Φως στις σκοτεινές σελίδες της Πολιτιστικής Επανάστασης του Μάο ρίχνει η ταινία-έκπληξη του Φεστιβάλ Βενετίας που συζητιέται πολύ
«ΗΤάφρος είναι µια ταινία για τη συλλογική µνήµη, για την Ιστορία της Κίνας» δηλώνει ο κινέζος σκηνοθέτης Γουάνγκ Μπινγκ για την ταινία του, η οποία προβλήθηκε στο διαγωνιστικό τµήµα του Φεστιβάλ Βενετίας ως «ταινία-έκπληξη». «Κανείς έως τώρα δεν έχει µιλήσει για την εγκληµατική δράση του Κοµµουνιστικού Κόµµατος πριν από την Πολιτιστική Επανάσταση του Μάο Τσε Τουνγκ, όταν κατά τη διάρκεια του 1957 και του 1958 περίπου τρεις χιλιάδες δεξιοί Κινέζοι εστάλησαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης της ερήµου Γκόµπι, όπου και πέθαναν».
Η ταινία του Γουάνγκ Μπινγκ επιστρέφει στην τραγική εκείνη περίοδο και καταλήγει σε µια συγκλονιστική κινηµατογραφική µαρτυρία η οποία δεν δέχθηκε καµιά αρνητική κριτική και ενδεχοµένως να ακουστεί στα βραβεία του ερχόµενου Σαββάτου. Ο σκηνοθέτης περιορίστηκε στην καταγραφή των συνθηκών ζωής στο στρατόπεδο Μινγκ Σούι. «Ελπίζω να µην έχω γίνει ούτε διδακτικός ούτε και εξουθενωτικός» παραδέχθηκε ο ίδιος.
«Το µόνο που µε ενδιέφερε ήταν να είµαι αληθινός». Το «εξουθενωτικός», βέβαια, είναι σχετικό. Αναλόγως του πώς νιώθει κανείς βλέποντας ανθρώπους να τρώνε ποντίκια αλλά και ανθρώπινα πτώµατα για να επιβιώσουν. «Είναι όµως όλα αλήθεια» δηλώνει ο Μπινγκ, που έκανε συστηµατική έρευνα επί χρόνια προτού τα γυρίσµατα της «Τάφρου» αρχίσουν, ανακαλύπτοντας συγγενείς θυµάτων της ερήµου Γκόµπι. «Γι αυτό και στην πατρίδα µου τα όσα συνέβησαν τότε παραµένουν ακλόνητο ταµπού».
Αν όλα τα παραπάνω φτιάχνουν τη «µαύρη» εικόνα ενός φεστιβάλ που παρά τις λειτουργικές ατέλειες δεν έχασε ποτέ τον πολιτικοποιηµένο χαρακτήρα του, µια από τις πιο light, ευχάριστες στιγµές του είναι όταν την εµφάνισή τους κάνουν σούπερ σταρ όπως ο Μπεν Αφλεκ.
Ουρλιαχτά λατρείας ήταν το… σάουντρακ της εισόδου του στην αίθουσα συνεντεύξεων Τύπου, όπου ο Αφλεκ επρόκειτο να µιλήσει για την τελευταία ταινία που σκηνοθέτησε και στην οποία πρωταγωνιστεί. Η «Πόλη» («Τhe town») είναι µια µελαγχολική αστυνοµική περιπέτεια και παράλληλα µια ιδιόρρυθµη ερωτική ιστορία, µε τον Αφλεκ στον ρόλο ενός ληστή τραπεζών της Βοστώνης, ο οποίος προσπαθεί να ξεφύγει από το παρελθόν του και να αρχίσει µια νέα ζωή µε τη γυναίκα που ερωτεύθηκε (Ρεµπέκα Χολ).
Μιλώντας για τις σκηνοθετικές επιρροές του, ο Αφλεκ δήλωσε ότι µια ταινία που είχε στο µυαλό του ήταν τα «Γόµορρα» του Ματέο Γκαρόνε, επειδή κατορθώνει να συνδυάσει τη γλαφυρή αστυνοµική περιπέτεια µε τον κοινωνικό σχολιασµό.
Και γεύση από «Τρελούς άνδρες»