Η κίνηση επιβατών μειώθηκε κατά περίπου 25%, από 30,7 εκατομμύρια το 2009 σε 23 εκατομμύρια το 2012, σύμφωνα με συγκεντρωτικά στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας ενώ κατά μέσο όρο οι διεθνείς τιμές καυσίμων το 2011 ήταν 18% υψηλότερες από αυτές του 2010 και 39% από αυτές του 2009, με το κόστος καυσίμων να ξεπερνά το 50% του λειτουργικού κόστους ενός πλοίου.

Την ίδια ώρα πάντως και ενώ οι επιβάτες και τα φορτηγά αυτοκίνητα υπόκεινται στο μαρτύριο ενός πολύωρου ταξιδιού, οι τιμές δεν πέφτουν και για φέτος τουλάχιστον θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα.

Σύμφωνα με τον Μιχάλη Σακέλλη, πρόεδρο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου της Attica Group, μόνο η μείωση του ΦΠΑ –σήμερα 23% στα αυτοκίνητα και 13% στους επιβάτες –μπορεί να λύσει τα χέρια των ακτοπλοϊκών εταιρειών για να μειώσουν τις τιμές των εισιτηρίων.

ΠΙΕΣΕΙΣ. Η μόνη ευχάριστη –τουλάχιστον προς το παρόν –είδηση από το μέτωπο της ακτοπλοΐας είναι ότι και φέτος θα παραμείνουν στις γραμμές του Αιγαίου τα καλά πλοία των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Από τον Σεπτέμβριο όμως θα συνεχιστούν οι πιέσεις για την πώληση των καινούργιων πλοίων και την αντικατάστασή τους με τη ναύλωση παλαιοτέρων προκειμένου να αποκτηθεί η αναγκαία ρευστότητα, καθώς τα χρέη των ακτοπλοϊκών εταιρειών ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ οι ζημιογόνες χρήσεις είναι αλλεπάλληλες και οι τράπεζες είναι απρόθυμες να χορηγήσουν νέα δάνεια στους ακτοπλόους.

Μιλώντας στα «ΝΕΑ», ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης παραδέχεται: «Ο κλάδος της ακτοπλοΐας έχει πληγεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια από παράγοντες όπως η ύφεση που έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη κίνηση και η διεθνής αύξηση της τιμής του πετρελαίου».