μεγάλο αθλητικό γεγονός που αποδεδειγμένα ενισχύει την προβολή και θετική εικόνα της χώρας, ένα διεθνές τουριστικό γεγονός της πόλης με αναμφισβήτητη αξία και εκπληκτικά απτά οικονομικά αποτελέσματα.

Μέσα σε 10 χρόνια, με μακρόχρονο σχεδιασμό και συγκεκριμένες στρατηγικές κινήσεις η αρχαιότερη αθλητική Ομοσπονδία της χώρας που φέτος κλείνει 120 χρόνια ζωής, ο ΣΕΓΑΣ έφθασε τον Μαραθώνιο της Αθήνας στην κορυφή των γεγονότων της χώρας μας, στους 25 μεγαλύτερους μαραθωνίους του κόσμου με βάση τη συμμετοχή και στη δεκάδα των διεθνών μαραθωνίων που είναι must για εκατομμύρια δρομείς από όλο τον κόσμο, λάτρεις του πιο σημαντικού αγωνίσματος των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ο Μαραθώνιος της Αθήνας είναι μοναδικός γιατί λαμβάνει χώρα πάνω στην αυθεντική ιστορική ολυμπιακή μαραθώνια διαδρομή, δηλαδή εκείνη που διήνυσε ο αρχαίος αθηναίος οπλίτης ημεροδρόμος το 490 π.Χ. και ο πρώτος μαραθωνοδρόμος χρυσός ολυμπιονίκης Σπύρος Λούης το 1896. Μάλιστα, η διοργάνωση του 2016 συνέπεσε με τη σημαντική ιστορική επέτειο των 120 χρόνων από την πρώτη διοργάνωση μαραθώνιου δρόμου στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 στην Αθήνα.

Ο Αυθεντικός Μαραθώνιος με τη σημερινή μορφή του διεξάγεται συνεχώς από το 1983 και είναι πάντα αφιερωμένος στον Γρηγόρη Λαμπράκη, τον ειρηνιστή και βαλκανιονίκη του στίβου. Φέτος θα πραγματοποιηθεί για 35η συνεχή χρονιά. Το 2001 με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες άρχισε να παίρνει τα επάνω του και από το 2006, με την αξιοποίηση της εμπειρίας του Αθήνα 2004 και την αλλαγή στρατηγικής, εκτοξεύθηκε στην κορυφή των ελληνικών και διεθνών γεγονότων. Με όπλο την αυθεντική διαδρομή, ο ΣΕΓΑΣ έκανε και κάνει τα πάντα για να αναδείξει αυτή τη μοναδικότητα, έχοντας τη στρατηγική ότι «εδώ στην Ελλάδα γεννήθηκε το αγώνισμα και εδώ πρέπει να είναι το κέντρο του διεθνούς μαραθώνιου κινήματος».

Η δημιουργία νέων θεσμών προς αυτή την κατεύθυνση από το 2007, η στενή στρατηγική συνεργασία με την Παγκόσμια Ενωση Μαραθωνίων (AIMS) από το 2011 και η μετονομασία του Κλασικού Μαραθωνίου σε Μαραθώνιο Αθήνας – Ο Αυθεντικός από το 2014 προκειμένου να προβάλει τη μοναδικότητά του, ήταν οι κεντρικοί πυλώνες της διεθνούς εικόνας του Μαραθωνίου της Αθήνας.

Στο αγωνιστικό κομμάτι, συμπεριλαμβανομένων των πέντε – έξι αγώνων παιδιών κατά μήκος της μαραθώνιας διαδρομής, ο Μαραθώνιος της Αθήνας έχει στο πρόγραμμά του 13 αγώνες μέσα σε μία ημέρα. Από αυτούς, οι επτά τερματίζουν μέσα στο Παναθηναϊκό Στάδιο:

– Μαραθώνιος Δρόμος (42.195 μ.)

–Αγώνας Δρόμου 10 χλμ.

