Ο σερ Νόρμαν Φόστερ, 79 ετών σήμερα, θεωρείται ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα της αρχιτεκτονικής. Σύμφωνα μάλιστα με την εφημερίδα «Νιου Γιορκ Τάιμς» είναι ο «Μότσαρτ του μοντερνισμού», καθώς οι θεατές των έργων του εκτιμούν τη χάρη και την αρμονία των αρχιτεκτονικών του συνθέσεων από γυαλί, ατσάλι και φως. Αυτά τα χαρακτηριστικά διακρίνει κανείς και στα πρώτα σχέδια της ομάδας του για την αναμόρφωση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό.

Οι ρίζες της καταγωγής του είναι η εργατική τάξη του Μάντσεστερ. Εκεί πήγε σχολείο και επειδή ένιωθε διαφορετικός από τους συμμαθητές του που τον παρενοχλούσαν, περιχαρακώθηκε στον κόσμο των βιβλίων και στα όνειρα να γίνει μηχανικός τρένων και αεροσκαφών. Στα 16 του κατατάχθηκε στη βασιλική αεροπορία και το 1961, όταν απολύθηκε, παρακολούθησε μαθήματα αρχιτεκτονικής στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ. Ο δρόμος άνοιξε για μια υποτροφία στο Γέιλ, όπου εστίασε τα ερευνητικά ενδιαφέροντά του στο έργο των εκπροσώπων του μοντερνισμού Φρανκ Λόιντ Ράιτ, Λε Κορμπιζιέ, Μις βαν ντε Ρόε, Οσκαρ Νιμάγιερ.

Στα τέλη της δεκαετίας των μεγάλων αλλαγών, το 1967, ο Νόρμαν Φόστερ εγκαινίασε μαζί με την πρώτη σύζυγό του, επίσης αρχιτέκτονα, Γουέντι Τσίζμαν το αρχιτεκτονικό γραφείο Φόστερ και Συνεργάτες. Τα πρώτα τους έργα, εργοστάσια και κτίρια γραφείων, είναι εντυπωσιακά στον ευρηματικό σχεδιασμό τους. Ο ουρανοξύστης που στέγασε τις τράπεζες του Χονγκ Κονγκ και της Σαγκάης, τον οποίο ο Φόστερ κατασκεύασε το 1986, ήταν η αρχή της διάσπασης της μορφολογίας των ψηλών κτιρίων που στη συνέχεια έγινε το χαρακτηριστικό του αρχιτεκτονικού ύφους του. Ο Φόστερ «άνοιξε» το υψωμένο πολυώροφο κουτί, άφησε να μπει διάχυτο το φως στους εσωτερικούς χώρους σκεπτόμενος την «κοινωνική διάσταση» αυτού του τύπου κτιρίων. Δεν θεώρησε τον εαυτό του αρχιτέκτονα-καλλιτέχνη που σχεδιάζει αντικείμενα μέσα στον χώρο. Για τον Φόστερ το πεδίο δημιουργικότητας ήταν να επινοεί τρόπους για να συνθέτει διαφορετικά τμήματα στις κατασκευές του. Και αυτή την αρετή αναγνώρισε το 1999 η κριτική επιτροπή του Βραβείου Πρίτζκερ, που τον τίμησε με την ανώτερη διάκριση της αρχιτεκτονικής.

ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ. Ανάμεσα στα διάσημα έργα του είναι η προσθήκη του γυάλινου θόλου στο ανακαινισμένο Ράιχσταγκ (το γερμανικό Κοινοβούλιο στο Βερολίνο), τα κεντρικά γραφεία της εμπορικής τράπεζας της Φρανκφούρτης, ο πύργος Χιρστ στη Νέα Υόρκη, το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης, η επέκταση της Βιβλιοθήκης του Ινστιτούτου Σμιθσόνιαν στην Ουάσιγκτον, η Γέφυρα της Χιλιετίας και ο καμπυλόσχημος πύργος Γκέρκιν στο Λονδίνο. Εργα αλησμόνητα εξαιτίας της εντυπωσιακής μνημειακής κατασκευής τους, τα οποία θα δώσουν στον ιδρυτή της φίρμας Foster & Partners τον τίτλο του σταρ αρχιτέκτονα. Καθώς και το χρίσμα του Ιππότη το 1990, που προήχθη το 1999 σε βαρόνο Φόστερ της Οχθης του Τάμεση.