Η επανεκκίνηση των ελληνορωσικών σχέσεων «έπειτα από μία περίοδο νηνεμίας και ύφεσης» δεν είχε μόνο ουσία –για παράδειγμα, ρωσικό ενδιαφέρον για ιδιωτικοποιήσεις λιμανιών και σιδηροδρόμων –αλλά και πολλούς συμβολισμούς με σημαντικότερο εκείνον που δείχνει πως η Ελλάδα αναζητεί τη λύση του προβλήματος της χρηματοδότησής της μέσα από την ευρωζώνη και το θεσμικό της πλαίσιο χωρίς ωστόσο να παρακάμπτει το δικαίωμά της να κάνει ενεργή εξωτερική πολιτική.
Και ειδικά η νέα ελληνική κυβέρνηση επανέλαβε διά του Πρωθυπουργού ότι σεβόμενη απολύτως τις συμφωνίες και τους ευρωπαϊκούς κανόνες θα αναζητήσει συνεργασίες και με τη Ρωσία. «Να το ξεκαθαρίσουμε αυτό» είπε ο Αλέξης Τσίπρας και, αφήνοντας αιχμές προς τη γερμανική πλευρά, σημείωσε: «Δεν μπορεί κάποιες χώρες να έχουν ενεργειακούς προσανατολισμούς και κάποιες όχι».
Ο δε ρώσος πρόεδρος επαυξάνοντας είπε για τη διεύρυνση της συνεργασίας των δύο χωρών πως «κάθε χώρα έχει δικαίωμα να κοιτάζει τα συμφέροντά της», επομένως δεν μπορούν κάποιοι «να θέλουν να την έχουν δεμένη χειροπόδαρα».
Ο ίδιος παράγοντας σχολίαζε ότι η χώρα μας θα επιδιώξει λύση στο ζήτημα του χρέους αλλά και της οικονομικής ασφυξίας μέσα από τη συμμετοχή της στην ευρωζώνη και όχι υποβάλλοντας αιτήματα δανεισμού σε άλλες χώρες όπως η Ρωσία.
Πιο λακωνικός ο Πούτιν σχολίασε: «Δεν ετέθη αίτημα για οποιαδήποτε βοήθεια». Πάντως ο Αλέξης Τσίπρας μέσα από το Κρεμλίνο όταν ρωτήθηκε «αν θα μάς πετάξουν οι δανειστές από τη βάρκα», επέλεξε να στείλει και νέα μηνύματα: «Σ’ αυτό το καράβι είμαστε συνεπιβάτες και κανείς δεν έχει το δικαίωμα να μάς θεωρεί λαθρεπιβάτες. Ούτε κάποιοι μπορούν να ταξιδεύουν πρώτη θέση και άλλοι κατάστρωμα. Αν αρχίσει να ρίχνει ο ένας τον άλλον στη θάλασσα, το καράβι θα πέσει στα βράχια».
Σε ό,τι αφορά πάντως το θέμα της χρηματοδότησης ο Βλαντίμιρ Πούτιν υπονόησε μέσα από τις απαντήσεις του πως εάν η Ελλάδα το αποφάσιζε –προφανώς εάν θεωρητικώς το επέλεγε –να αντικαταστήσει τη συνεργασία της με τη Ρωσία «θα το χαιρετίζαμε και θα διευρύναμε τη συνεργασία στον τομέα της οικονομίας».
Η λειτουργία του αγωγού προβλέπεται να αρχίσει την 1/1/2019 και θα αποφέρει ετήσιο κέρδος πάνω από 500 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή του θα κοστίσει περισσότερα από 2 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Στο τραπέζι των συνομιλιών συμμετείχε επίσης και ο υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ ο οποίος συνυπέγραψε με τον έλληνα ομόλογό του Νίκο Κοτζιά κοινό πρόγραμμα δράσης των δύο χωρών για το 2016 που είναι Ετος Ρωσίας για την Ελλάδα και Ετος Ελλάδας για τη Ρωσία.
Δεν ήταν τυχαία η αναφορά Τσίπρα στην άνοιξη των ελληνορωσικών σχέσεων την ώρα που χθες η Μόσχα απολάμβανε μια ανοιξιάτικη, πασχαλινή μέρα.
Οπως έγινε σαφές και από τις δύο πλευρές, μέσα από την ανάπτυξη των διμερών σχέσεων στον τομέα των επενδύσεων, του τουρισμού και της αγροτικής παραγωγής και φυσικά μέσω της στενής συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει κέρδη που θα ήταν δυνατόν να τη βοηθήσουν στην επίλυση του προβλήματος με το χρέος.
Παραμένει το εμπάργκο στα ελληνικά προϊόντα
Το καυτό θέμα για την κυβέρνηση της άρσης του εμπάργκο στα ελληνικά αγροτικά προϊόντα δεν λύθηκε καθώς, όπως είπε ο ίδιος ο πρόεδρος της Ρωσικής Ομοσπονδίας, «δεν φταίμε εμείς», αλλά «δεν μπορεί να γίνει εξαίρεση μόνο για μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης».
Πάντως διαβεβαίωσε για τη συγκρότηση κοινών επιχειρήσεων σε Ελλάδα και Ρωσία στα αγροτικά προϊόντα ζητώντας «να τελειώσει ο οικονομικός πόλεμος». Από την πλευρά του, ο κ. Τσίπρας σχολίασε ότι πρέπει να αφήσουμε πίσω τον φαύλο κύκλο των αδιέξοδων κυρώσεων και τόνισε ότι στο πλαίσιο μιας νέας αρχιτεκτονικής ασφάλειας, η Ελλάδα θα επιμείνει για την ενίσχυση του ρόλου της Ρωσίας στον ΟΑΣΕ «καθώς δεν είναι δυνατόν να απουσιάζει».