Το 1998, η μικρή πόλη Κονιάκ της Νοτιοδυτικής Γαλλίας τελούσε υπό πολιορκία. Οργισμένοι οι ιδιοκτήτες των αμπελώνων έβαζαν εμπόδια σε όλες τις οδούς που οδηγούσαν στην περιοχή, καίγοντας λάστιχα. Το πλεόνασμά του, ποσότητα αντίστοιχη με τις διεθνείς πωλήσεις δύο ετών, σχημάτιζε θάλασσα στους δρόμους της πόλης.

Μια θάλασσα γεμάτη από την οργή των καλλιεργητών και τη βαριά μυρωδιά του κονιάκ.


Oι μεγάλες εταιρείες, Ηennessy, Μartell, Remy Μartin και Courvoisier, ακύρωναν, η μία μετά την άλλη, τις αγορές από τις νέες σοδειές. Ακόμη και στην ίδια τη Γαλλία, την πατρίδα του, το κλασικό κονιάκ παραχωρούσε τη θέση του στο πιο μοντέρνο ουίσκι. Ήταν η στιγμή που και οι ξένες αγορές κατέρρεαν και οι καλλιεργητές πληρώνονταν απλώς για να καθαρίσουν τα κτήματά τους.

Για την τεσσάρων αιώνων ιστορία του κονιάκ, μια δεκαετία αναλογεί σε μια γουλιά στο βαρέλι… Το κονιάκ δεν χύνεται πια στους δρόμους. Οι πωλήσεις του αγαπημένου γαλλικού κονιάκξεπέρασαν πέρυσι κάθε προηγούμενο. Περισσότερα από 185 εκατομμύρια μπουκάλια κονιάκ πουλήθηκαν το 2007, 9 στα 10 εκτός Γαλλίας και περισσότερα από ένα στα τρία στην Αμερική. Ήταν η έκτη σε συνέχεια χρονιά που η βιομηχανία μαχόταν να ανταποκριθεί στην ισχυρή επιθυμία του κόσμου για το απόσταγμα του κρασιού, το οποίο παρασκευάζεται από σταφύλια της πόλης Κονιάκ.

Ένα κοκτέιλ διεθνών συγκυριών έπαιξε ρόλο σε αυτή

Μόνο στην Κίνα οι εξαγωγές κονιάκ αυξήθηκαν πέρυσι μέχρι 73%

τη δραματική αλλαγή. Κάποιες από αυτές ήταν προβλέψιμες. Άλλες, όμως, ήρθαν αιφνιδιαστικά. Μια νέα, μεγάλη, διψασμένη για κονιάκ μεσαία τάξη, αυτή της Κίνας, εκδήλωσε έντονα το ενδιαφέρον της, ενώ στις ΗΠΑ το κονιάκ άρχισε να καθιερώνεται ως ένα από τα σύμβολα της αμερικανικής ραπ μουσικής. Κάπως έτσι, στη μικρή πόλη Κονιάκ, τα πλακάτ με τα οργισμένα συνθήματα και οι καπνοί από τα λάστιχα που καίγονταν δεν είναι πια τίποτα περισσότερο από μια ανάμνηση.

Ο Πατρίς Μπισέ είναι παραγωγός, ο συνεχιστής μιας οικογένειας με 340 χρόνια παράδοση στην ιστορία του κονιάκ: «Η κρίση του 1998 ήταν μια ψευδής κρίση. Η φύση είναι γενναιόδωρη, κυρίως στα αμπέλια, όμως οι άνθρωποι δεν είναι πάντοτε λογικοί. Σε εποχές καλές, κατά τη δεκαετία του 1990, απλώς παράγαμε πολλούς καρπούς και πολύ κονιάκ. Όμως η κρίση δεν θα διαρκούσε πολύ. Όποιος διαθέτει λογική θα μπορούσε να αντιληφθεί πως το κονιάκ θα κέρδιζε από την παγκοσμιοποίηση. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, στην Κίνα το γνώριζαν περισσότεροι από αυτούς που ήξεραν την ΚόκαΚόλα».