–Αγώνας Δρόμου 5 χλμ. Πρωί

– Αγώνας Δρόμου 5 χλμ. Απόγευμα

– Ομαδικός Αγώνας Δρόμου 3 χλμ. για ομάδες δρομέων από το Run Greece

– Αγώνας Παιδιών 1000 μ.

– Αγώνας Αθλητών Special Olympics 1000 μ.

Παράλληλα, η διοργάνωση του Αυθεντικού Μαραθωνίου περιλαμβάνει μία σειρά από παράλληλες εκδηλώσεις, που διαρκούν τέσσερις ημέρες:

– Η τριήμερη ERGO Marathon EXPO για την Υγεία, τον Αθλητισμό και τον Τουρισμό.

– Η ετήσια Βράβευση των Καλυτέρων Μαραθωνοδρόμων του Κόσμου της AIMS.

– Το ετήσιο διεθνές Συμπόσιο για τον Μαραθώνιο της AIMS.

– Η τελετή έναρξης στον Τύμβο του Μαραθώνα.

– Η Αφή της Φλόγας του Μαραθωνίου στον Τύμβο του Μαραθώνα και Λαμπαδηδρομία.

– Το Χωριό των Χορηγών απέναντι από το Παναθηναϊκό Στάδιο.

Για την υλοποίηση όλων των εκδηλώσεων, γίνεται χρήση τεσσάρων ιστορικών εγκαταστάσεων: η Ιστορική Αφετηρία του Μαραθωνίου, στον Μαραθώνα, ο αρχαιολογικός χώρος του Τύμβου Μαραθώνα, το Παναθηναϊκό Στάδιο, το προαύλιο του Ζαππείου Μεγάρου.

Δρομείς και θεατές απολαμβάνουν κάθε χρόνο την αυθεντική εμπειρία, τόσο την ημέρα του Αγώνα όσο και κατά τη διάρκεια των παράλληλων δράσεων. Σεβόμενος τις ανάγκες του κοινού του, ο ΣΕΓΑΣ παρέχει μία σειρά από υπηρεσίες για να κάνει την εμπειρία του αξέχαστη.

Marathon shop: αυθεντικά αναμνηστικά του Μαραθωνίου Αθήνας.

Marathon photos: προσωπικές φωτογραφίες και πιστοποιητικά στους συμμετέχοντες.

Χάραξη μεταλλίου: προσωπική χάραξη του μεταλλίου με τον χρόνο επίδοσης και το ονοματεπώνυμο των δρομέων.

n Εξυπηρέτηση δρομέων: διαρκής και προσωπική υποστήριξη δρομέων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τον αγώνα (ηλεκτρονική χρονομέτρηση, υγρά, τρόφιμα, ιατρική υποστήριξη, ασφάλιση, ονομαστικός αριθμός συμμετοχής, αναμνηστικό τισέρτ, δωρεάν ΜΜΜ, εκπτώσεις για μουσεία κ.λπ.).

Πρόγραμμα προνομιακής φιλοξενίας: πρόγραμμα με προνόμια φιλοξενίας που απευθύνεται κυρίως σε δρομείς του εξωτερικού.

Πέρα από το καθαρά αγωνιστικό κομμάτι, ο Μαραθώνιος Αθήνας είναι μια γιορτή στην οποία συμμετέχουν πάνω από 3.000 εθελοντές, που με τον δικό τους τρόπο παρέχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και ενθαρρύνουν τους δρομείς. Τα σημαντικά βήματα προόδου σε όλους τους τομείς της διοργάνωσης αναγνωρίζονται τόσο στην Ελλάδα, από πολλούς δημόσιους φορείς με προεξάρχοντες την Περιφέρεια Αττικής (ο μεγαλύτερος υποστηρικτής του Μαραθωνίου Αθήνας και συνδιοργανωτής) και τον ΕΟΤ (ο βασικός πυλώνας της διεθνούς προβολής του Αυθεντικού Μαραθωνίου), όσο και στο εξωτερικό από τους διεθνείς σχετικούς αθλητικούς οργανισμούς όπως η IAAF (Παγκόσμια Ομοσπονδία Στίβου) και η AIMS (Παγκόσμια Ενωση Μαραθωνίων Δρόμων), καθώς και από όλους τους δρομείς στην Ελλάδα και παγκοσμίως. Ετσι, οι δρομείς στους διάφορους αγώνες της διοργάνωσης αυξάνονται ραγδαία και σταθερά και από τους 4.200 δρομείς του 2006, ο Αυθεντικός Μαραθώνιος έφθασε τους 48.000 το 2016, ενώ ο εκτιμώμενος αριθμός δρομέων για το 2017 είναι οι 52.000 συμμετοχές!

