Μνήμες από το 1999 και την τραγωδία στα ανοιχτά της Πάτρας, όταν είχε ξεσπάσει πυρκαγιά στο γκαράζ του «Superfast III», με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 14 κούρδοι μετανάστες, ξύπνησαν χθες με το «Norman Atlantic». Οι ειδικοί έχουν κληθεί ήδη να απαντήσουν στο βασικό ερώτημα, που είναι γιατί και πώς ξέσπασε η πυρκαγιά. Παράλληλα, όμως, θέτουν δύο ακόμη βασικά ερωτήματα, τα οποία επίσης θα απασχολήσουν την έρευνα για τα αίτια αυτής της ναυτικής τραγωδίας. Ετσι, αναζητείται απάντηση στα εξής:

1) Γιατί έμεινε ακυβέρνητο το πλοίο; Η φωτιά ξέσπασε στο γκαράζ, το οποίο είναι σε διαφορετικό χώρο από αυτόν όπου βρίσκεται το μηχανοστάσιο.

2) Γιατί δεν ενεργοποιήθηκε αμέσως το σύστημα πυρόσβεσης στο γκαράζ;

Ηδη, πάντως, οι πραγματογνώμονες εξετάζουν συγκεκριμένα σενάρια που ενδεχομένως να εξηγούν πώς και γιατί ξέσπασε φωτιά.

n Το πρώτο σενάριο αφορά την ανθρώπινη παρουσία και δραστηριότητα στον χώρο του γκαράζ. Θεωρείται, λοιπόν, πιθανό να βρίσκονταν στο πλοίο –σε κάποια νταλίκα, ενδεχομένως –παράνομοι μετανάστες, που ίσως άναψαν κάτι, π.χ. ένα γκαζάκι. Αυτό είχε συμβεί στην περίπτωση του «Superfast III», στο οποίο ξέσπασε φωτιά στο γκαράζ τον Νοέμβριο του 1999 και έχασαν τη ζωή τους 14 κούρδοι παράνομοι μετανάστες. Αντίστοιχα, θα μπορούσε να βρίσκεται στο γκαράζ, στο αυτοκίνητό του, κάποιος οδηγός νταλίκας και από δική του αμέλεια / ατύχημα να άρχισε η φωτιά.

n Το δεύτερο σενάριο είναι να συνδέθηκε κάποιο ψυγείο από φορτηγό αυτοκίνητο μέσω καλωδίου με κάποια από τις πρίζες του πλοίου και να προκλήθηκε φωτιά. Είναι από τις περιπτώσεις που έχουν σημειωθεί ξανά στο παρελθόν.

n Το τρίτο σενάριο είναι να είχε ξεσπάσει φωτιά σε φορτίο νταλίκας, που δεν είχε γίνει αντιληπτή πριν φορτωθεί η νταλίκα στο πλοίο –αυτό θα μπορούσε να συμβεί σε φορτία όπως χαρτιού ή βάμβακος.

n Το τέταρτο σενάριο: μπορεί επίσης να έσκασε κάποιος φορτιστής κινητού που ήταν μέσα σε αυτοκίνητο. Δεν αποκλείεται κάποιος από τους οδηγούς να έβαλε μπρος το αυτοκίνητο για να φορτίσει το τηλέφωνο.

n Το πέμπτο σενάριο είναι να έγινε αυτανάφλεξη: πρόκειται για ακραίο σενάριο και μπορεί να συμβεί αν κάποια νταλίκα ακουμπήσει πάνω σε λάμπα που δεν πληροί τους κανόνες ασφαλείας και ενδεχομένως υπάρχει στην οροφή του γκαράζ.

ΟΙ ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ. «Το καράβι ακόμη καίγεται, τα πατώματα βράζουν. Αλλοι τρέμουν, άλλοι βήχουν από τον καπνό» περιέγραφε το μεσημέρι στον τηλεοπτικό σταθμό Mega o Γιώργος Στυλιαράς. Η μυρωδιά του καπνού ήταν αυτό που κινητοποίησε τους επιβάτες να εγκαταλείψουν τις καμπίνες τους. «Μύρισε καπνός. Φορέσαμε ζεστά ρούχα και βγήκαμε έξω» περιγράφει η Ράνια Φυραίου, μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του ίδιου καναλιού. Η συνέχεια της μαρτυρίας της προκαλεί σοκ: «Οταν άρχισε το πάτωμα στο κατάστρωμα όπου βρίσκονταν οι σωσίβιες λέμβοι να καίει, ο κόσμος πανικοβλήθηκε. Ανεβήκαμε στο πιο πάνω κατάστρωμα, όπου βρίσκεται το ελικοδρόμιο, αλλά εκεί δεν υπήρχαν λέμβοι».

Η κ. Αθηνά κατάφερε να επιβιβαστεί στη λέμβο παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες. «Στις 6.30 το πρωί ενώ κοιμόμασταν νιώσαμε μέσα στην καμπίνα μια περίεργη μυρωδιά. Δεν είχε χτυπήσει κανένας συναγερμός» δήλωσε στο Σκάι. Η ίδια κατήγγειλε ότι το πλήρωμα δεν τους βοήθησε. «Ενώ προσπαθούσαμε να ανέβουμε τη σκάλα, μας έδωσαν σωσίβια και μπήκαμε μέσα σε λέμβο. Ημασταν γύρω στα 40 με 50 άτομα, μέσα και μικρά παιδιά. Σε ένα τέταρτο είχαμε εγκαταλείψει το πλοίο. Επικρατούσε πανικός γιατί ο κόσμος δεν ήξερε τι συνέβαινε, δεν ήξερε πού να πάει».

Μοιραία η «γλίστρα»

Στη «γλίστρα», τον φουσκωτό διάδρομο – σωλήνα διαφυγής, παγιδεύτηκε και έχασε τη ζωή του ο επιβάτης Γιώργος Δούλης. Σώθηκε η σύζυγός του Θεοδώρα που είχε παγιδευτεί μαζί του. Οι «γλίστρες» έγιναν υποχρεωτικές από το 2000 στα πλοία. Σε αυτούς τους τεχνητούς διαύλους, αφού φουσκωθούν χειροκίνητα, εισέρχονται επιβάτες και πλήρωμα ώστε να εγκαταλείψουν το πλοίο. Τσουλούν τότε εκεί προκειμένου να καταλήξουν στη στρογγυλή πνευστή πλωτή σχεδία – «βαρελάκι».