Μετρ των ταινιών τρόμου, μπορεί με τις δημιουργίες του να έκοβε την ανάσα σε εκατομμύρια σινεφίλ ανά τον κόσμο. Ο ίδιος ο Αλφρεντ Χίτσκοκ όμως δεν άντεξε να παρακολουθήσει τις σκηνές φρίκης που είχαν κινηματογραφήσει οι εικονολήπτες της κινηματογραφικής μονάδας του βρετανικού και του σοβιετικού στρατού κατά τη διάρκεια της απελευθέρωσης των κρατουμένων από το στρατόπεδο συγκέντρωσης Μπέργκεν-Μπέλσεν το 1945. Το αποτέλεσμα ήταν το φιλμ για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης με την υπογραφή και του Αλφρεντ Χίτσκοκ να μείνει έως τώρα άγνωστο και ημιτελές και οι εικονολήπτες να έχουν μετατρέψει σε αγαπημένο τους ανέκδοτο τη στιγμή που ο σκηνοθέτης αναστατώθηκε τόσο από τα καρέ που είχε δει, ώστε χρειάστηκε να περάσει μία εβδομάδα για να επιστρέψει στο μοντάζ, στο πλευρό του φίλου του και μετέπειτα στενού του συνεργάτη Σίντνεϊ Μπέρνσταϊν, ο οποίος και τον είχε «επιστρατεύσει» να βοηθήσει ώστε το αμοντάριστο υλικό να αποκτήσει μορφή κατάλληλη για να προβληθεί.

Αυτό το ντοκιμαντέρ, 70 χρόνια μετά τη «γέννησή» του, θα προβληθεί για πρώτη φορά σε πλήρη μορφή από τη βρετανική τηλεόραση του χρόνου, στο πλαίσιο του εορτασμού της απελευθέρωσης της Ευρώπης μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ εκτιμάται ότι θα βγει και στις κινηματογραφικές αίθουσες έως το τέλος του 2014.

Μια πρώτη εκδοχή του –παρά το σοκ που υπέστη ο Χίτσκοκ κατά την επεξεργασία του αφού, όπως λένε όσοι έχουν παρακολουθήσει αποσπάσματα, περιλαμβάνει τρομακτικές σκηνές –δεν κυκλοφόρησε ποτέ καθώς υπήρξαν προβλήματα στην παραγωγή, αλλά και λόγω έντονων πολιτικών πιέσεων.

«Οταν Αμερικανοί και Βρετανοί εντόπισαν τα στρατόπεδα, ήθελαν να κυκλοφορήσει η ταινία το συντομότερο δυνατό ώστε να θέσουν τους Γερμανούς προ των ευθυνών τους για τις φρικαλεότητες που συνέβαιναν εκεί», λέει ο επικεφαλής επιμελητής στο τμήμα ερευνών του Αυτοκρατορικού Πολεμικού Μουσείου δρ Τόμπι Χάκγιθ.

Ωστόσο το φιλμ δεν ήταν έτοιμο στην ώρα του και καθώς ο καιρός περνούσε, οι συμμαχικές δυνάμεις κατέληξαν ότι δεν θα βοηθούσε την αποκατάσταση της τάξης στον μεταπολεμικό κόσμο αν έφερναν αντιμέτωπους τους Γερμανούς με τα εγκλήματά τους.

Ετσι πέντε από τις έξι μπομπίνες του υλικού κατέληξαν σε ένα σκουριασμένο μεταλλικό κουτί στις αποθήκες του μουσείου έως τη δεκαετία του ’80, οπότε και ανακαλύφθηκαν από έναν αμερικανό ερευνητή. Τελικά, το 1984 παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου μια ημιτελής και όχι πλήρως επεξεργασμένη εκδοχή, χαμηλής ποιότητας, υπό τον τίτλο «Μνήμη των στρατοπέδων».

Τώρα η ταινία, ο τίτλος της οποίας δεν έχει γίνει ακόμη γνωστός, θα προβληθεί όπως επιθυμούσαν ο Χίτσκοκ –αν και δεν γνωρίζουμε επακριβώς τον βαθμό συμβολής του -και ο Μπέρνσταϊν, καθώς το υλικό αποκαταστάθηκε ψηφιακά και συμπληρώθηκε με καρέ από την έκτη χαμένη μπομπίνα. Θα συνοδεύεται, δε, από ντοκιμαντέρ με εικόνες από τα γυρίσματα υπό τον τίτλο «Η νύχτα θα πέσει».