Με βάση αυτή τη συμμετοχή, η συνολική άμεση οικονομική επίδραση των ξένων και ελλήνων επισκεπτών στην οικονομία της χώρας και ιδιαίτερα του Νομού Αττικής είναι τεράστια. Από το 2010 και ύστερα το συνάλλαγμα που φέρνει κάθε χρόνο ο Μαραθώνιος ξεπερνά τα 10.000.000 ευρώ. Γενικότερα, από τις έρευνες του ΣΕΓΑΣ τα τελευταία χρόνια προκύπτει ότι για κάθε ένα ευρώ που δαπανά/επενδύει το ελληνικό κράτος (2009: 140.000 ευρώ, 2010: 190.000 ευρώ, 2013: 180.000 ευρώ, 2016: 250.000 ευρώ) για τη διοργάνωση του Μαραθωνίου Αθήνας, ο θεσμός επιστρέφει στην οικονομία της χώρας από 20 έως 30 ευρώ, χωρίς να προσμετράται η έμμεση οικονομική επίδραση της διοργάνωσης.

Αξίζει επίσης να τονιστεί πως η αύξηση στις συμμετοχές του Μαραθωνίου έχει θετικό αντίκτυπο και στη «δέσμευση» του κοινού αυτού (το engagement) μέσω των διαδικτυακών πλατφορμών της διοργάνωσης. Το επίσημο website της διοργάνωσης (www.athensauthenticmarathon.gr) έχει πάνω από 300.000 μοναδικούς χρήστες ετησίως, με τις προβολές των σελίδων του να αγγίζουν τα δύο εκατομμύρια. Παράλληλα, το 2016 έγινε το λανσάρισμα της επίσημης mobile εφαρμογής του Μαραθωνίου Αθήνας με πάνω από 20.000 μοναδικούς χρήστες να συνδέονται σε διάστημα μόλις τριών ημερών. Στο πλαίσιο αυτό, έχει παρατηρηθεί και η σχετική ανάπτυξη στο κομμάτι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Εντυπωσιακή είναι και η κοινωνική συμβολή του Μαραθωνίου Αθήνας μέσα από το Πρόγραμμα Κοινωνικής Ευθύνης του ΣΕΓΑΣ, το οποίο απευθύνεται σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν τον ίδιο τον αγώνα, τόσο ως μέσο για την ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινού αναφορικά με τους σκοπούς και το έργο τους όσο και ως πλατφόρμα συγκέντρωσης χρημάτων και πόρων για την υλοποίηση των στόχων τους. Μόνο για το 2016 το κοινωνικό αποτύπωμα της διοργάνωσης έφτασε τα 3.500.000 ευρώ!

Ο Μαραθώνιος Αθήνας μπορεί δικαιωματικά να βραβεύτηκε ως το Γεγονός της Χρονιάς και να είναι η κορυφαία αθλητική –και όχι μόνο –διοργάνωση της χώρας μας, αλλά ο μακροπρόθεσμος στόχος του ΣΕΓΑΣ για το εθνικό μας γεγονός παραμένει η ουσιαστική καταξίωσή του στην κορυφή του κόσμου.