Επτά είναι τα πρώτα λουκέτα που μπαίνουν σε πρατηριούχους της Αττικής επειδή «γύρισαν την πλάτη» τους στο περίφημο σύστημα εισροών – εκροών για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, ενώ παρόμοιο κίνδυνο αντιμετωπίζουν άλλοι 41 συνάδελφοί τους.

Τα απολογιστικά αυτά στοιχεία προκύπτουν από τους ελέγχους της χθεσινής πρεμιέρας εφαρμογής του συστήματος σε Αττική και Θεσσαλονίκη, καθώς επί συνόλου 1.250 εν λειτουργία πρατηρίων τουλάχιστον 1.202, σχεδόν το 95%, εμφανίζονταν να το έχουν εγκαταστήσει.

Από τα επτά «απείθαρχα» πρατήρια, τα τρία είναι ανεξάρτητα, όμως τα τέσσερα έχουν σύμβαση με γνωστές εταιρείες καυσίμων. Πρόκειται συνολικά για τρία βενζινάδικα στον Πειραιά, δύο στην Ελευσίνα, ένα στον Μαραθώνα και ένα επί της Λεωφόρου Αλεξάνδρας στην Αθήνα.

«Δεν πρόκειται να ανεχθούμε καμία τρύπα στο σύστημα, από την αρχή έως το τέλος της αλυσίδας του εμπορίου πετρελαιοειδών», είπε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος παρουσίασε τα στοιχεία, ενώ ο υφυπουργός Θανάσης Σκορδάς δήλωσε ότι καθημερινά θα δημοσιεύεται δελτίο με τα αποτελέσματα των ελέγχων.

Καλά νέα έρχονται και από το υπουργείο Οικονομικών, υπεύθυνο για τις περισσότερες καθυστερήσεις στην έκδοση υπουργικών αποφάσεων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Σε ανακοίνωση που εξέδωσε χθες ενημερώνει τους βενζινοπώλες ότι από τις 2 Σεπτεμβρίου θα μπορούν να αποστέλλουν τα στοιχεία για τις δεξαμενές και τις αντλίες τους στη βάση δεδομένων του, και από τις 6 Σεπτεμβρίου θα είναι δυνατή η καταγραφή των εισροών – εκροών, και επομένως οι πρώτες διασταυρώσεις.

ΕΠΕΚΤΑΣΗ. Στην ίδια μάλιστα ανακοίνωση αναφέρεται ότι πριν από το τέλος Σεπτεμβρίου θα έχει υπογραφεί η σχετική κοινή υπουργική απόφαση για την επέκταση του συστήματος εισροών – εκροών σε διυλιστήρια και εταιρείες, «η οποία τεχνικά είναι ιδιαίτερα πολύπλοκη». Κλειδώνει, έτσι, ο έλεγχος σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα. Και αυτό καθώς χθες υπεγράφη από τον υπουργό Ανάπτυξης και η απόφαση υποχρεωτικής εγκατάστασης συστήματος εισροών – εκροών από τους μεταπωλητές θέρμανσης το αργότερο έως τις 15 Οκτωβρίου, ημερομηνία έναρξης της διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης.

Αυτά είναι τα καλά νέα, διότι υπάρχουν και τα κακά. Δεκαέξι μήνες μετά τον Απρίλιο του 2012, οπότε και ψηφίστηκε ο νόμος για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, και το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει ακόμη εκδώσει τις αποφάσεις για τη σήμανση στα βυτιοφόρα και τη σήμανση στα πλωτά μέσα. Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε στη συνάντηση της περασμένης Δευτέρας με τον γενικό γραμματέα Εσόδων Χ. Θεοχάρη, ο οποίος, όπως είπε, έδωσε «τη διαβεβαίωση ότι θα γίνουν σύντομα όλα όσα δεν έχουν γίνει εκ μέρους του υπουργείου Οικονομικών».

Συνολικά, κατά την πρεμιέρα λειτουργίας του συστήματος, ελέγχθηκαν 54 πρατήρια (εκ των οποίων 47 σε Αττική και 7 σε Θεσσαλονίκη). Τα αποτελέσματα των ελέγχων διαβιβάστηκαν στην Περιφέρεια Αττικής προκειμένου να αφαιρέσει από τους παραβάτες τις αντίστοιχες άδειες.

Τα επόμενα βήματα είναι η εγκατάσταση συστημάτων εισροών – εκροών σε πέντε Περιφέρειες, Αχαΐας, Μαγνησίας, Λάρισας, Ηρακλείου και Ιωαννίνων, ενώ μέχρι την άνοιξη του 2014 το πλάνο προβλέπει να έχει τοποθετηθεί σε όλη την επικράτεια. Εν τω μεταξύ, ο κ. Σκορδάς ανέφερε ότι έχουν ολοκληρωθεί και η μετασκευή και πιστοποίηση του περιβόητου «μυστικού αυτοκινήτου» του υπουργείου Ανάπτυξης, ενός δηλαδή οχήματος χωρίς τα διακριτικά του υπουργείου, που διαθέτει ειδικά όργανα για ελέγχους σε πρατήρια.

ΦΟΡΟΙ. Ερωτηθείς τέλος ο κ. Χατζηδάκης και για ένα άλλο σημαντικό θέμα, κατά πόσο τώρα που η πολιτεία αποκτά τα πρώτα όπλα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, θα ανοίξει ξανά η συζήτηση για μείωση των φόρων στα καύσιμα, απάντησε «αυτά είναι θέματα του υπουργείου Οικονομικών».