Οι διαφημίσεις στο Super Bowl, τον τελικό του αμερικανικού φούτμπολ, αποτελούν ένα ξεχωριστό κεφάλαιο της τηλεοπτικής ιστορίας. Οι εταιρείες δαπανούν αμέτρητα εκατομμύρια, επιστρατεύουν αστέρες και διαγκωνίζονται για λίγα δευτερόλεπτα στις ανάπαυλες της αναμέτρησης της χρονιάς, του δρώμενου με τη μεγαλύτερη τηλεθέαση στις Ηνωμένες Πολιτείες, για να προωθήσουν καλύτερα το προϊόν τους.

Ωστόσο στον καιρό του Internet τα πράγματα έχουν κάπως αλλάξει. To Super Bowl – που διεξάγεται την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου στη Νέα Υόρκη – παραμένει μεν η βιτρίνα αναφοράς για τις τηλεοπτικές διαφημίσεις, αλλά ένα σποτ που προορίζεται για εκεί μπορεί ήδη να έχει κατακτήσει το κοινό με τη διάδοσή του στο Διαδίκτυο. Πολλώ δε μάλλον όταν σε αυτό πρωταγωνιστεί η πανέμορφη Σκάρλετ Γιοχάνσον και μια εκδοχή του αποκτά γρήγορα τον χαρακτηρισμό «απαγορευμένο» επειδή η δημοφιλής ηθοποιός «επιτίθεται» στην Coca Cola και στην Pepsi.

Στην προκειμένη περίπτωση η Σκάρλετ Γιοχάνσον διαφημίζει τη SodaStream, ένα αναψυκτικό το οποίο παρουσιάζεται ως η πιο οικολογική και υγιεινή εκδοχή του είδους. «Κάνει καλό και σε εμένα και σε όλους μας: Λιγότερη ζάχαρη, λιγότερα μπουκάλια» λέει η Σκάρλετ. Αλλά δεν σταματά εκεί.

«Πώς θα έκανα αυτό το μήνυμα να διαδοθεί;» αναρωτιέται στη συνέχεια του σποτ. Αρχίζει λοιπόν να κινείται αισθησιακά, να επιδεικνύει την αδιαμφισβήτητη γοητεία της, να γλύφει με ηδυπάθεια το καλαμάκι και στο τέλος λέει: «Συγγνώμη Coca και Pepsi».

Αυτό ήταν. Η διαφήμιση προκάλεσε την οργή των δύο κολοσσών των αναψυκτικών προτού καν προβληθεί στην αμερικανική τηλεόραση. Και υπό την απειλή αντιποίνων το δίκτυο Fox διεμήνυσε στην ισραηλινών συμφερόντων SodaStream ότι δεν πρόκειται να προβάλει το σποτ αν δεν αφαιρεθούν «οι τέσσερις προσβλητικές λέξεις» όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.

Η SodaStream αφαίρεσε τις «τέσσερις προσβλητικές λέξεις» για να προβληθεί το σποτ στις αμερικανικές τηλεοράσεις το βράδυ της Κυριακής.

Αλλά το «μήνυμα» είχε ήδη διαδοθεί μέσω Internet: Μέσα στο πρώτο 24ωρο ανάρτησης του «απαγορευμένου» σποτ στο YouTube περισσότεροι από 2,5 εκατ. χρήστες το Διαδικτύου είχαν δει τη Σκάρλετ να πικάρει τους αμερικανικούς κολοσσούς των αναψυκτικών προβάλλοντας ένα ανταγωνιστικό προϊόν που εμβαπτίζεται μάλιστα στην κολυμβήθρα της οικολογικής συνείδησης.

Βέβαια η SodaStream και η ίδια η Σκάρλετ Γιοχάνσον δεν έχουν αποφύγει την κριτική για ένα άλλο, ίσως πιο ακανθώδες ζήτημα. Αυτό του ασυμβίβαστου του ρόλου της αμερικανίδας ηθοποιού η οποία από τη μία είναιπρέσβειρα της διεθνούς ανθρωπιστικής οργάνωσης Oxfam που μεταξύ άλλων υποστηρίζει τις εδαφικές διεκδικήσεις των Παλαιστινίων στη Δυτική Οχθη και από την άλλη διαφημίζει προϊόντα της ισραηλινής εταιρείας που έχει εργοστάσιο στην ίδια περιοχή.