Αλλη μία ζημιογόνα κρατική βιομηχανία δίνει μάχη για την εξυγίανσή της σε μια προσπάθεια να σταματήσει να απορροφά κονδύλια από τα κρατικά ταμεία και κυρίως να εξασφαλίσει δουλειά στο προσωπικό της.

Ο λόγος για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), η οποία από την ίδρυσή της διατηρούσε υπεράριθμο προσωπικό, στηριζόταν σε συμβόλαια της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας και συσσώρευε ζημιές αν και ομολογουμένως το προϊόν της είναι από τα πιο αξιόπιστα στον αεροπορικό κλάδο διεθνώς.

Τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης φάνηκαν το 2010, όταν τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων «γύρισαν» σε θετικό πρόσημο, ενώ ο ισολογισμός του 2011 παγιώνει την ανάκαμψη αυτή, καθώς τα ebitda διαμορφώθηκαν στα 16,6 εκατ. ευρώ.

Επίσης τα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν στα 9,7 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 4 εκατ. ευρώ το 2010, αλλά μόνο οι τόκοι που πλήρωσε η εταιρεία (10,7 εκατ. ευρώ) έφταναν για να καταγράψει καθαρές ζημιές που στο σύνολό τους διαμορφώθηκαν στα 27,5 εκατ. ευρώ, αν και μειωμένες σε σχέση με τα 36,8 εκατ. ευρώ το 2010. Ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε από 150 εκατ. ευρώ σε 162,4 εκατ. ευρώ.

Βεβαίως, η εξυγίανση έχει πολύ δρόμο ακόμη, αφού η αρνητική θέση της ΕΑΒ διαμορφώνεται στα 276,7 εκατ. ευρώ και θα χρειαστεί τουλάχιστον άλλη μια πενταετία ανοδικής πορείας για να σβηστούν οι ζημιές.

«Η ΕΑΒ με σχεδόν σταθερό όγκο πωλήσεων έχει καταφέρει και εμφανίζει θετικά ebitda. Aυτό δείχνει τη δυναμική της. Το 2011 ήταν η τελευταία χρονιά που συνήψαμε δανεισμό. Το 2012 θα βγει με κεφάλαια κίνησης που θα προκύψουν από τις δικές μας λειτουργικές ροές, αν και είναι πολύ δύσκολο να διαχειριστούμε τους προμηθευτές μας που ζητούν μετρητά, λόγω του ρίσκου της χώρας», αναφέρουν από τη διοίκηση της εταιρείας.

Σημειώνεται ότι μέχρι και το 2011 το «άνοιγμα» του ισολογισμού κάθε χρήσης καλυπτόταν με δανεισμό, γι’ αυτό και οι δανειακές υποχρεώσεις της ΕΑΒ στο τέλος του 2011 έφταναν τα 474 εκατ. ευρώ (354 εκατ. ευρώ μακροπρόθεσμα δάνεια και 120 βραχυπρόθεσμα δάνεια). Οι υποχρεώσεις αυτές είναι εγγυημένες από το κράτος που ελέγχει το 100% της ΕΑΒ και κεφαλαιοποιούνται στη λήξη τους επιβαρύνοντας τον κρατικό προϋπολογισμό.

Τα τελευταία δύο χρόνια συνταξιοδοτήθηκαν περίπου 850 εργαζόμενοι γι’ αυτό και το προσωπικό περιορίστηκε από τους 2.450 το 2009 στους 1.600 στο τέλος του 2011. Παράλληλα, οι απολαβές του προσωπικού στο πλαίσιο του Μνημονίου περιορίστηκαν κατά 36%. Αυτοί οι δύο παράγοντες μείωσαν σημαντικά το κόστος της εταιρείας και βελτίωσαν τα περιθώρια κέρδους.

Η εταιρεία τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε στρατηγικό συνεργάτη της Lockheed Martin (κατασκευάζει τμήματα της ατράκτου για F-16 και C-130) και έχει εξασφαλίσει συμφωνίες ύψους 152 εκατ. δολαρίων από την αμερικανική εταιρεία.

Γενικότερα, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΕΑΒ ανέρχεται στα 855 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 500 εκατ. ευρώ (ποσοστό 58%) αφορούν την αγορά του εξωτερικού. Ο προϋπολογισμός για το 2012 προβλέπει κύκλο εργασιών το φιλόδοξο ποσό των 203 εκατ. ευρώ.