Η υπερβολική χρήση του Facebook μπορεί να μειώνει το αίσθημα ευτυχίας και την ικανοποίηση από τη ζωή, προειδοποιούν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν.

Σε μελέτη που πραγματοποίησαν με ομάδα φοιτητών και φοιτητριών διαπίστωσαν πως όσο περισσότερο ασχολούνταν με το Facebook τόσο χειρότερα ένιωθαν για τον εαυτό και τη ζωή τους.

Η μελέτη, που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «PLoS One», προστίθεται σε εκείνες που δείχνουν ότι ο βαθμός χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης προδικάζει τις θετικές ή τις αρνητικές ψυχολογικές συνέπειές τους.

Πάνω από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι έχουν λογαριασμούς στο Facebook – και περισσότεροι από τους μισούς, το επισκέπτονται σε καθημερινή βάση.

«Θεωρητικά, το Facebook παρέχει μια ατομική πηγή ικανοποίησης της βασικής ανθρώπινης ανάγκης για κοινωνική σύνδεση», γράφουν οι ερευνητές στο άρθρο τους. «Τα ευρήματά μας, ωστόσο, υποδηλώνουν ότι αντί να αυξάνει την ευεξία, μπορεί να την υπονομεύει».

Η μελέτη διεξήχθη με 82 φοιτητές και φοιτήτριες, μέσης ηλικίας 19,5 ετών, που συμπλήρωναν πέντε φορές την ημέρα ερωτηματολόγια για τα συναισθήματά τους, το άγχος και τη μοναξιά τους τη στιγμή που απαντούσαν στα ερωτήματα, και πόσοείχαν χρησιμοποιήσει το Facebook από την τελευταία φορά που είχαν συμπληρώσει τα ερωτηματολόγια.

Επιπλέον, απαντούσαν κάθε φορά και σε ερωτήματα για τις άμεσες επαφές που είχαν με άλλα άτομα, είτε σε συναντήσεις είτε μέσω τηλεφώνου, από την τελευταία φορά που είχαν συμπληρώσει τα ίδια ερωτηματολόγια.

Έπειτα από δύο εβδομάδες, οι ερευνητές ανέλυσαν τις απαντήσεις τους, διαπιστώνοντας πως όσο περισσότερο χρησιμοποιούσαν το Facebook, τόσο χειρότερα αισθάνονταν μετά και τόσο μικρότερη ικανοποίηση αισθάνονταν από τη ζωή τους.

Επιπλέον, όσο πιο μόνοι αισθάνονταν οι εθελοντές, τόσο περισσότερο χρησιμοποιούσαν το fb.

Αντιθέτως, η άμεση επαφή τους με άλλα άτομα δεν φάνηκε να επηρεάζει το αίσθημα της ευτυχίας και την ικανοποίησή τους από τη ζωή.

Σύμφωνα με τη μελέτη, σχεδόν όλοι οι εθελοντές χρησιμοποιούσαν το fb για να έρχονται σε επαφή με τους φίλους τους, αλλά το 23% είπαν ότι το χρησιμοποιούσαν για να γνωρίζουν νέο κόσμο.

Επιπλέον, τα τρία τέταρτα είπαν ότι μοιράζονταν με τους διαδικτυακούς φίλους τους τα καλά που τους συμβαίνουν, ενώ το 36% είπε ότι μοιράζεται και τα άσχημα.