Οι βαθμολογίες που επιτυγχάνουν οι έφηβοι στα μαθήματά τους σχετίζονται κατά σχεδόν 60% με γενετικές επιρροές, σύμφωνα με νέα μελέτη σε διδύμους.

Στη μελέτη αναλύθηκαν οι ακαδημαϊκές επιδόσεις περισσότερων από 11.000 πανομοιότυπων (μονοωογενών) και μη πανομοιότυπων (διωογενών) 16χρονων διδύμων από τη Βρετανία.

Κατά μέσον όρο, το 58% των διαφορών που επιτύγχαναν στα διαγωνίσματα βασικών μαθημάτων, όπως τα μαθηματικά, σχετιζόταν με γενετικούς λόγους, ενώ μόλις το 38% σχετιζόταν με διαφορές σε περιβαλλοντικούς παράγοντες όπως τα σχολεία όπου φοιτούσαν και οι οικογένειές τους.

Το υπόλοιπο 4% των διαφορών στις βαθμολογίες τους στα μαθηματικά, τη γλώσσα και την επιστήμη αποδόθηκε σε περιβαλλοντικούς παράγοντες μοναδικούς για κάθε άτομο ξεχωριστά.

Όπως εξήγησε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Νίκολας Σέικσαφτ, από το Ινστιτούτο Ψυχιατρικής του Πανεπιστημίου King’s College στο Λονδίνο (KCL), τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι «οι διαφορές των μαθητών στις ακαδημαϊκές επιδόσεις οφείλονται περισσότερα στη φύση παρά στην ανατροφή τους.

»Η μελέτη μας δείχνει ότι οι διαφορές στις επιδόσεις οφείλονται κατά κύριο ρόλο σε γενετικές επιρροές, οι οποίες όμως θα μπορούσαν να αλλάξουν με τις κατάλληλες τροποποιήσεις στις περιβαλλοντικές επιρροές.

»Και αυτός πρέπει να είναι ο στόχος των προγραμμάτων εκπαίδευσης αλλά και των γονέων που θέλουν να βοηθήσουν τα παιδιά τους».

Προγενέστερες μελέτες έχουν εντοπίσει μεγάλο αριθμό γονιδίων που μπορεί να παίξουν ρόλο στις ακαδημαϊκές δεξιότητες, αλλά δεν έχουν ακόμα απομονωθεί όλα.

Η νέα μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «PLoS One».