Αν ο τόπος του εγκλήµατος είναι στο µυαλό του «Ιnception», στην ισπανική µαύρη κωµωδία «Ευτυχώς είµαι γυναίκα» η γηραιά Ευρώπη ψάχνει λύσεις στην… οµοφυλοφιλία και η εβδοµάδα «ακουµπάει» σε δύο σπουδαίες επανεκδόσεις
Το «Ιnception» περιστρέφεται γύρω από την ιδέα ότι είναι εφικτό να µοιράζεσαι όνειρα… όνειρα που έχουν κατασκευαστεί να φαίνονται και να µοιάζουν αληθινά, ενώ βρίσκεσαι µέσα τους. Και µέσα σε αυτή την υποσυνείδητη κατάσταση, τα βαθύτερα και πολυτιµότερα µυστικά του ανθρώπου είναι εκεί για να τα κλέψεις.
Στο κέντρο της ταινίας βρίσκεται η αντίληψη ότι µια «ιδέα» είναι το πιο προσαρµόσιµο και πανίσχυρο «παράσιτο».
Ενα ίχνος της θα βρίσκεται πάντα κάπου στο µυαλό σου. Η σκέψη ότι κάποιος θα µπορούσε να έχει την ικανότητα να εισβάλει στα όνειρά σου, σε πραγµατικές συνθήκες και να κλέψει µια ιδέα όσο ιδιωτική κι αν είναι είναι τροµακτική.
Ο απόλυτος φασισµός του υποσυνειδήτου µας.
Πριν από δέκα χρόνια, είχε αρχίσει να απασχολεί τον Νόλαν αυτό το θέµα, η σχέση ανάµεσα στον κόσµο όταν είµαστε ξύπνιοι µε εκείνον των ονείρων µας. Και είναι, όντως, συναρπαστικό ότι όλα µέσα στα όνειρα τροµακτικά, χαρούµενα ή φανταστικά είναι δηµιουργήµατα του νου µας. Είναι εντυπωσιακό το τι µπορεί να σηµαίνει αυτό για τις δυνατότητες της φαντασίας µας. Αλλά αυτό τον ασυνείδητο κόσµο των ονείρων ο Νόλαν τον εκµεταλλεύεται και τον χρησιµοποιεί για να κάνει µια επική ταινία δράσης. Ενα α λα Τζέιµς Μποντ road movie στον κρυφό κόσµο των ονείρων. Εναν εκλαϊκευµένο και µπλοκµπάστερ «Λαβύρινθο του Πάνα».
Και, φυσικά, ο σταρ που εκπροσωπεί σήµερα το «σαλεµένο» σε… πλατιά κατανάλωση είναι ο Λεονάρντο ντι Κάπριο, που, πολύ εύστοχα, είναι ο ήρωας της ταινίας. Είναι ένας επιδέξιος ληστής και άσος στην επικίνδυνη τέχνη της εκµαίευσης ονείρων: µπορεί να κλέψει πολύτιµα µυστικά από τα βάθη του υποσυνειδήτου τη στιγµή που το θύµα του κοιµάται βαθιά και το πνεύµα του είναι πάρα πολύ ευάλωτο. Εχει φτάσει σε ένα επίπεδο δεξιότητας που τον έχει κάνει πασίγνωστο στην παράνοµη «µαύρη αγορά ατόµων» που έχουν την ικανότητα να διεισδύουν στο µυαλό ενός ανθρώπου και να αποσπούν πληροφορίες. Πρόκειται, δηλαδή, για τον καλύτερο συλλέκτη πληροφοριών στην αγορά. Προσλαµβάνεται, λοιπόν, από εταιρείες για να κλέψει µυστικά των ονείρων µας, στα οποία δεν θα µπορούσαν να έχουν πρόσβαση µε άλλο τρόπο. Ολα βασίζονται στην επιµονή µιας ιδέας, στην αντίληψη ότι κάθε έννοια παραµένει αναλλοίωτη στο υποσυνείδητο. Είναι εν ολίγοις εξπέρ στην εκµαίευση, κλέψιµο των ονείρων των άλλων!
Αυτή τη φορά, πάντως, ο Ντι Κάπριο και η οµάδα του που απαρτίζεται από ειδικούς πρέπει να καταφέρουν το αντί
Αλλά το «Ιnception» δεν έχει καµία πρόθεση να κάνει τέτοιου είδους αποκαλύψεις. Αποδέχεται αυτό το «παιχνίδι». Και κοιτάζει να το ανατρέψει «από µέσα». Και στηρίζεται στη γνωστή αυταπάτη που καλλιεργεί η καπιταλιστική ιδεολογία και όλο το χολιγουντιανό σινεµά: «µόνος µονοµάχος εναντίον όλων των κακών». Ετσι, ο Ντι Κάπριο καταζητείται, λέει, από τα κέντρα εξουσίας, και δεν µπορεί να επιστρέψει στην Αµερική! Εκεί, όµως, µένουν τα παιδιά του, κάτι που αποτελεί για τον ίδιο το σηµαντικότερο κίνητρο.
