Οι γερμανικοί αυτοκινητόδρομοι συμπληρώνουν φέτος 80 χρόνια από την ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος μεταξύ Κολωνίας και Ντύσελντορφ. Οι άουτομπαν γιορτάζουν όμως τα γενέθλιά τους σε κλίμα αμφισβήτησης, που οφείλεται κυρίως στην ιδιαιτερότητά τους να αποτελούν τους μόνους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας επί ευρωπαϊκού εδάφους χωρίς όριο ταχύτητας. Για την ακρίβεια, αυτό ισχύει για τα 2/3 των περίπου 13.000 χιλιομέτρων του δίκτυου των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων.

Χάρη σε αυτή την αίσθηση ελευθερίας αναδείχθηκαν οι German Autobahn σε τόπο προσκυνήματος για πολλούς Αμερικανούς, που κλείνουν τουριστικά πακέτα μόνο και μόνο για να βιώσουν την εμπειρία της οδήγησης χωρίς όριο ταχύτητας. Ανάμεσά τους και επώνυμοι σταρ όπως ο ηθοποιός Τομ Χανκς που ξεπέρασε εύκολα τη μετάβαση από τα 55 μίλια ανά ώρα, τα οποία ισχύουν στις περισσότερες αμερικανικές πολιτείες, στα… άπειρα χιλιόμετρα των άουτομπαν. Μεγάλη ωφελημένη από την οδήγηση χωρίς όρια ταχύτητας είναι βεβαίως η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Τα μοντέλα made in Germany θεωρούνται ιδιαίτερα ικανά στις υψηλές ταχύτητες, καθώς η χώρα βρίθει από… πίστες δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης. Μια θέσπιση ορίου ταχύτητας στα 120 χλμ./ώρα θα έβλαπτε σίγουρα την εικόνα και τις πωλήσεις τους, ιδιαίτερα στο εξωτερικό.

Μπορεί η πλειονότητα των Γερμανών να δηλώνει σε όλες τις δημοσκοπήσεις αντίθετη σε έναν δεσμευτικό περιορισμό της ταχύτητας σε όλου του άουτομπαν, στην πράξη ωστόσο αντιφάσκει. Πρόσφατη έρευνα έφερε στο φως ότι οι περισσότεροι Γερμανοί κινούνται στον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητες μεταξύ 130 και 150 χλμ./ώρα, ακόμη και στα τμήματα όπου επιτρέπεται να αναπτύξουν απεριόριστη ταχύτητα. Πρόκειται για σοφή επιλογή, αν κρίνουμε από το τεστ που πραγματοποίησε το γερμανικό περιοδικό «Auto Bild», στέλνοντας ένα σπορ μοντέλο και ένα οικονομικό ντιζελοκίνητο αυτοκίνητο να διασχίσουν τη Γερμανία από τον Βορρά στον Νότο. Το σπορ αυτοκίνητο κάλυψε την απόσταση των 1.000 χιλιομέτρων μόλις 13 λεπτά γρηγορότερα από το πετρελαιοκίνητο Ι.Χ., παρότι ο οδηγός του είχε την ελευθερία να κινηθεί όσο γρήγορα ήθελε, καταναλώνοντας βεβαίως πολλαπλάσια καύσιμα.

Γιατί λένε λοιπόν «nein» οι κάτοικοι της Γερμανίας στα 120 χλμ./ώρα ανώτατο όριο ταχύτητας; Προφανώς, για λόγους ψυχολογίας. Είναι λογικό να αντιδράς εναντίον της κατάργησης ενός προνομίου για το οποίο σε φθονεί ο υπόλοιπος κόσμος, ακόμη και αν δεν είσαι διατεθειμένος να το εκμεταλλευτείς.