Δύο από τις μεγαλύτερες ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες, η Rosneft και η Gazpromneft, ο επενδυτικός βραχίονας της Gazprom, ενδιαφέρονται για την απόκτηση των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ).

Το αποκάλυψε κατά την επίσκεψη της στην Αθήνα η πρόεδρος της Άνω Βουλής της Ρωσίας Βαλεντίνα Ματβιένκο, στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε.

Απαντώντας σε ερώτηση για τους λόγους αποχώρησης της Gazprom από το διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ, η πρόεδρος της Άνω Βουλής της Ρωσίας, επεσήμανε ότι τόσο η Rosneft, όσο και η Gazprom Neft, ενδιαφέρονται για τα ΕΛΠΕ.

«Αλλά θέτουν τους ίδιους όρους που είχε θέσει και η Gazprom για τη ΔΕΠΑ, δηλαδή δεν θέλουν να πλειοδοτήσουν και στη συνέχεια να ακυρωθεί ο διαγωνισμός με παρέμβαση της Κομισιόν. Ζητούν να ληφθούν αποφάσεις μόνο από την ελληνική πλευρά, η οποία προηγουμένως θα έχει τελειώσει τα παζάρια με τις Βρυξέλλες», είπε χαρακτηριστικά η Ρωσίδα αξιωματούχος.

Από τα όσα είπε αλλά και τις επαφές που είχε τα προηγούμενα 24ωρα στην Αθήνα η κα Ματβιένκο, προκύπτει με σαφήνεια το εξής συμπέρασμα : Ρωσικές επενδύσεις στην Ελλάδα θα δούμε μόνο αν αλλάξει το σημερινό μοντέλο διενέργειας των διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ, που περιορίζει τις πιθανότητες συμμετοχής τους.

Τι θέλουν όμως επιτέλους οι Ρώσοι; Να μην έρθουν αντιμέτωποι με εκπλήξεις, παρά να έχουν ολοκληρωθεί οι συζητήσεις της ελληνικής πλευράς με την Κομισιόν, οι διαδικασίες των εγκρίσεων και οι όποιες διαπραγματεύσεις μαζί της, πριν την προκήρυξη ενός διαγωνισμού ή τουλάχιστον πριν αυτός φτάσει στο κρίσιμο στάδιο των δεσμευτικών προσφορών.

Σε μια προσπάθεια να εξηγήσει τη φυγή της Gazprom από το διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ (την τελευταία στιγμή), η κα Ματβιένκο επεσήμανε ότι οι Ρώσοι είχαν εξηγήσει στην κυβέρνηση πως θέλουν αποφάσεις να λαμβάνονται μόνο από την ελληνική πλευρά.

Η περίπτωση ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Λιμάνι

Χαρακτηριστική ως προς το μοντέλο των διαγωνισμών που επιδιώκουν οι Ρώσοι, είναι η περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Παρά τη φιλολογία περί ενδιαφέροντός τους για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (δηλαδή τον ΟΛΘ), οι Ρώσοι υποστήριξαν κατά τις επαφές τους στην Αθήνα πως ενδιαφέρονται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπό τον όρο πως θα αναλάβουν ως «πακέτο» και τη διαχείριση ενός λιμανιού που συνδέεται (ή θα συνδέεται σύντομα) με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Σύμφωνα λοιπόν με τις πληροφορίες, εκτός του ΟΛΘ, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχει πέσει και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

Από εκεί και πέρα, οι Ρώσοι επεδίωκαν ένα διαγωνισμό που θα περιελάμβανε τέσσερα τουλάχιστον διαφορετικά μεταξύ τους αντικείμενα : Την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την εταιρεία διαχείρισης του τροχαίου υλικού (ROSCO), τη διαχείριση ενός λιμανιού, καθώς και συμμετοχή ρωσικών ομίλων στα έργα αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου.

Είναι σαφές πως ένας τέτοιος διαγωνισμός δεν θα ήταν δυνατόν να προκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, εξαιτίας των ενστάσεων που θα προέβαλε η Κομισιόν.