Είναι πρόθυµος να πάρει κάθε ρίσκο, όσον αφορά τη δουλειά του, αν αυτό σηµαίνει πως θα επιστρέψει σπίτι σε αυτούς που αγαπά περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Και για να µη φαίνεται αυτό εντελώς αµερικανιά, βάζουν και τη Γαλλίδα Μαριόν Κοτιγιάρ της «Ζωή σαν τριαντάφυλλο» να είναι η «νεκρή» ερωµένη-σύζυγός του που οι εµφανίσεις της συνοδεύονται από τραγούδι της Εντίτ Πιάφ ως, πετυχηµένο είναι η αλήθεια, «µοτίβο» των ονειρικών συναντήσεών τους…
Ο σκηνοθέτης, σεναριογράφος, παραγωγός Κρίστοφερ Τζέιµς Νόλαν γεννήθηκε στις 30 Ιουλίου 1970 στο Λονδίνο.
Η πρώτη του ταινία 98 ονοµαζόταν «Following», κόστισε µόλις 6.000 δολάρια κι έλαβε θετικές κριτικές. Η επόµενή του ταινία µε τίτλο «Μomento», το 2000, του χάρισε την πρώτη του υποψηφιότητα για Οσκαρ στην κατηγορία «Καλύτερο πρωτότυπο σενάριο», όπως και µία υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα στην κατηγορία «Καλύτερο Σενάριο». Η επόµενη ταινία του ήταν η ταινία «Ιnsomnia», η οποία βασίστηκε στην οµώνυµη νορβηγική ταινία, µε πρωταγωνιστές τους Αλ Πατσίνο και Ρόµπιν Ουίλιαµς. Ηταν η πρώτη ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν µε εισπράξεις άνω των 100 εκατ. δολαρίων. Η αµέσως επόµενη ταινία του ήταν η πρώτη ταινία του Μπάτµαν που σκηνοθετούσε ο ίδιος. Πρόκειται για το «Βatman Βegins», που απέσπασε 1 υποψηφιότητα για Οσκαρ.
Ακολούθησαν τα φιλµ «Τhe Ρrestige» 3 υποψηφιότητες για Οσκαρ «Ο Σκοτεινός Ιππότης» 2 βραβεία Οσκαρ, Καλύτερου ήχου και Β ανδρικού ρόλου για τον πρόσφατα, τότε, «χαµένο» Χιθ Λέτζερ.
«Ιnception»
Ολη η φιλοσοφία του Χόλιγουντ στο ντιβάνι του ψυχαναλυτή Συναρπαστική «τρικυµία εν κρανίω» Στο υποσυνείδητο των…
µπλοκµπάστερ υπερπαραγωγών
Βαθµολογία: 6
(άλλο Στάνλεϊ Κιούµπρικ, άλλο Κρίστοφερ Νόλαν)
}}
Η ελευθερία είναι ενα φάντασµα
Μέσα όµως από αυτή την ασύνδετη αφήγηση και τον παραλογισµό, ο σκηνοθέτης ανατινάσσει όχι µόνο τις κοινοτoπίες της καθηµερινής ζωής των αστών αλλά και όσες αποτελούν ένα είδος πλασµατικής ελευθερίας, η οποία καταπιέζει την πραγµατική φύση των ανθρώπων. Εδώ είναι η απόλυτη «αναρχία» του: ο θεατής βιώνει ακόµη µία αίσθηση αφηγηµατικής «ελευθερίας» η οποία και αυτή, όπως και η αστική «ελευθερία», είναι απλώς ένα φάντασµα… Αρα, απόλυτη ελευθερία σε οργανωµένες κοινωνίες µε νόµους και δικαιοσύνη δεν µπορεί να υπάρξει. Οι νόµοι θα καταπιέζουν, πάντα, τη ζωώδη φύση του ανθρώπου αφού θέλουµε να ζούµε σε οργανωµένες κοινωνίας. Η σηµερινή ταινία, από την πιο ώριµη περίοδο του έργου του Μπουνιουέλ, συνοψίζει όλα τα θέµατα που τον απασχολούσαν σε περισσότερες από 30 ταινίες: Εκκλησία, αστική συµβατικότητα, έµφυτες καταπιεσµένες ορµές, στρατός, εξουσία, δικαιοσύνη…
Η υπόθεση δεν έχει πολύ σηµαντικό ρόλο και καµία ιστορία δεν ολοκληρώνεται. Τα γεγονότα που παρακολουθούµε πολλές φορές είναι εξωφρενικά, γκροτέσκα και κωµικά, παρουσιάζονται όµως µε µεγάλη φυσικότητα, χωρίς να σχολιάζονται ποτέ. Αν προσπαθήσουµε να εκλογικεύσουµε όσα βλέπουµε στην ταινία θα χάσουµε το νόηµα. Η εικόνα και η φαντασία µας είναι αυτά που έχουν σηµασία.
