«Απολαμβάνουμε την υπέροχη ζέστη χωρίς άνεμο. Από τον ήλιο και το φως, όλα γύρω έχουν βαφτεί κίτρινα. Από το απαλό κίτρινο του θειαφιού μέχρι το έντονο του λεμονιού». Κάπως έτσι περιέγραφε ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ το 1888 σε επιστολή του στον αδερφό του Τέο τα τοπία της Προβηγκίας. Οι ομορφιές της περιοχής μάγεψαν τον ζωγράφο και του έδωσαν την έμπνευση να συνθέσει στο ατελιέ που έφτιαξε εκεί αρκετούς από τους πιο διάσημους πίνακές του.

Ο Βαν Γκονκ δεν ήταν, ωστόσο, ο μόνος καλλιτέχνης που ανέπτυξε δεσμούς με τον γαλλικό Νότο. Μια διπλή έκθεση έρχεται την περίοδο αυτή να αναδείξει τον σημαντικό ρόλο που έπαιξε τους περασμένους αιώνες η Προβηγκία ως πηγή έμπνευσης για αρκετούς ζωγράφους. Μέχρι τις 13 Οκτωβρίου στο Μουσείο Granet στην ΕξανΠροβάνς και στο Palais Longchamp της Μασσαλίας εκτίθενται 200 έργα που φιλοτεχνήθηκαν από 119 καλλιτέχνες, όπως οι Σεζάν, Γκογκέν, Ματίς, Ρενουάρ, Μπονάρ, Σινιάκ και Πικάσο, παρουσιάζοντας τις διαφορετικές όψεις της περιοχής.

Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων για την Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης που φέτος είναι η Μασσαλία, πρωτεύουσα της Προβηγκίας στην Κυανή Ακτή. Ο επισκέπτης των μουσείων, παρατηρώντας τα έργα που δημιουργήθηκαν μεταξύ του 1880 και του 1960, μπορεί να πάρει μια γεύση από το πώς ήταν το κομμάτι αυτό της Μεσογείου τον περασμένο αιώνα, όταν η αφρόκρεμα της ευρωπαϊκής διανόησης και τέχνης είχε μετακομίσει εκεί. Δεν είναι τυχαίο που οι πεδιάδες με το σιτάρι, οι πορτοκαλεώνες και οι γραφικές ακτές έδωσαν την ευκαιρία σε σπουδαίους ζωγράφους να πειραματιστούν με τα χρώματα και τα σχήματα.

«Αν όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες έφυγαν από το Παρίσι για να εγκατασταθούν εδώ, ήταν επειδή αισθάνθηκαν την ανάγκη να επανεφεύρουν τον εαυτό τους», λέει στην εφημερίδα «Ελ Παΐς» ο Μπρούνο Ελι, επιμελητής της έκθεσης στην Εξ-αν-Προβάνς. «Η περιπέτεια για τους ιμπρεσιονιστές είχε τελειώσει και έπρεπε να αλλάξουν παραστάσεις για να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις στην τέχνη τους. Η Προβηγκία ήταν μια νέα παλέτα χρωμάτων και ένας νέος τρόπος σκέψης. Ηταν σαν να ξεκινούσαν σχεδόν από το μηδέν», σχολίασε.