Μία αναφορά του υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων Αριστείδη Μπαλτά, κατά τη χθεσινή συνάντηση με τους διαπιστευμένους συντάκτες, ήταν αρκετή για να προκληθεί νέο θρίλερ στο Εθνικό Θέατρο. «Ως προς το πρόβλημα με τους εποπτευόμενους οργανισμούς οι διοικήσεις των οποίων –παρά και τα ειωθότα –αρνούνται να υποβάλουν τις παραιτήσεις τους, αντιμετωπίζεται νομοθετικά με τροπολογία που θα ενταχθεί στο λεγόμενο νομοσχέδιο Κοντονή» δήλωσε ο κ. Μπαλτάς, παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη. «Σύμφωνα με αυτή, λήγουν αζημίως οι θητείες των διοικήσεωνόλων των εποπτευόμενων οργανισμών και, άρα, απελευθερώνεται η πολιτική ηγεσία, είτε να διορίσει ενδεχομένως τους ίδιους είτε να αλλάξει τις ηγεσίες».

Η τοποθέτηση ότι ουσιαστικά προωθείται τροπολογία για να παυθούν οι διευθυντές σε 300 εποπτευόμενους φορείς του Παιδείας και 200 του Πολιτισμού –χωρίς μάλιστα αποζημίωση –προκάλεσε νέες απορίες, καθώς στους παρόντες συντάκτες κατέστη σαφές πως η συγκεκριμένη κίνηση αφορά και το Εθνικό.

«Είναι μια τροπολογία που δίνει τη δυνατότητα αλλαγής αν και εφόσον χρειαστεί» σχολίαζαν κύκλοι από το υπουργείο Πολιτισμού, επιχειρώντας να την αποσυνδέσουν από το θέμα Χατζάκη για τρεις λόγους. Πρώτον, διότι θα χρειαστεί εύλογο χρονικό διάστημα για να φτάσει η τροπολογία στη Βουλή. Δεύτερον, επειδή ουδείς μπορεί να εγγυηθεί την ψήφισή της. Και τρίτον, επειδή «ο Σωτήρης Χατζάκης εγκαλείται για πολύ συγκεκριμένες παρατυπίες του ιδρυτικού νόμου του Εθνικού Θεάτρου». Σύμφωνα με τους ίδιους, η απομάκρυνση του τελευταίου είναι θέμα ημερών. Τουλάχιστον αυτό άφησε να εννοηθεί ο Ν. Ξυδάκης χθες, όταν ρωτήθηκε από «ΤΑ ΝΕΑ» σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού. «Εντός των ημερών ολοκληρώνεται η νόμιμη διαδικασία και η πλήρης εφαρμογή όλων των νόμων» ήταν η απάντηση του αναπληρωτή υπουργού.

ΡΟΥΚΕΤΑ ΧΑΤΖΑΚΗ. Στις ειδήσεις που κυκλοφόρησαν ο Σωτήρης Χατζάκης απάντησε γραπτώς: «Ανάμεσα στις «σαρωτικές αλλαγές στην εκπαίδευση, μέτρα για τον πολιτισμό και τον αθλητισμό» όπως ανακοινώθηκαν από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων, περιλαμβάνεται και τροπολογία με την οποία λήγουν οι θητείες όλων των επικεφαλής των περίπου 500 οργανισμών που εποπτεύονται από το υπουργείο (Εθνικό Θέατρο κ.λπ.). Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού απέτυχε καταφανώς να απαξιώσει το έργο μου στο Εθνικό Θέατρο και να θίξει την τιμή και την υπόληψή μου, με αβάσιμες κατηγορίες, ψευδέστατους ισχυρισμούς και τη διασπορά φημών. Γι’ αυτό και προωθεί αυτήν την τροπολογία. Ενα έχω να δηλώσω. Μετά την κακοήθεια έρχεται η χλεύη. Αυτά σίγουρα δεν συνιστούν Αριστερά. Προφανώς δεν ασχολείται με την αποτροπή πωλήσεων πολύτιμων αγαθών της πολιτισμικής μας κληρονομιάς σε ιδιωτικούς πλειστηριασμούς. Ασχολείται αποκλειστικά με την παράνομη και απαράδεκτη δίωξή μου. Θα λογοδοτήσει. Και στον λαό που αγαπά το Εθνικό Θέατρο. Και στη Δικαιοσύνη. Προσωπικά, ο ίδιος». Με την τελευταία επισήμανση υπενθύμιζε την πρόσφατη πρόθεσή του να συνεχίσει τη σύγκρουση με τον υπουργό στα δικαστήρια.

ΑΥΞΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ. Τα πάνω-κάτω δεν θα έρθουν μόνο στο Εθνικό Θέατρο, αλλά και σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία. Οπως φαίνεται, εντός των ημερών αυξάνονονται οι τιμές των εισιτηρίων, ώστε να ευθυγραμμιστούν με εκείνες στην Ευρώπη επειδή «είναι κακό να προσφέρουμε τζάμπα Ελλάδα» –όπως είπε ο Ν. Ξυδάκης –αλλά και επειδή στη λίστα Βαρουφάκη γινόταν λόγος για αύξηση εσόδων έως και 10 εκατ. ευρώ από την αλλαγή τιμολογιακής πολιτικής.

Καθιερώνεται επίσης ηλεκτρονικό εισιτήριο στην Ακρόπολη και στους χώρους που εντάσσονται στο ενιαίο εισιτήριό της (Αρχαία και Ρωμαϊκή Αγορά, Ολυμπιείο, Βιβλιοθήκη Αδριανού, Κεραμεικός, Νότια Κλιτύς) έως τα τέλη Ιουνίου για να αποφεύγονται οι ουρές στα εκδοτήρια καθώς θα είναι εφικτή και η έκδοση μέσω Διαδικτύου. Εως τον Αύγουστο, το πρόγραμμα αναμένεται να επεκταθεί –έστω και με φορητές συσκευές ελέγχου –σε 13 ακόμη χώρους όπως η Κνωσός, η Λίνδος, οι Δελφοί, οι Μυκήνες, η Ολυμπία, η Επίδαυρος, οι Αιγές, το Παλάτι Μεγάλου Μαγίστρου, το Ασκληπιείο Κω και τα μουσεία Εθνικό Αρχαιολογικό, Βυζαντινού Πολιτισμού, Ηρακλείου και Χανίων. Πρόγραμμα που εκτιμάται ότι θα κοστίσει περί τις 500.000 ευρώ.

Αγώνας δρόμου θα γίνει για να μην είναι άδεια τα ράφια των πωλητηρίων, με αντικείμενα μάλιστα που θα σχετίζονται με τον κάθε χώρο. Παράλληλα γίνεται προσπάθεια να βγουν στην αγορά φθηνά και ποιοτικά είδη όπως τετράδια, μολύβια και πάνινες τσάντες, αλλά και για την έναρξη λειτουργίας διαδικτυακού καταστήματος , ενώ στα υπάρχοντα πωλητήρια θα ληφθεί πρόνοια να γίνονται δεκτές πιστωτικές κάρτες. Κινήσεις που σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού εκτιμάται ότι θα φέρουν αύξηση στον τζίρο του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ) της τάξης του 20%.

ΑΣΑΦΕΣ ΜΠΑΤΖΕΤ. Την ώρα όμως που το υπουργείο Πολιτισμού επιχειρεί να ανανεώσει τη «βαριά απαρχαιωμένη μηχανή που καίει κάρβουνο», την «χρυσοτόκο όρνιθα που δεν θέλουμε να της δώσουμε αντισυλληπτικό», δηλαδή το ΤΑΠ, η νέα πρόεδρός του Ασπασία Λούβη δεν έκρυψε το γεγονός ότι δεν είναι σαφής ο προϋπολογισμός του Ταμείου καθώς είναι διάσπαρτος σε διάφορους κωδικούς, το λογιστήριο που εισπράττει 50 εκατ. ευρώ ετησίως δεν διαθέτει λογιστή, μόνο σε δύο υπολογιστές είναι εγκατεστημένο το πρόγραμμα Excel, ενώ σε ολόκληρη την υπηρεσία υπάρχει μόνο ένας υπάλληλος ειδικός σε θέματα πληροφορικής, καθώς από τους 200 υπαλλήλους του οι 100 βρίσκονται στη διάθεση άλλων υπηρεσιών του υπουργείο Πολιτισμού.

Και ενώ τα σχέδια για αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων προς εξομοίωση με τα ευρωπαϊκά πρότυπα είναι έτοιμα, οι υπηρεσίες που προσφέρονται στους επισκέπτες δεν φαίνεται να είναι αναλόγου επιπέδου, δεδομένου ότι εξακολουθούν να υπάρχουν κενά στη φύλαξη και στην καθαριότητα, όχι μόνο λόγω του διευρυμένου ωραρίου, κάτι που εκτιμάται ότι θα λυθεί με την πρόσληψη ακόμη 720 έκτακτων υπαλλήλων.

«Σκουριασμένη τσάπα»

Μελλοντικά δεν αποκλείεται η παραγωγή των αντιγράφων (φωτογραφία) με τη σφραγίδα του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων –το οποίο ο Νίκος Ξυδάκης χαρακτήρισε «σκουριασμένη τσάπα» και «αραμπά» –να γίνεται βάσει ψηφιακού πατενταρισμένου μοντέλου που θα μπορούσε να παραχωρηθεί και σε συνεταιριστικές επιχειρήσεις ανέργων.