«Το φάντασµα της ελευθερίας»
Οσο υπάρχουν νόµοι, ελευθερία υπάρχει µόνο στη φαντασία µας Αστοί, θρησκείες, εξουσία οι µεγάλοι καταπιεστές των ενστίκτων µας Κανένας νόµος δεν µπορεί να φυλακίσει το µυαλό µας
Βαθµολογία: 10
(απόλυτη ελευθερία, απόλυτη µοναξιά;)
}}
Ανατροπή στη γερασµένη Ευρώπη
Εχει να κάνει µε τη γερασµένη πρακτικά και σηµειολογικά Ευρώπη και την αγωνία της να πάρει παράταση ζωής. Κι όλα αυτά µέσα από τη σκόνη που µπορεί να σηκώσει η απόφαση δυο γυναικών, των ηρωίδων της ταινίας, να παντρευτούν. Μια ειρωνικά τρυφερή ευρωπαϊκή ταινία, γεµάτη καταστροφές και αγαπηµένα ναυάγια υποκρισίας, ρατσισµού και προκατάληψης που προβλήθηκε στο φετινό Πανόραµα του Φεστιβάλ Βερολίνου. Η ταινία του Μιχέλ Αλβαδέχο ξαναβάζει στο τραπέζι µε τον πιο αφοπλιστικό τρόπο το θέµα των γάµων οµοφυλόφιλων ζευγαριών. Κι αυτό µέσα από το στόρι της: Μια 72χρονη γεροντοκόρη, η Φλόρα, µένει σε ένα µικρό χωριό και έχει περάσει όλη της τη ζωή προσέχοντας τους συγγενείς της. Η αδερφή της έχει πεθάνει αφήνοντάς της τρεις ανιψιές να µεγαλώσει. Οταν θα ενηλικιωθούν, όλες τους θα εγκαταλείψουν το χωριό. Η Φλόρα αρχίζει και ανησυχεί. Εχει φτάσει στο σηµείο όπου οι τρεις κοπέλες θα έπρεπε να την φροντίσουν και δεν θέλει να τη βάλουν σε οίκο ευγηρίας για να της µασήσουν την περιουσία. Η µόνη λύση είναι η Πουρίτα, η κατά πολύ νεωτερή της παραδουλεύτρα του σπιτιού, η οποία τής έχει σταθεί τόσα χρόνια που τη θεωρεί µέλος της οικογένειάς της, κι έτσι αποφασίζει να την παντρευτεί!
Μια ροµαντική κωµωδία όπου οι ηρωίδες κάνουν το τελικό αποτέλεσµα πιο αφοπλιστικό. Οι δυο γυναίκες έχουν περάσει τις ζωές τους κάνοντας θυσίες για τους άλλους.
Και τώρα οδηγούνται στην πλήρη ανατροπή όλων όσων υπηρέτησαν.
«Ευτυχώς που είµαι γυναίκα»
Ανατροπή µέσα από τη γελοιοποίηση των ρόλων στην κοινωνία Η γερασµένη Ευρώπη από τα… µαλλιά της πιάνεται
Βαθµολογία: 5
(η ταυτότητα ή ο άνθρωπος πάνω απ όλα;)
}}
Το πιο θρυλικό γεράκι
Μια ιστορία όπου η παρανοµία και το έγκληµα είναι καθηµερινότητα και κυριαρχεί ο νόµος του δυνατότερου. Ηρωάς της ο Σαµ Σπέιντ ο Χάµφρεϊ Μπόγκαρτ απόλυτα ειρωνικός και «ασεβής» , ένας σκληρός ντετέκτιβ που έχει τον δικό του κώδικα τιµής. Μια µέρα τον επισκέπτεται στο γραφείο του µια «µοιραία γυναίκα» που του ζητάει την παρακολούθηση ενός επικίνδυνου άντρα… Ετσι προσπαθεί να βρει την άκρη του νήµατος σε µια υπόθεση που όσο την ψάχνει γίνεται όλο και πιο περίπλοκη…
Εξυπνοι και δυνατοί διάλογοι κατ ευθείαν από το µυθιστόρηµα του Χάµετ και αριστοτεχνική σκηνοθεσία από τον Τζον Χιούστον, ο οποίος µε την ταινία αυτή άρχισε τη µεγάλη καριέρα του και καθιερώθηκε ως ένας από τους σηµαντικότερους αµερικανούς σκηνοθέτες. Πάνω απ όλα όµως, ο εκπληκτικός Χάµφρεϊ Μπόγκαρτ µε τον ρόλο αυτό έµεινε στο µυαλό µας ως η απόλυτη ενσάρκωση του ιδιωτικού ντετέκτιβ. Πρόσφατα, το Αµερικανικό Κέντρο Κινηµατογράφου κατέταξε τον Χάµφρεϊ Μπόγκαρτ πρώτο στη λίστα µε τους 25 µεγαλύτερους σταρ όλων των εποχών.
«Το γεράκι της Μάλτας»
Το κυνήγι για έναν µυθικό θησαυρό, γίνεται κυνήγι χίµαιρας Χάµφρεϊ Μπόγκαρτ για πάντα
βαθµολογία: 10
(το Νο1 φιλµ νουάρ)
}}