Οπως αποκαλύπτεται από την έρευνα των «ΝΕΩΝ», στη διάρκεια των τελευταίων 27 μηνών που τα Airbus τελούσαν υπό καθεστώς συντήρησης έπρεπε να γίνουν αρκετές επιθεωρήσεις και εργασίες που σε συγκεκριμένες ημερομηνίες είχε ορίσει η κατασκευάστρια εταιρεία, αλλά δεν έγιναν, καθώς κρίθηκε ασύμφορο. Για παράδειγμα, τον Δεκέμβριο του 2009, έπρεπε να γίνει πλήρης συντήρηση (overall) κινητήρα, καθώς ολοκληρώνονταν 10 χρόνια από την ημερομηνία παραλαβής του αεροσκάφους, με το κόστος των συγκεκριμένων εργασιών να φτάνει τα 3,1 εκατ. ευρώ. Αλλα τόσα έπρεπε να δοθούν για τα συστήματα προσγείωσης και τον συνολικό έλεγχο δύο αεροσκαφών λόγω παρέλευσης δεκαετίας. Σύμφωνα με επαγγελματίες του χώρου, αυτές οι εργασίες που δεν έγιναν ήταν παραπάνω από σίγουρο ότι θα έριχναν αρκετά την αξία πώλησης των Airbus.

ΤΟ ΚΕΝΟ. Αποτέλεσμα της νοοτροπίας «δεν ρίχνουμε λεφτά σε καθηλωμένα αεροπλάνα» ήταν να παρουσιαστεί τον Ιούνιο του 2010 κενό στην ανανέωση της συνδρομής προς την εταιρεία Airbus, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει επικαιροποιημένο εγχειρίδιο με όλες τις τελευταίες τότε πληροφορίες για τη σωστή συντήρηση των αεροπλάνων.

Το συγκεκριμένο γεγονός κατά τους ελέγχους εκείνης της περιόδου καταγράφηκε από την υπηρεσία διασφάλισης ποιότητας ως «μη συμμόρφωση επιπέδου 1», χαρακτηρισμός που χρησιμοποιείται για τα ευρήματα με τη μεγαλύτερη βαρύτητα.

Οταν τα αεροσκάφη είναι αξιόπλοα και εντοπίζεται «εύρημα επιπέδου 1», τότε μένουν στο έδαφος και μέσα σε 48 ώρες πρέπει να ξεπεραστεί το πρόβλημα. Αν δεν συμβεί αυτό, καθηλώνονται στο υπόστεγο μέχρι να γίνουν όλες οι απαραίτητες διορθωτικές ενέργειες. Τα αεροσκάφη που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς μακράς συντήρησης, όπως ακριβώς συνέβαινε με τα 4 Airbus, και δεν έχουν επικαιροποιημένα εγχειρίδια δεν γίνεται να δεχθούν εργασίες συντήρησης μέχρι να ανανεωθεί η συνδρομή. «Τα αεροπλάνα ή τα συντηρείς βάσει των προδιαγραφών τους, δηλαδή των επικαιροποιημένων εγχειριδίων, ή δεν νοείται συντήρηση», λέει εμπειρογνώμονας στις αεροπορικές διαδικασίες.

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΙΣ. «ΤΑ ΝΕΑ» είναι σε θέση να γνωρίζουν ότι στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2010 πραγματοποιήθηκαν στις υπό εκκαθάριση Ολυμπιακές Αερογραμμές 8 επιθεωρήσεις κατά τις οποίες εντοπίστηκαν 21 ευρήματα. Κανένα από αυτά δεν είχε απαντηθεί ικανοποιητικά από τους αρμοδίους ώς τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς. «Επρεπε να είχαν πιέσει την εταιρεία που έκανε τον διαγωνισμό για λογαριασμό του Δημοσίου ώστε να πωληθούν πέρυσι, που μπορεί να έπιαναν και 60 εκατομμύρια. Οσο πιο σύντομα ολοκληρωνόταν ο διαγωνισμός των Airbus τόσο μικρότερες θα ήταν οι απώλειες», εξηγούν στελέχη με εμπειρία σε διαγωνισμούς πώλησης αεροσκαφών.