Χαρακτηριστικό και κωμικό του φετινού αδιεξόδου είναι το γεγονός ότι στη λίστα «καλύτερης ταινίας» ψηφίστηκαν εννιά αντί για δέκα ταινίες! Του «θείου» Οσκαρ τα εννιάμερα. Ετσι ακριβώς.

Αριθμητικά λοιπόν: 11 για το «Hugo», 10 για το «Artist» από 6 για «Moneyball» και «Το άλογο του πολέμου», από 5 «Οι απόγονοι» του Αλεξάντερ Πέιν και «Το κορίτσι με το τατουάζ» (αλλά κυρίως για τις τεχνικές επιδόσεις) και από 4 «Μεσάνυχτα στο Παρίσι» και «Υπηρέτριες». Φανταστείτε ότι ακόμα και οι «Φιλενάδες» (Bridesmaids), μια χαριτωμενούτσικη κωμωδιούλα καλοκαιριού, διεκδικούν δύο Οσκαρ. Τέτοια πληθωριστική μανία.

Οι μονομαχίες

Για το best film θα «σκοτωθούν» οι «Απόγονοι», το «Artist» και το «Hugo». Για την καλύτερη σκηνοθεσία oι Αλεξάντερ Πέιν, Μισέλ Χαζναβισιούς και Τέρενς Μάλικ (τιμής ένεκεν). Για τον καλύτερο γυναικείο ρόλο οι Μέριλ Στριπ, Γκλεν Κλόουζ και Μισέλ Ουίλιαμς. Για τον καλύτερο ανδρικό οι Τζορτζ Κλούνι, Μπραντ Πιτ και Ζαν Ντιζαρντέν. Και για την καλύτερη ξενόγλωσση θα μονομαχήσουν οι αιώνιοι αντίπαλοι, δηλαδή το Ιράν («Ενας χωρισμός») και το Ισραήλ («Footnote»).

Τα περίεργα

Απίστευτο κι όμως αληθινό: Το «Μια καλύτερη ζωή» («A better life») του Κρις Γουάιζ με υποψηφιότητα Α’ ανδρικού ρόλου για τον Ντέμιεν Μπισίρ δεν θα προβληθεί εν Ελλάδι διότι εδώ και μήνες κυκλοφορεί ως DVD!

Ακόμα και η ταινία της Μαντόνα «W.E.» με δύο υποψηφιότητες, αλλά εκτός κατηγορίας «τραγουδιού» που άδει η ίδια η Μαντόνα.

Το ιρανικό «Ενας χωρισμός» που θριαμβεύει σε όλες τις λίστες των κριτικών, λαμβάνει δύο υποψηφιότητες (σεναρίου και ξενόγλωσσης). Κανονικά και στα ίσα έπρεπε να είχε κερδίσει τις περισσότερες, πάνω από το «Hugo».

Τα πρόσωπα

Η ξεχασμένη Γκλεν Κλόουζ – 65 ετών – επανακάμπτει μεταμορφωμένη ως «Αλμπερτ Νομπς» και δεν αποκλείεται να κλέψει το Οσκαρ από τη Μέριλ Στριπ. Πρόκεται για την έκτη υποψηφιότητά της, ύστερα από είκοσι και πλέον χρόνια, όταν στη δεκαετία του ’80 είχε κερδίσει ένα σερί πέντε υποψηφιοτήτων («Η μεγάλη ανατριχίλα», «Ο καλύτερος», «Ολέθρια σχέση», «Επικίνδυνες σχέσεις» και «Ο αλλόκοτος κόσμος του Γκαρπ»).

Η Μέριλ Στριπ με πατημένα τα 63 λαμβάνει τη 16η υποψηφιότητα και σπάει όλα τα ρεκόρ (με δύο Οσκαρ για «Κράμερ εναντίον Κράμερ» και «Η εκλογή της Σόφι»).

Ο Τζορτζ Κλούνι το απόλυτο φαβορί για το Οσκαρ Α’ ανδρικού ρόλου, 51 ετών έχει κερδίσει Οσκαρ β’ ρόλου για τη «Συριάνα» το 2005 και τέσσερις υποψηφιότητες για τις ταινίες: «Ραντεβού στον αέρα», «Μάικλ Κλέιτον» και δύο για τη σκηνοθεσία και το σενάριο του «Καληνύχτα και καλή τύχη»

Ο Μπραντ Πιτ (με πατημένα τα 49) με το «Moneyball» ομολογουμένως την πιο ώριμη ερμηνεία του, λαμβάνει την τρίτη στην καριέρα του υποψηφιότητα («12 πίθηκοι» και η «Παράξενη ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον»).

Ο Τζον Ουίλιαμς μόνιμος συνεργάτης του Στίβεν Σπίλμπεργκ με δύο υποψηφιότητες «καλύτερης μουσικής» για «Περιπέτειες του Τεντέν» και «Το άλογο του πολέμου».

Το τρισδιάστατο «Πίνα Μπάους» του Βιμ Βέντερς το φαβορί στην κατηγορία «ντοκιμαντέρ».

Το «Warrior» του Γκάβιν Ο’Κόνορ, για το οποίο έχουν δημοσιευτεί εξαιρετικά σχόλια από την κριτική και με υποψήφιο τον Νικ Νόλτε για β’ ρόλο, είναι άγνωστο αν έχει ελληνική διανομή.

Οι αδικίες

Αδικημένες ταινίες, με εντελώς αντικειμενικά κριτήρια, το «Αι ειδοί του Μαρτίου» του Τζορτζ Κλούνι (μόλις μία υποψηφιότητα Οσκαρ σεναρίου), καθώς και το «Drive» που λαμβάνει υποψηφιότητα Οσκαρ ηχητικού μοντάζ. Μία υποψηφιότητα και για το ασήμαντο «Real Steel». Ιδια τα μάτια του λαγού με εκείνα της κουκουβάγιας. Ντροπή. Αδικημένος επομένως και ο Ράιαν Γκόσλινγκ, «εξαφανισμένος» από τις λίστες ερμηνειών.