Σημαντικό μερίδιο στην ανάπτυξη των λιμανιών της Μεσογείου κατείχε και ο Πειραιάς, που έχει αναδειχθεί σε πύλη για εισαγωγές από Ασία μέσω των δύο προβλητών που διαχειρίζεται η COSCO. Τα τελευταία χρόνια η αναβάθμιση του ΟΛΠ στην κατάταξη με τα μεγαλύτερα εμπορευματικά λιμάνια διεθνώς είναι εντυπωσιακή. Από την 77η θέση παγκοσμίως που κατείχε το 2011 πέρασε στην 46η θέση το 2012, σύμφωνα με τους Lloyd’s List Containerisation International.

Από τα 850.000 κοντέινερ το 2010, η διακίνηση στον Πειραιά έφτασε τα 2,7 εκατομμύρια κοντέινερ στο τέλος του 2012, καταγράφοντας αύξηση… 185% όταν στα ανταγωνιστικά λιμάνια της Μεσογείου την ίδια περίοδο η αύξηση δεν ξεπέρασε το 20%.

Πολλοί εκτιμούν πως τα αμέσως επόμενα χρόνια ο Πειραιάς θα γίνει ακόμη πιο ανταγωνιστικός σε σχέση με τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης και της Μεσογείου και ότι θα τα ξεπεράσει στην κατάταξη.

Βέβαια, πρέπει πρώτα να ξεπεραστούν οι ενστάσεις της Κομισιόν που έχει μπλοκάρει τις επενδύσεις της COSCO στην προβλήτα ΙΙΙ και τα έργα ύψους 230 εκατ. ευρώ των Κινέζων με αντάλλαγμα την κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος, θεωρώντας ότι αυτό δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Πρόκειται για τη γνωστή υπόθεση του φιλικού διακανονισμού μεταξύ COSCO και ΟΛΠ, για τον οποίο οι Βρυξέλλες έχουν βάλει εδώ και έναν μήνα φρένο.

Παρά την εμπλοκή στο συγκεκριμένο θέμα, η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, με την προκήρυξη του διαγωνισμού να αναμένεται εντός Ιανουαρίου ή Φεβρουαρίου.

Ηδη το κείμενο της πρόσκλησης για τη διεθνή εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον ΟΛΠ εστάλη πριν από λίγες ημέρες από το ΤΑΙΠΕΔ στη Βουλή, προκειμένου να πάρει τη σύμφωνη γνώμη της. Κυβερνητικά στελέχη υποστηρίζουν ότι η COSCO έχει δώσει διαβεβαιώσεις ότι ενδιαφέρεται για το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ καθώς και ότι οι Βρυξέλλες δεν θα είχαν αντίρρηση σε μια τέτοια περίπτωση. «Εκείνο που δεν θέλει με κανέναν τρόπο η Κομισιόν είναι να αλλάξει η υφιστάμενη σύμβαση του ΟΛΠ με την COSCO. Δεν είναι αντίθετη σε πιθανή εξαγορά του λιμανιού από τους Κινέζους», υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, προσθέτοντας ότι έχουν πάρει το σχετικό πράσινο φως.

Ενίσχυση 2,5% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη της Εθνικής, η ανάπτυξη του Πειραιά σε κέντρο διακίνησης κοντέινερ προς τις ευρωπαϊκές αγορές είναι δυνατό να δημιουργήσει ώς το 2018 προστιθέμενη αξία ύψους 5,1 δισ. ευρώ –που αντιστοιχεί στο 2,5% του ΑΕΠ της Ελλάδας –και 125.000 νέες θέσεις εργασίας.

Βραχυπρόθεσμα μάλιστα, ώς το 2015, η αυξημένη ροή εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να προσφέρει στην ελληνική οικονομία έσοδα της τάξης των 900 εκατ. ευρώ.