Χιπ χοπ. Όσον αφορά τώρα στη σύνδεση κονιάκ και ραπ μουσικής, αυτή πράγματι αιφνιδίασε ακόμη και τους μυημένους στην αγορά των οινοπνευματωδών και της μουσικής. Το 2002 ο Βusta Rhymes έφτασε στο «Τοp 5» των ραπ τσαρτ της Αμερικής με το τραγούδι του «Ρass the Courvoisier», με εμφανή την αναφορά στο συγκεκριμένο κονιάκ. Έξι χρόνια αργότερα, οι στίχοι της ραπ κατακλύζονται ακόμη από άρωμα κονιάκ. Το κονιάκ έχει γίνει το ποτό της επιλογής των ράπερ και των οπαδών τους. Στο τραγούδι του Rhymes αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό και η αύξηση των πωλήσεων του Courvoisier στις ΗΠΑ κατά 50%, αμέσως μετά την επιτυχία του.

Σε αριθμούς


● 180 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ μπουκάλια κονιάκ πουλήθηκαν συνολικά από τον Οκτώβριο του 2006 ώς τον Οκτώβριο του 2007. Ήταν η χρονιά με τις περισσότερες πωλήσεις από το 1936.

● 10% αυξήθηκαν μέσα στο 2007 οι πωλήσεις μόνο του κονιάκ της εταιρείας Ηennessy.

● 8,6% αυξήθηκαν οι πωλήσεις στις ΗΠΑ, που παραμένουν η μεγαλύτερη αγορά κονιάκ στον κόσμο. Οι μεγαλύτερες αγορές πέρα από τις Ηνωμένες Πολιτείες είναι η Κίνα, η Βρετανία και η Γερμανία.

● 37% της διεθνούς αγοράς κονιάκ ανήκει στην Ευρώπη.

● 35,5% αναπτύχθηκε η αγορά του κονιάκ στην Ολλανδία και 27,8% στην Ελβετία. ● 5% αυξήθηκαν οι πωλήσεις σε παραδοσιακές αγορές, όπως η Φινλανδία. Στη Νορβηγία παρατηρήθηκε αύξηση κατά 4,5%. ● ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ 50% αυξήθηκαν οι εξαγωγές προς τη Ρωσία, αλλά και τη Λιθουανία, τη Λετονία, την Εσθονία και την Ουκρανία.

Ακόμη και για δώρο γάμου


Στην Ασία γεύτηκαν πρώτη φορά το κονιάκ πριν από αιώνες.

Γάλλοι έμποροι φόρτωσαν ένα πλοίο με το μεθυστικό εμπόρευμα πριν από 200 χρόνια και με αυτό γύρισαν τα ασιατικά λιμάνια. Από τότε κρατάει η φήμη του στην Κίνα και σήμερα, ένα μπουκάλι Ηennessy, Courvoisier ή Μartell εκτιμάται ιδιαίτερα όταν προσφέρεται ως δώρο γάμου.

Μόνο στην Κίνα, οι εξαγωγές κονιάκ αυξήθηκαν πέρυσι μέχρι 73% και αν συμπεριληφθούν οι πωλήσεις στο Πεκίνο μέσω Σιγκαπούρης, η Κίνα αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά κονιάκ σήμερα μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες- μια θέση η οποία ανήκε επί χρόνια στη Βρετανία. Υπολογίζεται πως περισσότερα από 1,2 εκατ. μπουκάλια κονιάκ εισάγονται ετησίως από την Κίνα και τα κέρδη για τους μεγάλους οίκους ξεπερνούν τα 13 εκατ. ευρώ. Από το 2002, οι εξαγωγές στο Πεκίνο των γαλλικών εταιρειών κονιάκ ανώτερης ποιότητας αυξήθηκαν κατά 407%, ενώ κατά το ίδιο έτος το Χονγκ Κονγκ εξήγαγε στο Πεκίνο περίπου 2,3 εκατ. μπουκάλια μπράντι. Αυτό αποδίδεται εν μέρει στην ένταξη της Κίνας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, στην απλοποίηση των κανονισμών, στη μείωση των δασμών, καθώς και στην ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης του λαού.