Ολο και πιο έντονος γίνεται ο ανταγωνισμός στο λιανεμπόριο τροφίμων. Η ανακοίνωση της συμφωνίας εξαγοράς των ελληνικών δραστηριοτήτων της αλυσίδας Βερόπουλος από τον όμιλο Σκλαβενίτη φέρνει νέες αλλαγές στον χάρτη των σουπερμάρκετ και στον συσχετισμό δυνάμεων του κλάδου, ο οποίος δεν έχει μείνει ανεπηρέαστος από την παρατεταμένη οικονομική ύφεση και είδε κέρδη και πωλήσεις να περιορίζονται. Ενδεικτικό είναι ότι το διάστημα 2011 – 2014 ο μέσος ετήσιος ρυθμός μείωσης των πωλήσεων έφτασε το 3,7% με τις συνολικές πωλήσεις να διαμορφώνονται στα 11 δισ. ευρώ.

Οι κυριότερες επιπτώσεις της κρίσης που αποτυπώνονται στην αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς και στη μείωση της αξίας του μέσου καλαθιού αγορών των νοικοκυριών, οδήγησαν σε μειώσεις της κερδοφορίας και των πωλήσεων αρκετών αλυσίδων και ανάγκασαν την τελευταία τριετία μικρές αλλά και μεγαλύτερες επιχειρήσεις να αλλάξουν χέρια.

ΠΩΣ ΨΩΝΙΖΟΥΝ. Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ICAP GROUP ΑΕ, οι καταναλωτές έχουν ελαχιστοποιήσει τις παρορμητικές αγορές τους και συγκρίνουν τις τιμές των προϊόντων στα καταστήματα αναζητώντας το βέλτιστο συνδυασμό κόστους και αξίας. Η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών για τα προϊόντα των σουπερμάρκετ εκτιμάται στα 262 ευρώ το 2014, μειωμένη κατά 9,7% σε σχέση με το 2013 και κατά 21,1% σε σύγκριση με το 2012, σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Οπως επισημαίνει και η ICAP, η μείωση των πωλήσεων αλλά και o ανταγωνισμός που οξύνεται ωθούν τις εταιρείες να αναζητούν συνεχώς νέες στρατηγικές ανάπτυξης ακόμη και επιβίωσης, ενώ ο αριθμός των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται παραμένει μεγάλος.

Σε πρωτογενή έρευνα που διενεργήθηκε από την ICAP, ζητήθηκε από τις εταιρείες του κλάδου και από στελέχη των ομίλων να κατατάξουν με φθίνουσα σειρά σημαντικότητας τις κυριότερες στρατηγικές κινήσεις που θεωρούν ότι πρέπει να ακολουθήσουν για την ανάπτυξή τους ή ακόμη και για τη διατήρηση της θέσης τους στην αγορά. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η μείωση του λειτουργικού κόστους, ο εξορθολογισμός του δικτύου καταστημάτων, η διαμόρφωση ευέλικτης τιμολογιακής πολιτικής, η ένταξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε ομίλους κοινών αγορών και η γεωγραφική επέκταση του αριθμού των καταστημάτων, θεωρούνται οι κυριότεροι τομείς στους οποίους οι επιχειρήσεις εστιάζουν τις στρατηγικές τους κινήσεις για την ενίσχυση της θέσης τους στην αγορά το επόμενο διάστημα.