Στις 10 Οκτωβρίου του 2011 εγκαινιάστηκε η μεγάλη έκθεση για την αρχαία Μακεδονία και το βασίλειο του Μεγάλου Αλεξάνδρου στο Μουσείο του Λούβρου με έργα-προσφορά των μουσείων της Μακεδονίας. Μόλις χθες – ακριβώς έναν χρόνο αργότερα – έφτασαν στη Θεσσαλονίκη τα «αντίδωρα» του Λούβρου. Οχι όμως και τα αντίγραφα των Μαγεμένων, των λεγόμενων Ελγινείων της Θεσσαλονίκης, τα οποία θα κατασκεύαζε το Λούβρο, καθώς αποσύρθηκε η χορηγία από επιχειρηματία λόγω διαφωνιών ή εξαιτίας γραφειοκρατικών κωλυμάτων και καθυστερήσεων.

Τα έργα, πάντως, από τις συλλογές του Λούβρου (από τα τμήματα γραφικών τεχνών, έργων τέχνης και γλυπτών αλλά και νέες παραγωγές) θα εκτίθενται από αύριο σε πέντε μουσεία της πόλης, συνεχίζοντας τον διάλογο της τέχνης ανάμεσα στους πολιτισμούς.

Ο Αλέξανδρος της Μακεδονίας όπως τον είδε ο Ραφαήλ, ελληνικοί μύθοι με την έμπνευση και τους συμβολισμούς που τους προσδίδουν σημαντικότατοι ευρωπαίοι καλλιτέχνες, όπως οι Τιτσιάνο, Ρούμπενς και Ρέμπραντ, ταξιδεύουν τον θεατή στην Αναγέννηση – στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών.

Η αρχαιοελληνική φιλοσοφία «συνομιλεί» μέσα από τα αγάλματα των εκπροσώπων της με τα αντίστοιχα των Ρουσό, Βολταίρου κ.ά. και τη φιλοσοφία του Διαφωτισμού στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης μέσα από 40 εκθέματα.

Ενα εξαίρετο δείγμα της βυζαντινής αργυροχρυσοχοΐας του 12ου αιώνα, η λειψανοθήκη του «Αληθούς Σταυρού» (πιθανότατα κλεμμένη κι αυτή από τη Θεσσαλονίκη, ως λάφυρο, από τους σταυροφόρους), γίνεται η αφορμή για μια έκθεση με άξονα την παρουσίαση της πολυσήμαντης ιστορίας και χρήσης του Σταυρού ως συμβόλου (του «Αληθούς» στη Δύση, του «Τιμίου» στην Ανατολή) στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.

Τέλος, το ίδιο το «πορτρέτο» του Λούβρου, ως κτιρίου, τα εκθέματα και τα πρόσωπα στις συλλογές του, φιλοτεχνείται με φωτογραφίες σύγχρονων καλλιτεχνών, όπως η Ναν Γκόλντιν, σε έκθεση στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης – δύο ακόμη κομμάτια της σπονδυλωτής πενταπλής έκθεσης των «αντιδώρων» υπό τον γενικό τίτλο «Εργα τέχνης από το Λούβρο στη Θεσσαλονίκη».

Οι Μαγεμένες. Στο μεταξύ, τα πιστά αντίγραφα των γλυπτών, που είναι γνωστά ως Μαγεμένες, δεν θα στηθούν στον χώρο από τον οποίο είχαν αφαιρεθεί (νότιο τμήμα της Αρχαίας Αγοράς της Θεσσαλονίκης) στις 4 Νοεμβρίου 1864 από τον Γάλλο Εμανουέλ Μιλέρ, καθώς η προσφορά των 186.000 ευρώ – για τη δημιουργία των αντιγράφων από το Λούβρο και τη μεταφορά τους – από τη θεσσαλονικιά επιχειρηματία Ελενα Αμβροσιάδου, η οποία δραστηριοποιείται στο Λονδίνο, αποσύρθηκε λόγω διαφωνιών στον τρόπο παρουσίασης. Κατά μία άλλη εκδοχή, η έκθεση κόλλησε στην έκδοση άδειας από την αρμόδια αρχαιολογική υπηρεσία, η οποία φέρεται να περίμενε αίτημα από τον δήμο για έρευνες και ανασκαφές ώστε να βρεθεί πρώτα το ακριβές σημείο, στο οποίο βρίσκονταν δύο αιώνες πριν, και εκεί να επιστρέψουν. Οταν δε η υπόθεση έδειχνε να καθυστερεί, φέρεται να αντιπροτάθηκε από την πλευρά του δήμου, που δεν είχε προχωρήσει τις διαδικασίες, να εκτεθούν έξω από το δημαρχείο!

Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, η χορηγός φέρεται να ζήτησε, με πρόσθετους όρους, να εκτεθούν τα αντίγραφα των Μαγεμένων σε περιφραγμένο και στεγασμένο χώρο της Αρχαίας Αγοράς της Θεσσαλονίκης και η επίσκεψη σ’ αυτόν να γίνεται με την καταβολή εισιτηρίου. Υστερα από τις διαφωνίες ή γραφειοκρατικές και άλλες καθυστερήσεις, τα χρήματα δεν δόθηκαν στο Λούβρο για την κατασκευή αντιγράφων από ειδικά υλικά και ο δήμος βρίσκεται σε αναζήτηση νέου χορηγού.