Τον Νοέμβριο του 2009 ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου είχε ανακοινώσει σχεδόν μονολεκτικά το τέλος των κινήτρων απόσυρσης ΙΧ. Το 2010 το μέτρο επανήλθε και με διαρκείς παρατάσεις συντηρείται έως σήμερα, δίνοντας το φιλί της ζωής σε μια αγορά η οποία γνώρισε κάθετη πτώση στα χρόνια του Μνημονίου.

Με βάση τις χθεσινές εξαγγελίες του υπουργείου Οικονομικών, τα κίνητρα απόσυρσης μετρούν τις τελευταίες εβδομάδες ζωής τους, καθώς σχεδιάζεται να καταργηθούν και να παραχωρήσουν τη θέση τους σε ένα νέο σύστημα, το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα χαμηλής τιμής αγοράς.

Πρακτικά, η ενίσχυση για την αντικατάσταση των παλαιών ΙΧ θα ισχύσει μόνο για όσους αγοράζουν φθηνά αυτοκίνητα, μέσω των αλλαγών στη φορολογία. Εναλλακτικά, το πιθανό όφελος αγοράς νέου φθηνού ΙΧ ενδέχεται να συνδεθεί και με το ύψος του δηλωθέντος εισοδήματος του υποψήφιου αγοραστή.

Χωρίς κίνητρα απόσυρσης για όλους, όσοι κατέχουν –λόγω οικονομικής αδυναμίας να τα αντικαταστήσουν –παλαιά αυτοκίνητα ηλικίας άνω των 20 ετών, σύντομα θα βρεθούν αντιμέτωποι και με μία νέα επιβάρυνση. Το τέλος περιβάλλοντος είναι προ των πυλών και παρ’ ότι ουδείς είναι έτοιμος να προσδιορίσει το ύψος του, ούτε το υπουργείο Οικονομικών ούτε το υπουργείο Περιβάλλοντος, θεωρείται πως θα αποτελεί σοβαρό αντικίνητρο για τη διατήρηση σε κυκλοφορία παλαιών αυτοκινήτων.

Τον δρόμο για την καθιέρωση τέλους περιβάλλοντος είχε ανοίξει προ μηνός ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Ι. Τσιρώνης. Αναδεικνύοντας το ζήτημα της ρύπανσης από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, οι δηλώσεις του έδωσαν αφορμή για σενάρια φορολόγησης των ντιζελοκίνητων. Στη συνέχεια βέβαια, ο κ. Τσιρώνης διέψευσε κατηγορηματικά οποιαδήποτε πληροφορία για νέο φόρο ή τέλος στα πετρελαιοκίνητα.